Wat is er nieuw

Welke externe filter 60 literbak

Remkot

New member
Lid geworden
17 november 2021
Leeftijd
47
Hallo,
Ik heb een 60 literbak en een binnenpomp van SuperFish AquaFlow 200.

Nu lees ik dat een externe pomp beter schoonmaakt, en ik ervaar als ik deze pomp wil schoonmaken dat er weer erg veel vuil in de bak terecht komt als ik deze eruit probeer te halen om hem schoon te maken.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op het merk “Cristalprofi”. Hier lees ik goede berichten over.
Ik lees ik dat je ook beter overcapaciteit kan hebben.
Nu zit ik te kijken naar:
Cristalprofi e402 (40-120l)
Cristalprofi e702 (60-200l)
Cristalprofi e902 (90-300l)

Nu is mijn vraag: Welke kan ik het beste nemen? Of is het overbodig met mijn huidige filter (waar ik niet zo heel blij mee ben ivm de bovengenoemde rede) De vissen moeten natuurlijk ook niet als een wervelstorm door de bak heen geblazen worden hahaha.
Ik hoor graag van jullie!

Groet,
Remko

Je kan aan een 402 denken of bv een Eheim 2213. Als je werkt met een spraybar dan kun je de gaatjes wat vergroten waardoor de uitstroom wat minder is.

Je kan aan een 402 denken of bv een Eheim 2213. Als je werkt met een spraybar dan kun je de gaatjes wat vergroten waardoor de uitstroom wat minder is.
Ik heb zelf de eheim 2213 voor mijn 120 liter bak. Ik vind zelf de stroming in mijn aquarium wat aan de hoge kant, dus ik zou dan voor de 2211 gaan (maatje kleiner). Eheim zijn wel top filters. 🙂

cristalprofi zou ongetwijfeld ook wel goed zijn

Ja ik zou niet kleiner gaan want je moet al snel ongeveer 2x netto de inhoud van de bak overhouden maar goed het hangt ook af van de samenstelling en dus de vervuiling in je bak.
Als je met een spraybar werkt kun je simpel de gaatjes wat vergroten.

Cristalprofi is de serie. Het merk is JBL.
Anyhow, een extern filter maakt niet per definitie beter “schoon”
Het geen wat jij ervaart met het terug vallen van het vuil in het water ligt aan het ontwerp van het filter.
JBL heeft ook interne filters ontworpen die hier geen last van hebben, de cristalprofi I serie ipv de E serie.

Maar een E402 of een Eheim 2213 zou het prima moeten redden en kan je vrij goed onderhouden.
Mooie aan de jbl filters is dat je voorfilter bovenop zit waardoor je die makkelijk schoon kan houden en zo makkelijker kraakhelder water kan krijgen

Dank jullie wel voor de reactie's. 👍

Afhankelijk van de belasting zou je ook aan zoiets kunnen denken want opzich moet een goed binnenfilter het wel kunnen doen op 60 liter:

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/aquael-aquael-turbo-filter-500.html
Dan heb je toch een intern filter en deze wordt door meerdere leden naar tevredenheid gebruikt.

Ik heb een Eheim 2211 op een 60 liter nano bak.
Ik heb daar een grote groep vuurgaranalen inzitten.
En een groepje Borraras brigittae.

Ik heb deze boven aan de achterkant van mijn Home 60 hangen, alleen de buisjes zitten in het water
kost geen drol en werkt prima, je kunt hem ook zelf vullen met eigen filtermateriaal
(wel even het tuutje van de skimmer verlengen met een plasctic buisje) anders is het water peil wat te laag

8715897313349_sf_hang_on_filter_100_product-900.jpg

Als ik moest keizen tussen JBL 402 of 702 zou ik voor de 702 gaan, heb je meer mogelijkheden qua inhoud. 402 heeft maar 2 bakjes

Het is natuurlijk maar een 60 liter bakje en ik zou dan zelf een 2211 of 2213 nemen of de 402.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan