Welke filter voor 340 liter aquarium


stef.u

Well-known member
Lid geworden
28 juli 2020
Berichten
247
Leeftijd
26
Ik heb vandaag een aquarium van 1m55x50x44 op de kop kunnen tikken.
Nu is wel mijn vraag wat is beste filter voor zo'n aquarium omdat ik ni echt op de hoogte ben van een externe filter.
 
Wij gebruiken op een 325ltr (130*50*50), 2x eheim classic 2217, met grotendeels spons en totaal 1,5 ltr siporax. De inhoud spoelen we ongeveer elke 1,5 a 2 maanden schoon, ombeurten, zodat we zo stabiel mogelijk blijven op onze bacteriën.

Werkt hier goed. Is niet echt veel maar het is voldoende.

Daarnaast gebruiken we in de bak nog een binnenfilter (aquael turbo 500 met alleen filterwatten). De watten daarvan spoelen we wekelijks bij de waterwissel uit. Dat filtertje vangt erg veel fijn vuil weg uit de bak. Omdat het een binnenfilter is kan dat wekelijks schoonmaken ook makkelijk, je pakt het zo uit de bak.
 
Zou ook voor 2 filters gaan als je kunt, heb je echt gemak van, plus veel betere flow in de bak. Best is om naar filters te kijken vanaf 300/400 liter per uur, die waardes moet je eigenlijk ongeveer delen door 2 maar als je er dan 2 hebt, kom je redelijk mooi uit. Hangt ook een beetje af van welke vissen erin gaan, maar filteren doe je niet heel snel te veel, maar wel makkelijk te weinig.
 
Ik heb ook een JBL Cristalprofi 1501 of 1502 (weet even niet welke). Zou bij nader inzien ook eerder voor een 1901/1902 hebben gekozen, maar deze kwam over van een kleinere bak, dus c'est ca.
 
Ik heb (welliswaar op 450 liter en sterk vervuilende kogelvissen) ook gekozen voor twee potfilters, namelijk 2x JBL 1502.

De 1902 heb ik ook overwogen, maar met 2x een 1502 heb je in totaal meer filterinhoud, ongeveer gelijk stroomverbruik dan 1x 1902 en je hebt het grote voordeel dat je de filters om en om kan onderhouden. En mocht er eens 1 kapot gaan, dan heb je de andere nog draaien.
 
Ik had op een iets grotere bak een combinatie van een Eheim Prof 4+ 600 en een JBL E902 staan, maar die heb ik vervangen door een Fluval FX4. Twee filters is mooi als je er de ruimte voor hebt, maar ik vind 1 wel zo praktisch. Dat van schoonmaken en de bacteriecultuur hoor ik vaker, maar heb ik nog nooit iets van gemerkt. De 902 had ik vooral als backup voor het geval de 2275 een storing had, maar twee filters leverde mij vooral de stress op dat ik er nu twee had die konden gaan lekken...
 
Heb dus de JBL e 1502 aangeschaft. Na 3 dagen maakt het nog altijd redelijk wat lawaai soort van zoemend brom geluid dat van boven komt denk dus van de rotator denk ik dan.
is dit omdat niet alle lucht weg is ? of omdat hij gesmeerd nog moet worden ?
staat namelijk op de slaapkamer en het is moeilijk om door te slapen
 
Heb dus de JBL e 1502 aangeschaft. Na 3 dagen maakt het nog altijd redelijk wat lawaai soort van zoemend brom geluid dat van boven komt denk dus van de rotator denk ik dan.
is dit omdat niet alle lucht weg is ? of omdat hij gesmeerd nog moet worden ?
staat namelijk op de slaapkamer en het is moeilijk om door te slapen

filters worden in de 1e paar weken wel wat stiller, en even goed schudden om alle lucht eruit te krijgen helpt ook zeker.

Echter hoe zwaarder/sterker het filter, hoe sneller je deze zal horen.
een JBL E1502 voor een slaapkamer... ik zou het niet gedaan hebben.
 
filters worden in de 1e paar weken wel wat stiller, en even goed schudden om alle lucht eruit te krijgen helpt ook zeker.

Echter hoe zwaarder/sterker het filter, hoe sneller je deze zal horen.
een JBL E1502 voor een slaapkamer... ik zou het niet gedaan hebben.
Ik heb de 1502 in het kastje en zit er 2,5 meter vandaan en hoor hem niet en zelfs met het deurtje open ook niet.
 

Terug
Bovenaan