Welke filter past het beste, en is een externe een 'overkill'?


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Dag allen,

Mijn aquarium is zowat klaar om bij te vullen, na een dry-start methode te hebben gehad van 2 maanden. Ik twijfel alleen erg over de filter keuze. De bodem van het aquarium bestaat uit een laag grof vulkanisch gesteente, met erop een laag aquasoil. Zou in theorie al een goede filter moeten zijn en oppervlakte voor bacteriën. De afmetingen van het aquarium zijn 60x30x30, het is een open aquarium. Later wil ik er garnaaltjes in laten grazen en een schooltje 'makkelijke' visjes in laten zwemmen. Twijfel over tetra's, maar weet niet hoe goed ze gaan op een open scape. Verder komen er nog wat stengelplantjes in, het stuk hout is aan het begroeien met christmas mos.

Dit is dus hoe het geheel eruit komt te zien, met nu nog een filter erbij. Ik vroeg me af of een Aquael mini pat hier al bij volstaat. Ik heb hier goede ervaringen mee, vooral omdat deze muisstil is. Nadeel hierbij, CO2 moet ik toedienen via een diffusor.
Nu heb ik een inline CO2 diffuser aangesloten op de slang van m'n JBL e702 externe filter.

Ik vroeg me alleen af of voor mijn aquarium, zo'n externe filter overbodig is? Het fijne vind ik er namelijk aan dat ik de stroming goed kan reguleren, er minder poespas in het aquarium zit en dat er CO2 via de inline in het aquarium komt.
Zouden jullie aanraden met de e702 verder te gaan, of zijn er geschiktere alternatieven?

Groetjes,
Teun
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-11-29 at 10.40.43.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-29 at 10.40.43.jpeg
    129.2 KB · Weergaven: 51
Ik denk dat een 702 meer dan voldoende is hoor.
 
Je geeft zelf de voordelen al aan op jouw bak van zo'n extern filter. Of iets in jouw aquarium overkill is zie je en bepaal je zelf! Gezien je post hierboven: Mooi zo houden dus!
 
Ik zou zeker de E702 blijven gebruiken met een inline diffuser, met daarbij een mooie glazen lilypipe

edit: is je hout niet te droog..?
 
Klinkt dus het beste om het bij een e702 te houden! Dankje! Hout lijkt wat droog op de foto inderdaad, klopt. Is erna met een plantenspuit weer besproeid. Ik ben niet altijd op m'n kamer, maar kan 't in ieder geval een aantal keer per week minstens besproeien 😅 lily's zijn heel mooi! Ergens twijfel ik om er nog een weer te nemen, al zijn er een paar keer lily's gebroken :(

Over de instroom. Hoe zou ik deze het mooist kunnen beschermen tegen jonge garnalen? Filtermatje of wol?
 
Ergens twijfel ik om er nog een weer te nemen, al zijn er een paar keer lily's gebroken
Dat is het nadeel van een lily. Maar op Ali zijn ze niet zo duur meer. Voor z'n 22 euro ben je klaar voor een setje, ink verzenden
Over de instroom. Hoe zou ik deze het mooist kunnen beschermen tegen jonge garnalen? Filtermatje of wol?
Een Aquario Neo Inlet garnalen bescherming. Die schuif je op je inlaat.
 
Klinkt dus het beste om het bij een e702 te houden! Dankje! Hout lijkt wat droog op de foto inderdaad, klopt. Is erna met een plantenspuit weer besproeid. Ik ben niet altijd op m'n kamer, maar kan 't in ieder geval een aantal keer per week minstens besproeien 😅 lily's zijn heel mooi! Ergens twijfel ik om er nog een weer te nemen, al zijn er een paar keer lily's gebroken :(

Over de instroom. Hoe zou ik deze het mooist kunnen beschermen tegen jonge garnalen? Filtermatje of wol?
Deze https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/rvs-filterguard.html
 

Terug
Bovenaan