Wat is er nieuw

Welke filter voor Rio 450

• Onderwerp starter Onderwerp starter NickdH
  • Startdatum Startdatum
Haha ik hou er ook wel van maar dan als showoff, niet om boodschappen mee te doen. Al zou een FX 4 die rio 450 makkelijk moeten kunnen filteren alleen zit je dan weer met 1 filter.

Ik ben benieuwd waar TS voor gaat.

Ik heb ook maar één filter. Althans op mijn bakkie. Gaat best hoor. Dat schoonmaken doe ik hooguit eens per jaar. En als dat gebeurd is zet ik het spul gewoon weer aan. Niks aan de hand.

Wat me verbaasd is dat ik nooit meer advies zie over de Eheim prof 3 of 4.
Zijn die tegenwoordig zo slecht?
Ik had destijds op een vergelijkbare bak als deze twee Eheim prof 3 filters.
En daar was ik gelukkig mee

Hebben nog al veel last van een lekkende kop / aanzuig knop
Kan alleen door Eheim gerepareerd worden
Zijn niet super stil
Mandjes "lekken" waardoor bij vervuiling water langs de manden stroomt, de uitstroom blijft goed, echter de filterwerking neemt zeer aanzienlijk af

Hierdoor zijn er de nodige mensen die een beetje "klaar" zijn met deze filters. Bij de Eheim classic kan het water nooit langs het medium stromen, doordat je geen mandjes hebt, deze filtert dus veel effectiever als een PRO serie.

Verder wil de electronica (van de E varianten) ook nog wel eens niet doen wat ze moeten doen, echte oorzaak en/of oplossing niet helemaal duidelijk.

Dus in antwoord op jouw vraag, zijn ze zo slecht, wat mij persoonlijk betreft, ja dat zijn ze inderdaad

Ik ben ook altijd nog gecharmeerd van de FX6, de FX4 heeft te weinig ruimte voor bio media in mijn beleving.

De fluval 407 (of kleiner) zijn ook super mooie, praktische en fijne pompen. Ik ben zelf helemaal weg van de Hydor Professional serie.
JBL, Eheim classic, Oase, Aquael ultramax

Er is zoveel keuze en iedereen denkt, kijkt en ervaart het anders.

Maar met een Eheim classic zit je wat mij betreft altijd goed

En waarom geen fx4 of fx6 op deze bak?

Zou dat ook kunnen ? En wat zijn daar de voordelem van zou je er dan ook 2 moeten nemen? Of is 1 voldoende?

En zou ik dan aan 1 fx6 voldoende hebben ?

Zou dat ook kunnen ? En wat zijn daar de voordelem van zou je er dan ook 2 moeten nemen? Of is 1 voldoende?

1 FX6 op de RIO 450 moet het makkelijk aan kunnen.
Voordelen
-> mega mechanische filtratie
-> slimme doorstroming, makkelijk vervangen van het fijne mechanische filter zonder alles open te hoeven maken
-> motor schijnt heel sterk en stil te zijn. Het laatste daar ben ik nog steeds heel benieuwd naar
-> extra aansluiting/aftap voor water wissels
-> auto ontluchting

Nadelen
-> relatief weinig ruimte voor biologisch filtermateriaal
-> groot
-> 1" slang aansluiting

Mogelijk dat de gebruikers van de FX6 nog wat kunnen aanvullen.

Steven waarom is 1" slang een nadeel?
Ik zie juist een voordeel want dat pompt lekker door.

Meeste aquaria hebben geen uitsparing voor zo'n dikke slang. Beetje als proberen te keren in hartje Amsterdam met een Ford F150. 😉

Elk filter heeft voor en nadelen, en elke aquariaan heeft zn eigen voorkeur. Dus kies waar je zelf het beste gevoel bij hebt. Is dat bij een Eheim prof 4 serie, dan doe je dat.. is het bij een JBL, dan kies je die. Wij kunnen niet in andermans portemonnee kijken.

Omdat het lastig kan zijn dit in je bak te krijgen, vaak zijn de uitsparingen hier niet op voorbereid. Maar voor alles is er een oplossing! Ik zou zelf sowieso de boel met PVC aanleggen, en dan de slang van de FX daarop aansluiten, maar dat is weer wat anders

Even ter info bij de jbl 1902 zijn deze dingen
Schermafdruk op 2020-06-03 22-03-58.png
ook aan te raden
Wat een brompot dat filter 🙁

Ach elk filter waarbij het pompvermogen boven de 20W komt ga je gewoon horen. Denk niet dat die FX6 fluisterstil is. Of heb jij een alternatief met hetzelfde pompvermogen die wel stil is?

Ik heb zelf de JBL e1502 (voor mijn 1 meter bak)

fluisterstil dat ding, ik hoor het gebrom niet hoor wat sommige mensen horen.
en ja mijn gehoor is perfect 😛

dus in jou geval zou ik voor de 2x de JBL e1502 gaan
al heb ik nog nooit een eheim pomp horen draaien dus misschien is die ook heel stil.

Vind het geluid van de JBL’s wel echt drama. Had er 2 draaien en mijn techno moest echt een stukje harder in de woonkamer?.

Heb nu 2 tetra’s draaien & die draaien ondanks de slechte ervaringen redelijk stil. Deze worden trouwens in dezelfde fabriek gemaakt als die van JBL.

Deze draaien ook op een Juwel 450 op het moment. Kan iemand mij uitleggen waarom kruislings plaatsten beter is?

Bij die FX6 moet je niet alleen opletten op de dikte van de slang, maar zelfs of die wel in het kastje past :))
zelfde geldt voor de E1902 maar dan door de hoogte.

zelf 2x Eheim Pro 4+ 350 draaiend gehad (heb ze nogsteeds maar staan in de schuur) op een vergelijkbare bak en bevielen prima... alleen die startknoppen nooit gebruikt omdat ik dat ondingen vind (op elk filter!).

Ook met de filters onderling en de diverse ervaringen is het altijd erg leuk:
De 1 heeft een JBL die hij zij een bromtol vind, de ander heeft hetzelfde type en heeft nog nooit zo'n stil filter gehad :juggle:
Kan met productiedatum te maken hebben, maar ook door resonantie en aan welke frequentie het eigen gehoor zich stoort :))
zelf kan ik mij namelijk ook niet voorstellen dat een FX6 stil is, maar ga je lezen dan kom je ook weer mensen die tegen die nergens last van hebben... tja zeg het maar :))

Hij staat met 2 filters van jbl 1502. Gister gevuld en nu wachten tot ik ze kan overzetten.

Bijlagen

• 15916872263916097424844348714231.jpg
    15916872263916097424844348714231.jpg
    126.1 KB · Weergaven: 150
Waarom geen Eheim 1200xl ? veel beter en betrouwbaarder dan de Fluval FX6 bovendien heeft eheim er wieltjes onder kan je hem zonder tillen weg rijden naar de badkamer of de tuin in om hem te reinigen. Til ze met de Fluval FX6 omdat de afhevel onder op de pot erg fragile is gemaakt en gebruiken de meeste deze niet omdat het wel eens kan scheuren of afbreken.. dus lekker gewichtje zo'n fluval FX6 even uit je kast tillen nnar je badkamer ofzo.

Eheim 1200xl is goed voor een aquarium van 600liter dus ruime filtratie en genoeg biomedia van 12liter inhoud. dus zeg maar een emmer vol.
flowrate is prima en zeer betrouwbaar filter waar ook makkelijk afsluiringen en onderdelen voor zijn te krijgen als het in der loop van Jaren eens vervangen moet worden..kan bij Fluval wel eens een drama zijn om dat niet elke winkel Fluval sponsen/onderdelen heeft maar vaak wel van Eheim.
.
JBL en Tetra filters leuk voor het buget maar niet raar staan te kijken als hij flinkt bromd of gaat lekken op de kop/slangenhouder dus ik wil ze persoonlijk niet in mijn kast hebben onder het aquarium.

Laatst bewerkt:
Waarom geen Eheim 1200xl ? veel beter en betrouwbaarder dan de Fluval FX6 bovendien heft eheim er wieltjes onder kan je hem zonder tillen weg rijden naar de badkamer of de tuin in om hem te reinigen.
Eheim 1200xl is goed voor een aquarium van 600liter dus ruime filtratie en genoeg biomedia van 12liter inhoud. dus zeg maar een emmer vol.
flowrate is prima en zeer betrouwbaar filter waar ook makkelijk afsluiringen en onderdelen voor zijn te krijgen als het in der loop van Jaren eens vervangen moet worden..kan bij Fuval wel eens een drama zijn om dat niet elke winkel Fluval sponsen/onderdelen heeft maar vaak wel van Eheim.
.
JBL en Tetra filters leuk voor het buget maar niet raar staan te kijken als hij flinkt bromd of gaat lekken op de kop/slangenhouder dus ik wil ze persoonlijk niet in mijn kast hebben onder het aquqrium.
1200xl betrouwbaarder dan Fluval? Seriously?
JBL Bromt meer dan Eheim? Are you kidding?

Ik heb hier een eheim 2275 aan de ene kant en een jbl e1502 aan de andere kant. Geluid komt meer uit de kant van Eheim.....

Tell just the facts no stories dude.

1200xl betrouwbaarder dan Fluval? Seriously?
JBL Bromt meer dan Eheim? Are you kidding?

Ik heb hier een eheim 2275 aan de ene kant en een jbl e1502 aan de andere kant. Geluid komt meer uit de kant van Eheim.....

Tell just the facts no stories dude.

Dan heb jij mazzel met je JBL loop de forums maar na je hoort niks anders dat JBLbromd of lekt op de kop en slanghouder of bromdt in de kast.. ja bij eheim zijn er ook gevallen dat sommige daar ook last van hebben zoals het met elk electrische motor mogelijk is op resonatie.
En jij beweerd dat Fluval FX5-6 beter is dan de oude vertrouwde Eheim 1200xl en de 1500xl ? neem ze eens beide en dan de kwaliteit van sluitsringen en afdichtringen bekijken en de levensduur van de eheimpomp en die van Fluval.
Sucses met de Fluval FX5 en 6 serie die hier zal never nooit in mijn kast komen door slechte service en onderdelen die lang gaan duren voordat je ze hebt als er iets kapot gaat.. kan ik van Eheim niet zeggen met hun service en reputatie met de oudere generatie filters.
Bovendien de afhevelstuk onder aan de filterpot/emmer kan je bij de Fluval FX6 een slang aankoppelen en afhelvelen.. elke revieuw wordt gezegdt dat dit een zwak onderdeel is en kan gaan lekken en bij gebruik ervan kan breken of scheuren.
Waarom niet gewoon wieltjes onder zo'n zware emmer zoals bij Eheim..10x makkelijker en minder genknoei met water onder in je kast.
Wil de eerste Fluval FX5-6 nog wel eens zien na 10jaar gebruik wat er van de pompmotor is overgbleven met de electronica die erbij zit voor 24uur prime van het filter wat ook zo nutteloos is.
Maar das mijn mening natuurlijk.. wil jij graag de Fluval FX6 neem hem gerust of een JBL eigen keus en mag ook, niemand zhoud je tegen om het niet te doen natuurlijk. en dat geld ook voor wie geen eheim wil of juist wel.

Dan heb jij mazzel met je JBL loop de forums maar na je hoort niks anders dat JBLbromd of lekt op de kop en slanghouder of bromdt in de kast.. ja bij eheim zijn er ook gevallen dat sommige daar ook last van hebben zoals het met elk electrische motor mogelijk is op resonatie.
En jij beweerd dat Fluval FX5-6 beter is dan de oude vertrouwde Eheim 1200xl en de 1500xl ? neem ze eens beide en dan de kwaliteit van sluitsringen en afdichtringen bekijken en de levensduur van de eheimpomp en die van Fluval.
Sucses met de Fluval FX5 en 6 serie die hier zal never nooit in mijn kast komen door slechte service en onderdelen die lang gaan duren voordat je ze hebt als er iets kapot gaat.. kan ik van Eheim niet zeggen met hun service en reputatie met de oudere generatie filters.
Bovendien de afhevelstuk onder aan de filterpot/emmer kan je bij de Fluval FX6 een slang aankoppelen en afhelvelen.. elke revieuw wordt gezegdt dat dit een zwak onderdeel is en kan gaan lekken en bij gebruik ervan kan breken of scheuren.
Waarom niet gewoon wieltjes onder zo'n zware emmer zoals bij Eheim..10x makkelijk en minder genknoei met water onder in je kast.
Wil de eerste Fluval FX5-6 nog wel eens zien na 10jaar gebruik wat er van de pompmotor is overgbleven met de electronica die erbij zit voor 24uur prime van het filter wat ook zo nutteloos is.
Maar das mijn mening natuurlijk.. wil jij graag de Fluval FX6 neem hem gerust of een JBL eigen keus en mag ook, niemand zhoud je tegen om het niet te doen natuurlijk. en dat geld ook voor wie geen eheim wil of juist wel.
Ik heb ook 2x de jbl e902 naast elkaar draaien op de fusion 100. Ook geen gebrom. Ik praat uit mijn eigen ervaring. Wat op internet staat tsjah. Mensen zijn eerder geneigd te klagen dan te complementeren. Zo zeggen ze over de eheim pro series dat ze vaak lekken hij de kop.... internet staat ervol van. Maar maar maar is dat ook zo?

Edit: de tegenhanger can de 1200xl de e1902. Heeft ook 4 wielen.

Je praat over bedrijven. Je kan de fx6 niet vergelijken met een 1200xl. Fx6 is een vele krachtigere filter imo.

Fluval is amerikaans, eheim is europees. Duits. Logisch dat de onderdelen makkelijker aan te komen is. En tsjah service geen id van beiden.

Ik heb ook 2x de jbl e902 naast elkaar draaien op de fusion 100. Ook geen gebrom. Ik praat uit mijn eigen ervaring. Wat op internet staat tsjah. Mensen zijn eerder geneigd te klagen dan te complementeren. Zo zeggen ze over de eheim pro series dat ze vaak lekken hij de kop.... internet staat ervol van. Maar maar maar is dat ook zo?

Edit: de tegenhanger can de 1200xl de e1902. Heeft ook 4 wielen.

Je praat over bedrijven. Je kan de fx6 niet vergelijken met een 1200xl. Fx6 is een vele krachtigere filter imo.

Fluval is amerikaans, eheim is europees. Duits. Logisch dat de onderdelen makkelijker aan te komen is. En tsjah service geen id van beiden.

Service van Fluval is niet zo best.. een winkel hier heeft ze ook verkocht en kregen teveel klante terug die problemen hadden met Fluval en er onderdelen vervangen moesten worden.. en dat duurde gewoon 3 to 6weken .. hop kan jij zolang zonder een filter ? oke de meest hebben wel een backup staan .. maar deze winkel heeft heel de Fluval de deur uit gedaan omdat het gewoon teveel problem opleverde.. zelfs aan vervangende spons duurde soms weken om te leveren door Fluval als het niet bij de winkel op voorraad meer was.
Nou zal ik niet meteen gaan roepen dat er bij Eheim nooit was mis is maar onderdelen zijn vrijwel altijd voorradig en binnen 3 dagen geleverd uit Duistsland of de importeur dus dag en nacht verschil en bovendien als je een Eheim 4 pro koopt en de slangenhouder/casettehouder gaat stuk wordt hij kosteloos vervangen door eheim ook lekkende pompkop binnen 2 jaar garantie termijn wordt kosteloos vervangen.
Geld ook voor Fluval natuurlijk met garantie maar eer dat het vervangen kan worden moet je flink wachten op je onderdelen.
Eheim pro 3 en 4 serie zijn er ook gevallen dat hij gaat lekken op de prime knop maar komt niet veel voor en is vaak een fabricage fout die vaak zelf buiten de garantie wordt vervangen door Eheim ! tsja.. Eheim is niet de goedkoopste maar heft na mijn beleving wel de beste service in huis en voorraad aan onderdelen voor elk filter en snel leverbaar.

Kwa filtering doet zowel Eheim als Fluval of JBL het allemaal wel prima daar zit soms weinig verschil in alleen kwalteit en reputatie en service blijf ik toch liever bij Eheim zoals ik ook liever een Juwel aquarium verkies boven een Trofis maar dat is natuurlijk persoonlijk..

Service van Fluval is niet zo best.. een winkel hier heeft ze ook verkocht en kregen teveel klante terug die problemen hadden met Fluval en er onderdelen vervangen moesten worden.. en dat duurde gewoon 3 to 6weken .. hop kan jij zolang zonder een filter ? oke de meest hebben wel een backup staan .. maar deze winkel heeft heel de Fluval de deur uit gedaan omdat het gewoon teveel problem opleverde.. zelfs aan vervangende spons duurde soms weken om te leveren door Fluval als het niet bij de winkel op voorraad meer was.
Nou zal ik niet meteen gaan roepen dat er bij Eheim nooit was mis is maar onderdelen zijn vrijwel altijd voorradig en binnen 3 dagen geleverd uit Duistsland of de importeur dus dag en nacht verschil en bovendien als je een Eheim 4 pro koopt en de slangenhouder/casettehouder gaat stuk wordt hij kosteloos vervangen door eheim ook lekkende pompkop binnen 2 jaar garantie termijn wordt kosteloos vervangen.
Geld ook voor Fluval natuurlijk met garantie maar eer dat het vervangen kan worden moet je flink wachten op je onderdelen.
Eheim pro 3 en 4 serie zijn er ook gevallen dat hij gaat lekken op de prime knop maar komt niet veel voor en is vaak een fabricage fout die vaak zelf buiten de garantie wordt vervangen door Eheim ! tsja.. Eheim is niet de goedkoopste maar heft na mijn beleving wel de beste service in huis en voorraad aan onderdelen voor elk filter en snel leverbaar.

Kwa filtering doet zowel Eheim als Fluval of JBL het allemaal wel prima daar zit soms weinig verschil in alleen kwalteit en reputatie en service blijf ik toch liever bij Eheim zoals ik ook liever een Juwel aquarium verkies boven een Trofis maar dat is natuurlijk persoonlijk..
Ik zeg niet dat eheim slecht is, al ben ik zelf een JBL Fan, en natuurlijk minder fan van Eheim, beetje Samsung vs Apple. het wordt een oneindig discussie welk van de 2 beter is. al is de Apple duurder. voorheen vele malen maar nu gewoon duurder.
Maar even om als voorbeeld te noemen. Ik vind de eheim wel goed. doet goed zijn werk. en ik denk dat ze goed aan elkaar gewaagd zijn JBL en Eheim. ik vind ze beide zeker kwalitatief sterk. degelijke producten. alleen kom je wel met kosten aan.

Persoonlijk ben ik geen fan van eheim bakjes, elke keer gerotzooi met die driehoekjes. maar zo is het ook met JBL elke keer dat klikken van de mandjes. maar ja eenmaal goed is het perfect,
Maar ik zie wel jou punten goed in. alleen ik vind het stellig om zo te roepen Eheim 1200xl of fluval fx6 dit zijn verschillende filters die je IMO niet kan vergelijken. qua power is het echt een ander caliber.

Ik zeg niet dat eheim slecht is, al ben ik zelf een JBL Fan, en natuurlijk minder fan van Eheim, beetje Samsung vs Apple. het wordt een oneindig discussie welk van de 2 beter is. al is de Apple duurder. voorheen vele malen maar nu gewoon duurder.
Maar even om als voorbeeld te noemen. Ik vind de eheim wel goed. doet goed zijn werk. en ik denk dat ze goed aan elkaar gewaagd zijn JBL en Eheim. ik vind ze beide zeker kwalitatief sterk. degelijke producten. alleen kom je wel met kosten aan.

Persoonlijk ben ik geen fan van eheim bakjes, elke keer gerotzooi met die driehoekjes. maar zo is het ook met JBL elke keer dat klikken van de mandjes. maar ja eenmaal goed is het perfect,
Maar ik zie wel jou punten goed in. alleen ik vind het stellig om zo te roepen Eheim 1200xl of fluval fx6 dit zijn verschillende filters die je IMO niet kan vergelijken. qua power is het echt een ander caliber.

Ondanks dat een Fluval FX6 beter te verglijken is met de Eheim 1500xl gaat het om kwaliteit en service van de producten, je betaald al genoeg voor zo'n filter toch.
En inderdaad het is net de discussie Apple of Samsung vs Huwei ..het is maar net wat je wil en waar je voor kiest.
Eheim bakjes zijn bij normaal gebruik en zoals PondGuru ze zat vol te stampen met zijn Biohome media gaan die bakjes ook slecht op elkaar..maar er staat ook niet voor niets in de beschrijving dat je de bakjes in deze filters ook niet helemaal vol moet proppen.
De EheimPro 4 600 draaid al bijna 4jaar en ik heb totaal geen probleem met de bakjes op elkaar zetten of dat de vierkante hoekes buigen of kapot gaan.. ook dat er water zou langs lekken omdat de bakjes niet goed zouden aansluiten is onzin.. ik heb geen lekwater langs de bakjes dat er vuil tussen komt of gaat zitten.
Maar goed het ligt ook gewoon vaak aan de manier hoe mensen iets vullen en weer terug monteren en dat moet altijd met wat beleid en zorg en nooit zo erin proppen en rammen zoals je vaak ziet dan gaat het inderdaad kapot zoals elk filter die zo behandeld wordt.
Dus tja iedereen moet zelf maar een keuze maken vindt ik.. Eheim of geen Eheim ..JBL of geen JBL that's the question 😆

Waarom niet gewoon wieltjes onder zo'n zware emmer zoals bij Eheim..10x makkelijker en minder genknoei met water onder in je kast.

Durf het haast niet meer te zeggen maar ik heb geen aandelen bij JBL. Lekkende koppen en slanghouder, ik heb het niet én ze zijn ook stil.... Bij mij gaat het om een JBL 902 en een JBL 1502. Maar ik denk dat @Fozzy het bij het rechte einde heeft als hij zegt dat we allemaal zo onze voorkeuren hebben. Eenmaal een slechte ervaring gehad dan hebben we de neiging, ik ook, om alle filters van dat merk of die soort als slecht te betitelen. Wat natuurlijk niet zo is.

Durf het haast niet meer te zeggen maar ik heb geen aandelen bij JBL. Lekkende koppen en slanghouder, ik heb het niet én ze zijn ook stil.... Bij mij gaat het om een JBL 902 en een JBL 1502. Maar ik denk dat @Fozzy het bij het rechte einde heeft als hij zegt dat we allemaal zo onze voorkeuren hebben. Eenmaal een slechte ervaring gehad dan hebben we de neiging, ik ook, om alle filters van dat merk of die soort als slecht te betitelen. Wat natuurlijk niet zo is.

JBL is ook niet slecht en beter in prijs verhouding dan Eheim enkel op de classic range na die zijn eigenlijk best spot goedkoop in die Klasse en de reputatie.
Er zullen net als bij JBL en Eheim wel eens een paar filters tussen zitten die lek problemen hebben zoals met elk merk.

Even een reactie over gebrom en dan gebrom in het algemeen.

Op de grote Vision had ik 1 Eheim pro3 ik geloof 1450 L/u type weet ik niet meer (volgens mij 4 mandjes)
dat ding zoemde als een dolle, kon hem op de slaapkamer nog horen
Toen nog eens heel goed gekeken, en ja hoor het brave ding trok wat luchtbelletjes (cavitatie)
Uit gezet, slang met handje gevuld, even ouderwets een slok bakwater in de mond van het zuigen, want ja startknop is voor mietjes..
maar met effekt, het geneuzel was weg en nooit meer terug geweest.

Ga voor de Rolls Royce onder filters en dat is de Fluval FX 6.
Ik gebruik 2 van deze filters al meer dan 6 jaar zonder problemen.
Als 2e filter kun je ook kiezen voor een filter met verwarming zoals Oase of Eheim.
Succes met je beslissing.

Ik zou inderdaad zoals hier boven staat ook eens kijken naar de oase biomaster 600. Deze heb je dan ook met een verwarming.
je zou dan kunnen gaan voor een met en een zonder verwarming.
Pomp is erg stil en erg makkelijk in onderhoud .

Onderdelen voor de Fluval FX 4 en 5 en 6 zijn snel leverbaar via Amazon Duitsland.
Binnen 48 uur heb je op werkdagen je bestelling binnen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan