Wat is er nieuw

Welke externe filters presteren het best?

• Onderwerp starter Onderwerp starter -Gert67-
  • Startdatum Startdatum
G

-Gert67-

Guest
Momenteel een Eheim 2213, maar na 1,5 jaar lijkt de motor weinig power meer te hebben en komt er amper water uit de uitstroom.

Inmiddels ligt de kop bij de LFS om nagekeken te worden.

Nu kijk ik toch uit naar een ander extern filter, welke presteren het best?

Eheims presteren over het algemeen toch het beste met makkelijk te vervangen onderdelen, persoonlijk zou ik gewoon even afwachten op de uitkomst van het onderzoek.

op dit forum hoor je verder ook goede verhalen over JBL

Langer dan 1,5 jaar moeten ze het wel volhouden normaal gesproken. Heb je de kop ook door geblazen? Kan zijn dat er viezigheid in zit. Niks te zien aan de rotor? Het plastic kan wel broos worden waardoor de rotor mogelijk is gescheurd/afgebroken.

Ik heb een JBL en een Tetra filter draaien en vind het beiden prima filters, ik heb niet direct een voorkeur. Het JBL filter draait nu ongeveer 5 jaar en het Tetra filter denk ik 4.

Ik heb hier een eheim 2213 van zo'n 20/25 jaar oud, loopt nog als een zonnetje.
Alleen dichtingsring eens vervangen.

Wat heb je allemaal in de pot zitten?
Kan zijn dat er teveel materiaal in zit.. of te strak, dan loopt het ook terug.

-Gert67- zei:
Momenteel een Eheim 2213, maar na 1,5 jaar lijkt de motor weinig power meer te hebben en komt er amper water uit de uitstroom.

Inmiddels ligt de kop bij de LFS om nagekeken te worden.

Nu kijk ik toch uit naar een ander extern filter, welke presteren het best?

Huh? waar is een Forum voor?
Eerst vragen ,he.
Eheim 2215-2217.

Dat is al lang achterhaald, als je die tig fotoalbums op dit forum naleest en ervaringen op een rijtje zet. Zeker JBL doet absoluut niet onder voor Eheim qat betreft tevredenheid.

En bovendien hebben Eheims een paar nadelen t.o.v. diverse andere merken filters (w.o. JBL):
- groene en dus opvallendere buizen voor in- en uitstroom (niet altijd een nadeel, maar meestal vallen ze meer op)
- geen versterlbare in- en uitstroom (waar er bij andere merken geregeld een telescoopbuis bij zit voor de filterkorf, zodat die op hoogte instelbaar is, en meerdere opties wat betreft uitstroom)
- geen aanzuigknop
- in gevallen minder divers filtermateriaal meegeleverd

Plus, Eheim geeft minder garantie dan bv. JBL, 3 resp. 4 jaar.

Vandaag kwam ik deze tegen bij mijn LFS, heeft iemand daar ervaringen mee?
Het lijkt mij haast een combi van Eheim en JBL. (meer JBL)

Ik moet erkennen dat ik wat betrefd pompen en filters al sinds mijn eerste bakje erg tevreden ben over de Eheim producten. En eigenlijk nog nooit een ander merk gebruikt heb.

Maar de JBL spullen zijn niet zomaar zo populair geworden de laatste jaren Tetra-tec hoor ik ook goede dingen over.

Mascha&Ivo zei:
Dat is al lang achterhaald, als je die tig fotoalbums op dit forum naleest en ervaringen op een rijtje zet. Zeker JBL doet absoluut niet onder voor Eheim qat betreft tevredenheid.

En bovendien hebben Eheims een paar nadelen t.o.v. diverse andere merken filters (w.o. JBL):
- groene en dus opvallendere buizen voor in- en uitstroom (niet altijd een nadeel, maar meestal vallen ze meer op)
- geen versterlbare in- en uitstroom (waar er bij andere merken geregeld een telescoopbuis bij zit voor de filterkorf, zodat die op hoogte instelbaar is, en meerdere opties wat betreft uitstroom)
- geen aanzuigknop

Ben ik absoluut niet mee eens. Die dingen die je zegt zullen kloppen.
Mijn ervaring is dat een JBL meer geluid maakt, en minder stabiel is op 1 of andere manier.

Heb een Eheim al meer dna 10 jaar draaien en loopt nog altijd als de brandweer. Heb al verschillende JBL's weg gedaan.

Maar elk filter is anders. Maar om nu JBL eigenlijk boven Eheim te schalen mag wat mij betreft echt niet 🙂.

Om toch ook maar een duit in het zakje te doen; ik geloof echt wel in de kwaliteit van Eheim, ik heb een 2226, maar zeker ook in die van JBL. Het voordeel van de laatstgenoemde zit voor mij met name in het feit dat het filter �f is. Aanzuigen met de mond of slangetjes vol laten lopen, extra aanschaf van kraantjes, het is allemaal niet nodig! Zelf heb ik de 901 al een aantal jaren, hij doet geruisloos z'n werk!
Overigens zijn er vast meer goede merken waar ik (nog) geen ervaring mee heb.

Groet,
Ben.

Mascha&Ivo zei:

- geen aanzuigknop

Ben het in dit geval niet met je eens.

Mijn vader heeft pas een nieuwe eheim pomp, de professional 4+ 350, deze heeft

-zwarte slangen en aan zuig buizen ed
-een verstelbare uitstroom
-een aanzuigknop
-levert 5 verschillende filtermaterialen erbij.
-eheim geeft 3 jaar garantie

Serie 4+ zeg je:
- die hadden wij dus even gemist (excusez-nous!)
- het heeft dus verschrikkelijk lang geduurd!

Goed dat je deze serie onder de aandacht brengt.
Er blijkt duidelijk: bij Eheim heeft men ingezien waar concurrenten ze hebben ingehaald.
En men heeft gereageerd de nieuwe serie is inderdaad behoorlijk veelzijdig.
Maar wel met een fors prijskaartje (vergelijk maar eens de Eheim 4+ 250 (2271) met de JBL e901, twee filters met vergelijkbare specificaties).

Mascha&Ivo zei:
Serie 4+ zeg je:
- het heeft dus verschrikkelijk lang geduurd! (en tegen welk prijskaartje?)

Ligt verhoudingsgewijs toch wat ongunstiger t.o.v. bijv. de JBL 1501. Laatstgenoemde is bovendien wat krachtiger. Overigens kan ik niet echt oordelen, ik kende deze Eheim nog niet, wel zo eerlijk om dat te zeggen.

Groet,
Ben.

laten we zeggen dat Eheim en JBL dus voorop lopen op dit forum wat externe filters betreft.

blijft de vraag hoe die van jou zo gauw kapot is gegaan?

Mascha&Ivo zei:
Serie 4+ zeg je:
- het heeft dus verschrikkelijk lang geduurd!

Goed dat je deze serie onder de aandacht brengt.
Er blijkt duidelijk: bij Eheim heeft men ingezien waar concurrenten ze hebben ingehaald.
En men heeft gereageerd de nieuwe serie is inderdaad behoorlijk veelzijdig.
Maar wel met een fors prijskaartje (vergelijk maar eens de Eheim 4+ 250 (2271) met de JBL e901, twee filters met vergelijkbare specificaties).

Geen excusez nodig!

Eheim staat idd wel bekend dat het iets duurdere producten heeft.
De kwaliteit ben ik altijd zeer tevreden over.
Vergelijken met jbl filters kan ik niet omdat ik alleen maar eheim heb (puur ooit gekozen en daarbij gebleven). Maar hoor heel veel goede dingen over JBL.

benvo zei:
Om toch ook maar een duit in het zakje te doen; ik geloof echt wel in de kwaliteit van Eheim, ik heb een 2226, maar zeker ook in die van JBL. Het voordeel van de laatstgenoemde zit voor mij met name in het feit dat het filter �f is. Aanzuigen met de mond of slangetjes vol laten lopen, extra aanschaf van kraantjes, het is allemaal niet nodig! Zelf heb ik de 901 al een aantal jaren, hij doet geruisloos z'n werk!
Overigens zijn er vast meer goede merken waar ik (nog) geen ervaring mee heb.

Groet,
Ben.

In de tijd van de classics blijven hangen???

We hebben de ecperience, prof3, prof3e en zojuist prof4.
Allemaal met kranen erbij. En aanzuighulp.

Mascha&Ivo zei:

- geen aanzuigknop

Om maar te zwijgen over het al jaaaaren bestaande probleem dat alle bewegende delen van eheim zoals koppelingen en kraantjes na een tijd muurvast komen te zitten als je niet smeert.
Andere merken lijken daar merkwaardig genoeg geen last van te hebben.

Mijn inziens is Eheim bij lange niet meer de beste.
Velen hebben Eheim al ingehaald en leveren dezelfde kwaliteit voor een scherpere prijs.
Denk aan Fluval, Eden, JBL, Sera,...

Het enige pluspunt dat Eheim nog heeft is het vlot verkrijgbaar zijn van onderdelen omdat Eheim wijd verspreid is op de markt.
Andere merken zijn niet altijd overal verkrijgbaar waardoor ook onderdelen niet zo vlot te vinden zijn. Maar ze bestaan evenwel.

Zelf verkies ik voortaan andere merken. Koop je soms evenwaardige filters voor 50% van de prijs die je bij Eheim zou neer tellen.

Om maar te zwijgen over het al jaaaaren bestaande probleem dat alle bewegende delen van eheim zoals koppelingen en kraantjes na een tijd muurvast komen te zitten als je niet smeert.
Andere merken lijken daar merkwaardig genoeg geen last van te hebben.

Er zijn merken ,waar je spontaan de kraantjes loslaten. draad gedeelte. (Superfish)

En ,ja, bewegende delen en rubbers moet je smeren.

Dan heb je nergens geen last van.

Automotor zonder olie loopt ook vast.

Ik dat veel mensen blijven bij wat ze kennen. Er si natuurlijk een tijd geweest dat Eheim filters vele mijlen voor lagen op de rest van het pak.

Ben zelf een fan van eheim, zeer goede filters.
Heb in tegenstelling tot veel andere veel ellende gehad met jbl filters. Me jbl 1501 had een lekkende kop en de e901 van me pa sloeg de pomp gewoon volledig vast en deed dan helemaal niks.

KevinK zei:
Heb in tegenstelling tot veel andere veel ellende gehad met jbl filters. Me jbl 1501 had een lekkende kop en de e901 van me pa sloeg de pomp gewoon volledig vast en deed dan helemaal niks.
Hebben ze hem dan herstelt of heb je een nieuwe moeten kopen?

Apisto zei:
KevinK zei:
Hebben ze hem dan herstelt of heb je een nieuwe moeten kopen?

De e1501 gerepareerd, nieuwe adapter waar je slangen op aansluit geplaatst. Had alle rubbers etc. al vervangen.

De e901 is gecrediteerd door de LFS aangezien daar echt alles op was vervangen wat mogelijk was en nog steeds de zelfde problemen.

Opzicht goed opgelost allemaal, maar zelf te slechte ervaringen met JBL om er nog een filter van te kopen.

Bertus zei:
Er zijn merken ,waar je spontaan de kraantjes loslaten. draad gedeelte. (Superfish)

En ,ja, bewegende delen en rubbers moet je smeren.

Dan heb je nergens geen last van.

Automotor zonder olie loopt ook vast.

Mja, laten we geen kwaliteit met rommel vergelijken he.
Superfish, sunsun en consorten zijn in en andere prijsklasse.

Maar de kwaliteitsmerken zoals JBL, Sera, Fluval en dergelijk laten ook geen kraantjes los en hebben de problemen die Eheim heeft niet.

Het valt me trouwens op dat Eheim er in geslaagd is bij de pro4 een negatieve eigenschap van hun filters in een verkoopsargument om te zetten. Namelijk het bypass effect.
DStraffe zet van de markettingafdeling van Eheim als je het mij vraagt.

Eheim heeft geen problemen.

Zijn die er wel ,ligt de oorzaak meestal bij de gebruiker.

ehm.. smeren van je filter? iemand die daar even een toelichting op wil geven 😀 ?

Haha Richard. Ik zou het niet weten.na al die jaren met bakkies water en dus ook filters heb ik ze nog nooit gesmeerd.
Had wel vroegah ruzie met die klemmetjes van de Eheim classics 😉 Gingen regelmatig stuk.

Het gaat vooral over de rubbers van de filter en de kogelkranen.
Als deze niet gesmeerd worden komen ze na een tijd zeer stroef waardoor je dan schade kunt hebben door het forceren.

Bertus zei:

Dat is toch lang geleden dat ik nog zo'n opmerking gelezen heb.
Hoe kan het nu aan de gebruiker liggen dat de rubbers stroef worden???
Het is net de gebruiker die moet ingrijpen om het te vermijden.

En bij andere merken is dat probleem er niet. Doen gebruikers het dan daar plots wel goed???

Je kan een favoriet merk hebben. Tot daar toe kan ik volgen. Maar erken toch op zijn minst de nadelen ook.
Het is dan aan de potenti�le koper om te overwegen of de nadelen opwegen tegenover de voordelen.

Nah Jurgen, de rubbers van mijn huidige pompen en de kogelkranen smeer ik nooit en geen problemen hoor 😉

Nee, kogelkranen willen vastlopen , daarom heb ik een wattenstaafje, die ik even over het bolletje haalt.
En rubbers verdrogen op de duur,en worden harder. dan haarscheurtjes.

JurgenD zei:
Als deze niet gesmeerd worden komen ze na een tijd zeer stroef waardoor je dan schade kunt hebben door het forceren.

Bertus zei:

Dat is toch lang geleden dat ik nog zo'n opmerking gelezen heb.
Hoe kan het nu aan de gebruiker liggen dat de rubbers stroef worden???
Het is net de gebruiker die moet ingrijpen om het te vermijden.

En bij andere merken is dat probleem er niet. Doen gebruikers het dan daar plots wel goed???

Je kan een favoriet merk hebben. Tot daar toe kan ik volgen. Maar erken toch op zijn minst de nadelen ook.
Het is dan aan de potenti�le koper om te overwegen of de nadelen opwegen tegenover de voordelen.

Kijk ,je zegt het zelf al.

JurgenD zei:

Wat let dan,om beetje te smeren?

Wat dacht je van Vaseline?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan