Welke Dwergcichlide?


M

MarlonnekeW

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje waarvan ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een dwergcichlide voor in mijn 80cm (125L) aquarium. Ik heb altijd cory's gehad, maar mijn C. loxozonus gaan deze week verhuizen naar een kennis waar ze in een grote groep met soortgenootjes komen. Door de cory's was een dwergcichlide nooit een optie, maar nu ik geen cory's meer heb, lijkt me dat een erg leuke aanvulling.
De andere vissen die erin zitten zijn een schooltje Zwarte neons (Hyphessobrycon herbertaxelrodi) een paar overgebleven Axelrodia riesei en oto's.

Sinds enige tijd ben ik bezig met een fotografieproject waarbij ik de ontwikkeling van jonge dieren, waaronder vissen, volg (de link naar het topic hierover staat in mijn handtekening). Het zou extra leuk zijn als de dwergcichliden een keer zouden kweken (ik zou dan de eitjes weg moeten halen en apart opkweken) zodat ik de ontwikkeling van de jonge dieren zou kunnen vastleggen. Voor mijn project heb ik de Mikrogeophagus altispinosus al gefotografeerd, dus die valt af. De M. ramirezi vind ik daar teveel op lijken en lijkt me ook een te lastige soort.

Zelf zat ik te denken aan een Apistogramma soort. Bij Verduijn hebben ze me aangeraden om ook naar de Nannacara anomala te kijken, maar ik vraag me af of die niet te groot wordt.

Welke soort zouden jullie me aanraden die bij de huidige bewoners past en eventueel niet te moeilijk te kweken is?

Alvast heel erg bedankt!
 
apistogramma zou ook mijn keus zijn.

meerdere apistogramma soorten zijn te kweken, probleem zit m vooral in het bemachtigen van een goed koppel.
begin je met meerdere dieren tot je daar vanzelf een koppel aan overhoud, dan zit je goed. gooi je een M+V bij elkaar dan geeft dat absoluut geen garanties (in extreme gevallen jagen ze elkaar zelfs de dood in).

sommige soorten kweken alleen in bepaalde waterwaarden, en dan heb je t dus over (zeer) zuur en zacht water. andere geven daar minder om.
in hoeverre is dit een probleem voor je?
 
apistogramma zou ook mijn keus zijn.

meerdere apistogramma soorten zijn te kweken, probleem zit m vooral in het bemachtigen van een goed koppel.
begin je met meerdere dieren tot je daar vanzelf een koppel aan overhoud, dan zit je goed. gooi je een M+V bij elkaar dan geeft dat absoluut geen garanties (in extreme gevallen jagen ze elkaar zelfs de dood in).

sommige soorten kweken alleen in bepaalde waterwaarden, en dan heb je t dus over (zeer) zuur en zacht water. andere geven daar minder om.
in hoeverre is dit een probleem voor je?

Dat vind ik een lastige. Van de ene kant is een soort die bij wijze van spreken op kraanwater kweekt het makkelijkste, waarschijnlijk ook om de kleintjes groot te krijgen. Van de andere kant is één succesvolle kweek voldoende om een fotoserie te maken, dus dan is het best te doen om een apart kweekbakje in te richten met de juiste waterwaardes.

Het belangrijkste is denk ik dat het aquarium groot genoeg is en de diertjes het naar hun zin hebben en er niet teveel oorlog in de bak is ;).

Appistogramma agassizi?

Die staat zeker hoog op het lijstje! Het is alleen een beetje jammer dat hiervan vooral kweekvormen te koop zijn en niet echt de wildkleur. Met wildvang maak ik het mezelf wat betreft het kweken denk ik alleen maar onnodig lastig...
 
Tja zeker voor een foto serie zou ik een wat lastiger soort nemen, heb je echt unieke foto's.

Apistogramma panduro is heel mooi m.i.

Iets makkelijker maar ook niet heel breed in de hobby is de apistogramma hongsloi.
 
Tja, als je geen jonge visjes wilt kun je beter helemaal geen appistogramma’s nemen. Als je ze goed houdt is er altijd kans dat ze gaan kweken.
 
.Die staat zeker hoog op het lijstje! Het is alleen een beetje jammer dat hiervan vooral kweekvormen te koop zijn en niet echt de wildkleur. Met wildvang maak ik het mezelf wat betreft het kweken denk ik alleen maar onnodig lastig...
Ik denk eerlijk gezegd dat je het jezelf veel lastiger maakt als je gekweekte vissen koopt. Deze hebben vaak inteelt. Als je windvang vissen koopt ben je bijna zeker dat de vissen geen inteelt hebben. Windvang vissen zul je wel moeten laten wennen aan het voer, en hebben specifiekere waterwaardes nodig dan nakweek.
 
Tja zeker voor een foto serie zou ik een wat lastiger soort nemen, heb je echt unieke foto's.

Apistogramma panduro is heel mooi m.i.

Iets makkelijker maar ook niet heel breed in de hobby is de apistogramma hongsloi.

Ik vind dat altijd een lastige. Iedereen die iets meer af weet van aquariumvissen (waaronder ikzelf) wordt juist heel blij van bijzondere soorten die je niet vaak ziet. Ik moet alleen wel in mijn achterhoofd houden dat 'het grote publiek' deze soorten juist helemaal niets zegt en die een bekende soort juist weer leuker vinden. Dus eigenlijk moet ik ze allebei fotograferen :).
Op de site van Verduijn kwam ik de Apistogramma sp. rio mamore/erythrura tegen. Dat lijkt me ook een mooie soort.

Tja, als je geen jonge visjes wilt kun je beter helemaal geen appistogramma’s nemen. Als je ze goed houdt is er altijd kans dat ze gaan kweken.

Het is juist de bedoeling dat er jonge vissen komen, omdat ik hun ontwikkeling wil fotograferen. Ik wil alleen niet doorlopend gaan kweken in de zin dat ik steeds de eitjes apart wil zetten om zoveel mogelijk kleintjes groot te brengen. Daar heb ik geen ruimte voor. Als ze bij de ouders groot worden is het prima.
 
Cacatuoides , de standaard en referentie dwerg cichlide
Sterk! en een volle CM groter!

Zou dat goed gaan met de Axelrodia riesei? Dat zijn niet al te grote en best wel kwetsbare visjes.
 
Appistogramma cacatuoides is zeker een mooie, sterke cichlide, maar niet een heel speciale
 
De Apistogramma cacatuoides is waarschijnlijk het meest bekend bij het grote publiek. Echter heb je hier inmiddels heel veel kweek varianten van, en de bekendste cacatuoides is voor mensen toch de double red. Helaas zie je tegenwoordig vaak slechte nakweek, waarvan de ouders ook geen juiste broedzorg hebben aangeleerd.

Een soort die bijzonderder is, maar zeker bij het grote publiek zal aanspreken is de Apistogramma Piaroa en de Apistogramma Megaptera. Deze soorten lijken enorm op elkaar, maar het verschil zit hem in de rugvin en de splitsingen hierin. Bij de Megaptera steekt er 1 lange punt uit, waar de Piaroa maar een hanenkam heeft. Zie hieronder een foto van de Megaptera als voorbeeld. Het nadeel is, deze soort wordt vrij groot en kan ook vrij heftig zijn in agressie. De soort kweekt dan wel weer makkelijk.
06A09B63-65D2-4168-AE1C-B980DCB59CC8.jpeg


Je zou ook nog kunnen kijken naar de Apistogramma Alacrina. Dit is een soort die ook niet veel voorkomt, maar wel kleurrijk en vooral rustig en zal dus ook niet voor veel problemen zorgen. Je hebt hier een aantal kleurvarianten van.

Als je echt hele bijzondere soorten wil, dan zul je naar de Apistogramma sp. D soorten moeten gaan. Dit zijn recent ontdekte soorten, die nog niet wetenschappelijk ontdekt zijn. De D staat voor Daniel, de bioloog die ze gevonden heeft. Er wordt een nummer gegeven om te voorkomen dat de locatie geraden kan worden, dit om de lokale vissers te beschermen. Vooral de Apistogramma sp. D37 is een soort die erg populair is, omdat deze enorm kleurrijk is. Deze soort is vermoedelijk gerelateerd aan de Apistogramma Alacrina, maar er is nog niks bewezen. Het is ook zeker een rustige soort. Helaas is hij alleen te verkrijgen via een beperkt groepje hobby kwekers. Het is ook een makkelijk te kweken soort. Zie hier een voorbeeld van een jonge Apistogramma sp. D37 man. Bij een volwassen exemplaar zullen de vinnen volledig paars zijn.
01DBD8EA-506B-44E3-A84C-EFC6D0529C59.jpeg
 
De Apistogramma cacatuoides is waarschijnlijk het meest bekend bij het grote publiek. Echter heb je hier inmiddels heel veel kweek varianten van, en de bekendste cacatuoides is voor mensen toch de double red. Helaas zie je tegenwoordig vaak slechte nakweek, waarvan de ouders ook geen juiste broedzorg hebben aangeleerd.

Een soort die bijzonderder is, maar zeker bij het grote publiek zal aanspreken is de Apistogramma Piaroa en de Apistogramma Megaptera. Deze soorten lijken enorm op elkaar, maar het verschil zit hem in de rugvin en de splitsingen hierin. Bij de Megaptera steekt er 1 lange punt uit, waar de Piaroa maar een hanenkam heeft. Zie hieronder een foto van de Megaptera als voorbeeld. Het nadeel is, deze soort wordt vrij groot en kan ook vrij heftig zijn in agressie. De soort kweekt dan wel weer makkelijk.
Bekijk bijlage 279778

Je zou ook nog kunnen kijken naar de Apistogramma Alacrina. Dit is een soort die ook niet veel voorkomt, maar wel kleurrijk en vooral rustig en zal dus ook niet voor veel problemen zorgen. Je hebt hier een aantal kleurvarianten van.

Als je echt hele bijzondere soorten wil, dan zul je naar de Apistogramma sp. D soorten moeten gaan. Dit zijn recent ontdekte soorten, die nog niet wetenschappelijk ontdekt zijn. De D staat voor Daniel, de bioloog die ze gevonden heeft. Er wordt een nummer gegeven om te voorkomen dat de locatie geraden kan worden, dit om de lokale vissers te beschermen. Vooral de Apistogramma sp. D37 is een soort die erg populair is, omdat deze enorm kleurrijk is. Deze soort is vermoedelijk gerelateerd aan de Apistogramma Alacrina, maar er is nog niks bewezen. Het is ook zeker een rustige soort. Helaas is hij alleen te verkrijgen via een beperkt groepje hobby kwekers. Het is ook een makkelijk te kweken soort. Zie hier een voorbeeld van een jonge Apistogramma sp. D37 man. Bij een volwassen exemplaar zullen de vinnen volledig paars zijn.
Bekijk bijlage 279779

Dank je wel!! Dat zijn inderdaad allemaal erg mooie soorten. Volgens mij wordt het een aardig lastige beslissing...
 
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!! Het is uiteindelijk 1m/2v A. borelli geworden. En omdat ik al vaker overwogen heb om deze soort te gaan houden, maar ook omdat het de enige soort op mijn lijstje was, waar genoeg vrouwtjes van waren. Ik vind het toch wel fijn dat dit een beginners soort is (het is tenslotte mijn eerste dwergcichlide) dan kan er ook minder mis gaan. De bijzondere soorten gaan er vast ook nog wel een keertje komen :).

Het mannetje en één van de vrouwtjes zijn al behoorlijk goed op kleur, dus misschien leidt dat wel sneller dan gedacht tot weer een nieuwe serie. Ik zal jullie op de hoogte houden.
 
Ondanks dat het een beginner soort is, is het zeker een leuke soort. Hij is vooral niet zo heftig en veel eisend wat betreft zacht water. Ik ben erg benieuwd! Heb je toevallig al foto’s?
 
Wat me nu eigenlijk pas te binnen schiet, de borelli schijnt wel één van de traagst groeiende Apistogramma’s te zijn. Dus ik hoop dat je voldoende progressie ziet met je foto rapportage :)
 
Die borelli's interesseren me ook!
Waar heb je die gekocht?
 
Ondanks dat het een beginner soort is, is het zeker een leuke soort. Hij is vooral niet zo heftig en veel eisend wat betreft zacht water. Ik ben erg benieuwd! Heb je toevallig al foto’s?

Ik heb net even een poging proberen te wagen

Het mannetje:
48750199826_f1e1f8fcbe_c.jpg


De dames (hoop ik):
48750387667_c4d65e3bf0_c.jpg


48749872328_9702e9f19b_c.jpg


De eerste dame is in het echt nog wat geler dan op de foto.

Wat me nu eigenlijk pas te binnen schiet, de borelli schijnt wel één van de traagst groeiende Apistogramma’s te zijn. Dus ik hoop dat je voldoende progressie ziet met je foto rapportage :)

Op zich zou dat niet erg zijn. Dat is namelijk ook informatie. Zeker als ik straks meerdere Apistogramma soorten gefotografeerd heb. Dan kun je ze heel mooi vergelijken en maakt een langzaam groeiende soort het juist weer extra interessant.

Die borelli's interesseren me ook!
Waar heb je die gekocht?

Bij Verduijn in Oud-Verlaat.
 
Prachtige man al! Het lijken mij twee dames, al is dat met deze grote nog best een beetje lastig te zeggen. Omdat de borelli mannen ook redelijk geel zijn kan soms een verstopt mannetje erg op een vrouwtje lijken. Tijd zal het je leren, maar kleine kans dat er geen enkele vrouw tussen zit
 
Leuk dat je voor borelli hebt gekozen. Niet veeleisend, totaal niet agressief en kleurrijk. Je zal er veel plezier aan beleven.
 
Even een kleine update: de Borelli's hebben vandaag voor het eerst eitjes afgezet. Ondanks dat ze verschillende grotjes en holletjes in bv het hout hebben om uit te kiezen, hebben ze ze in de hoek van het aquarium tegen de ruit afgezet. Ik weet dus niet of het ze gaat lukken om ze daar tegen de andere bewoners te beschermen, maar het gaat in ieder geval de goede kant op.
 
Vandaag zijn de A.borelli eitjes uitgekomen. Omdat de kleintjes op een niet heel goed te verdedigen plek liggen (in de hoek van het aquarium op het zand) heb ik besloten om er toch maar een aantal af te hevelen en gelijk maar met de fotoserie te beginnen.

Dit is de eerste foto
48891781468_5b454bc165.jpg


Hopelijk lukt het om ze groot te brengen en hun groei vast te leggen.
 
Prachtig!

Ik heb echt interesse in een paar van deze visjes als je ze groot krijgt. Daarvoor heb ik wel een ritje naar NL over. Hou me gerust op de hoogte als je beslist ze te verkopen.
 
Prachtig!

Ik heb echt interesse in een paar van deze visjes als je ze groot krijgt. Daarvoor heb ik wel een ritje naar NL over. Hou me gerust op de hoogte als je beslist ze te verkopen.

Ik ga mijn best doen :).

Gisteren heb ik de kleintjes in de breeder box kunnen tellen en ik kwam al snel tot 20, dus dat zijn er meer dat ik dacht. Het bijzondere is dat het andere borellii vrouwtje heel veel interesse in de jonge borellii's heeft vanaf de buitenkant van de box. Iedereen die in de buurt komt wordt weggejaagd. Ik hoop een beetje dat zij snel een eigen nestje krijgt, want dit vind ik een beetje zielig.
Mams is inmiddels ook druk door het aquarium aan het zwemmen met haar overgebleven kinderen. Ik heb hier een filmpje van proberen te maken.

 

Terug
Bovenaan