Welke Filter Neem Ik Best?


A

Aquarium

Guest
Hallo

Ik heb een aquarium van 240 liter (120x56x40 cm). Ik wil er vooral een beplante tank van maken met minimaal aan vissen. Echter twijfel ik aan welke filter ik best zou nemen. Ik heb er drie uitgekozen die ik zelf nog wat extra kan "pimpen" met zelf de filterinhoud wat aan te passen naar eigen dunk. Ik had hier graag wat menig over van andere aquarianen. Dit zijn de 3 waar ik over denk. Alle feedback is welkom! Ook andere filters waarvan jullie denken beter zijn dan deze 3.


Alvast bedankt voor jullie tijd!

Groeten
 
Ik denk dat geen 1 van deze filters, ideaal is voor je bak. Advies is toch 3x je bak rond kunnen pompen. Is dit bewust gekozen een interne filter? Ook gekeken naar externe filter, ik denk met dit soort formaat bakken , dat een externe toch de voorkeur heeft
 
Is er een reden waarom je drie keer voor het SF merk kiest en ook alle drie de filters een intern filter zijn? Mijn inziens zijn dit soort filters niet geschikt voor een groter aquarium. Ze worden standaard bijvoorbeeld geleverd bij de 40 tot 100 liter SF aquaria en zijn (net als de aquaria zelf) van matige kwaliteit. Dat interne prut is niets anders dan een stromingspompje met een kleine hoeveelheid mechanische filtrage. Je kunt ze 'pimpen' maar de hoeveelheid biologische media die je er in kwijt kunt is minimaal.

Voor een aquarium van 120cm zou ik niets anders overwegen dan een potfilter. Kijk eens naar de Eheim classic serie 2215/2217 of de JBL e902 of e1502 series.
 
Ben je van plan je planten te combineren met gemiddeld of hoger licht, voeding en co2? In dat geval zou ik kiezen voor minimaal een eheim classic 2217 of 2x 2215. Te vergelijken denk ik met een jbl 1502 of 2x jbl 902.

Ga je voor low light zonder co2 dan zou iets minder kunnen volstaan.
 
Heb nog niet echt gekeken naar andere merken, dacht later om misschien vergelijkbare filters te bekijken van andere merken. De reden waarom ik geen buitenfilter heb gekozen momenteel is omdat ik vrees dat die te veel lawaai maken, het is namelijk voor in de slaapkamer. Ik ga voor low light en zonder c02.
 
Als je vissenbestand klein is en/of geen grote vervuilers zou je wel met een intern filter af moeten kunnen. Heb zelf die van Juwel, gebruik ik al jaren. Neemt wel iets meer ruimte in beslag maar werkt echt prima, kun je ook lekker vullen en ik vind de pomp, zeker de nieuwe erg stil. Als je redelijk wat planten hebt hoef je er ook geen 'herrie' makende diffusor op te zetten. Moet alleen wel zeggen dat die los qua prijs wel van een andere categorie is dan de filters van SuperFish. Maar dat is het postieve, veel mensen halen het intern filter eruit en verkopen die. Dus wellicht dat je hier of op MP er een voor een mooi prijsje kan krijgen. Voor jou maat is het dan de BioFlow M.

Heb zelf wel een standaard SF filter die erbij zat in m'n quarantainbak, maar die ververs ik veel. Van de filters die jij noemt zou volgens de specificaties alleen dat Aquaflow 300 voldoen. Maar kijk ook naar andere merken nog, oa: JBL, Tetra, Eheim etc. Denk overigens dat er ook wel redelijk stille externe filters zullen zijn maar dat zeg ik, heb ik geen ervaring mee en naar mijn inziens niet nodig wanneer je een klein visbestand hebt. Succes.

Misschien wel nog wat om rekening mee te houden is met eentje die zweefvuil goed filtert als je aardig wat planten wilt, anders gaat het allemaal tussen je planten vastzitten.

Gr
Stefan
 
Een goede externe porfilter hoor je ook niet, durf zelfs te stellen dat menig intern filter meer geluid maakt dan een JBL e902 of classic 2215. Ik denk dat een JBL e902 een mooie kandidaat is die is in mijn ervaring echt super stil en bied je echt veel meer ruimte om te "pimpen" dan welk intern filter ook. Ik zou echt niet beginnen aan die veredelde stromingspompjes.
 
SuperFish is een budget merk met een navenante kwaliteit. Kijk eens bij JBL of Eheim, zo zijn er nog meer kwaliteitsfilters op te noemen. Je wilt een plantenbak, zo schrijf je. Heb je er over nagedacht welke planten je zou willen? Want die planten zullen iets gaan vragen; kijk dus vóór de koop of je aquarium én overige hardware daar al geschikt voor is.
 
Ik heb begrepen dat het dus beter is om te gaan voor een externe filter. Hier ken ik nog helemaal niets van dus zal me wat meer moeten informeren op het forum/internet hoe dit werkt,onderhoud en waar ik rekening moet mee houden bij de aankoop van zo een filter.
 
Ik heb verder gezocht naar een filter. Nu vroeg ik me af waar jullie mening naar toe gaat voor de keuze. Ik heb deze 2 modellen gevonden, 1 op aanraden van jullie, de anders een keuze die ik zelf heb gemaakt:
of

Alvast bedankt voor jullie mening!!
 
Ik heb verder gezocht naar een filter. Nu vroeg ik me af waar jullie mening naar toe gaat voor de keuze. Ik heb deze 2 modellen gevonden, 1 op aanraden van jullie, de anders een keuze die ik zelf heb gemaakt:
of

Alvast bedankt voor jullie mening!!
CristalProfi e902 greenline Energiezuinig buitenfilter - AquastoreXL
 
Een goed alternatief voor TS zou deze zijn
Intern, super stil en volledig aanpasbaar inclusief filter materiaal (oa. Eheim granulaat korrels)


Geschikt voor oa. Malawi
 
Ik onderschrijf volledig het goede van een externe filter op een bak van 240 liter. Ik heb er al 1 op mijn nog-geen-60-liter bak. En ja, stuk stiller dan die ouwe interne SF Aquaflow. Plus inmiddels mooi stabiel qua waterwaarden en véél makkelijker schoon te houden dan een interne die je er toch weer uit moet trekken enzovoort.

We weten alleen niet wélke 240 liter bak TO heeft, en of daarin mooie doorvoeropeningen zitten voor de aan- en afvoer slang zodat een extern filter ook mooi weggewerkt kan worden. Iets dat voor mij een belangrijke factor is in de aanschaf van een 240 liter bak die ik hopelijk volgend jaar eens ga doen, maar dat terzijde. (Ik zou in mijn Home 60 nog eens de hoeken uit de dekplaat moeten dremelen om het mooi af te sluiten maar met het oog op evt verkoop neem ik de iets grotere verdamping en uit-stekende plaat nu maar voor lief :) )

Als dat wel het geval is, en TO wil er echt iets moois van maken, zou ik gaan zelfs voor een extern filter waar ook de heater in verwerkt zit en waar een inline CO2 diffusor netjes op aan te sluiten is.
 
voor een 240Liter, zou ik voor sws een externe gaan en dan de JBL e1502 of de Eheim 2217.
Dit vanwege de debiet en de filter volume.
 
Grappig dat de adviezen en blijkbaar ook de ervaringen zo uiteenlopen.
Mijn tweedehandse interne filter maakte herrie, dus ik ben vooral gaan zoeken naar een stille filter.
In de winkel adviseerde ze me een externe jbl filter; "die zijn superstil, steek je hoofd maar eens in die onderkast daar staat er een"
Voor mijn beleving was het een bak herrie in en om die onderkast..... iedereen ervaart dat gezoem blijkbaar anders.
Ik heb daarna een eheim pro 4 gekocht, die maakte ook herrie, was lek en ik vond het poppenspul. (teruggebracht naar de winkel)
Terwijl er heel veel mensen zijn die met beide filters goede ervaringen hebben.
 
Grappig dat de adviezen en blijkbaar ook de ervaringen zo uiteenlopen.
Mijn tweedehandse interne filter maakte herrie, dus ik ben vooral gaan zoeken naar een stille filter.
In de winkel adviseerde ze me een externe jbl filter; "die zijn superstil, steek je hoofd maar eens in die onderkast daar staat er een"
Voor mijn beleving was het een bak herrie in en om die onderkast..... iedereen ervaart dat gezoem blijkbaar anders.
Ik heb daarna een eheim pro 4 gekocht, die maakte ook herrie, was lek en ik vond het poppenspul. (teruggebracht naar de winkel)
Terwijl er heel veel mensen zijn die met beide filters goede ervaringen hebben.
Ik heb hier thuis op mijn 150cm jbl e1902 en de e1502. Hoor niks
 
Een JBL 1502 zal ik voor de bak van Ts. kiezen. Het is een stil filter, ik heb hem zelf, en kan het benodige aantal filter beurten per uur aan.
 
ik sluit me aan bij de JBL1502
De indeling moet je niet naar vragen want dan krijg je heel veel verschillende antwoorden ;)
 

Terug
Bovenaan