Welke filter ?.


T

Tommie1

Guest
ik wil mijn intern filter vervangen door een externe. Mijn bak heeft een inhoud van 180l, en geen al te sterke vervuilende vissen.
Voorlopig heeft de JBL e902 de voorkeur. Prijs lijkt me ok, en ik vermoed dat het debiet voldoende is.
Zijn er belangrijke nadelen, of goede redenen om iets anders te kiezen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf zou ik kiezen voor een 2217 want ik heb gemerkt dat die meer uitstroom geeft dan de 901. Ik heb zelf de 901 gehad en vond die knop op de filter ook bagger.
daarbij kun je bij de Eheim de starterskit kopen war mooie niet echt opvallende buizen zijn.
 
De JBL's zijn nogal wat overdreven met aangeven van het debiet inderdaad. Neemt niet weg dat zelfs dan een e902 een prima filter is voor een 180L bak. Ik heb er zelf een oude 900 serie draaien op een bruto 300L bak en dat gaat ook prima.

Een eheim classic 2217 is natuurlijk ook een prima filter en zou wellicht mij voorkeur hebben i.v.m. de bewezen kwaliteit van deze filters (tientallen jaren zonder problemen). Als ik zo even rond kijk voor de plus versie met kranen en wat filtermateriaal erbij dan zit deze toch al ruim 50% boven de prijs van een e902. De JBL is weer wat handiger uit elkaar te halen en schoon te maken. Uiteindelijk maakt het niet veel uit en filteren ze beide prima dus kies er een :)
 
Je zou bij de 2217 met kranen kunnen werken en dan zijn de slangen ook makkelijk weer los te koppelen. Er is een plus versie waar deze al bijzitten.
 
De JBL's zijn nogal wat overdreven met aangeven van het debiet inderdaad. Neemt niet weg dat zelfs dan een e902 een prima filter is voor een 180L bak. Ik heb er zelf een oude 900 serie draaien op een bruto 300L bak en dat gaat ook prima.

Een eheim classic 2217 is natuurlijk ook een prima filter en zou wellicht mij voorkeur hebben i.v.m. de bewezen kwaliteit van deze filters (tientallen jaren zonder problemen). Als ik zo even rond kijk voor de plus versie met kranen en wat filtermateriaal erbij dan zit deze toch al ruim 50% boven de prijs van een e902. De JBL is weer wat handiger uit elkaar te halen en schoon te maken. Uiteindelijk maakt het niet veel uit en filteren ze beide prima dus kies er een :)

JBL is een van de weinige producenten die naast het bruto debiet ook het netto debiet aangeven. Verder is het een erg compleet filter. Er hoeft niets extra's zoals kranen o.i.d. bijgekocht te worden. Ze kan uitsteken op een 180 liter bak. Bij mij heeft het ding jaren gedraaide op een Juwel Rio 180.
 
Netto debiet aangeven is nogal lastig en ik kan het in ieder geval niet vinden op de JBL website, ben wel benieuwd waar het staat en hoeveel dat voor de e902 dan is. Zover ik kan zien geven zij alleen aan dat het debiet maximaal 900 l/u is. Netto debiet zal ook afhangen van je filtermateriaal, verschil in hoogte tussen de in en uitstroom en de lengte van de slangen, zoals ik zei nogal lastig om dit een vaste hoeveelheid te geven en zal per situatie verschillen.

Ik heb hier een 900 serie (die ook 900l/u max zou moeten doen) en een eheim classic 2215 (350) naast elkaar draaien en die classic zou maar 620 l/u doen, toch komt daar meer water uit dan die JBL. Verder ben ik ook tevreden over die JBL hoor maar ik bedoel, staar je niet blind op die 900 l/u want dat haalt hij nooit.
 
Dat is inderdaad zonder media en slangen en met zit de 900 ik dacht rond de 550 liter per uur met slangen en schone media.
 
Oei dat is wel weinig. In het beste geval haalt hij dus precies de helft van die 900 l/u en dat is alleen met het bijgeleverde filtermedia (die niet bepaald het beste is - mijn mening). Uit mijn ervaring weet ik in ieder geval dat de Eheim 2215 al meer netto debiet geeft, laat staan de 2217 die John aanraadde! Als je voor debiet wilt gaan is Eheim denk ik de betere keus maar wederom, ook de e902 zal die 180L prima filteren.
 
Ik kijk meer naar het vermogen dan naar de opgegeven debieten. Het intern pompje dat er nu in zit is 6W.
De JBL is 15W, en dus 2,5 keer zo veel.
De eheim 2217 is 20W, en dus bijna 3.5 keer zo veel.

Gebruiksgemak is belangrijk, dus ik wil in elk geval kraantjes, en een snelkoppeling om makkelijk te kunnen poetsen.
Die eheim is simpel, en waarschijnlijk betrouwbaar, maar te veel gedoe, en bovendien 2 keer zo duur als je alles er bij koopt wat je nodig hebt.
 
een goede leidraad zou ook het opgenomen stroomverbruik kunnen zijn, ze zijn allemaal van het type magneetwaaier met een gelijkwaardige debietlijn.
Meer stroomopname is meer verplaatsen, is hogere opvoerhoogte is uiteindelijk meer op het einde eruit komen
 
Enige waar je voor 'uit moet kijken' is de vergelijking tussen vermogen en intern/extern filter. Een intern filter heeft minder vermogen nodig omdat het opvoergedeelte niet van toepassing is. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op. Verder ben ik het met jullie eens. Het opgenomen vermogen geeft uiteindelijk de kracht van pomp, ongeacht hoeveel l/u er op de doos staat.
 
Wat opvoerhoogte betreft is er alleen een verschil tussen intern en extern als je over een bioloog praat.
 
Wat opvoerhoogte betreft is er alleen een verschil tussen intern en extern als je over een bioloog praat.
Niet helemaal. Bij een potfilter is de opvoerhoogte het verschil tussen de hoogte van de in en uitstroom van je filter. Dat is zo 40cm en in deze vergelijking niet verwaarloosbaar.
Nog eens over nagedacht, wellicht zit ik hier fout. De opvoerhoogte is het verschil tussen het waterniveau en de rand waar je overheen moet met je slang. Dat is waarschijnlijk slechts enkele centimeter.

Buiten de hoogte of die wel of niet uit maakt, een potfilter heeft nog meer weerstand te verwerken van de slang waar het water doorheen moet en eventuele bochten. Een intern filter heeft dit allemaal niet en zal hierdoor gewoon makkelijker water rond pompen. Vermogens vergelijken tussen intern en externe filters gaat hierdoor gewoon scheef. Die Juwel pompjes geven bijvoorbeeld voor hun vermogen best een aardige stroming, meer dan je van dat vermogen in een potfilter mag verwachten. Buiten dat die bioflow dingen een hoop ruimte en zicht in een aquarium wegnemen, zijn ze zo gek nog niet. Ik gebruik ze in ieder geval graag voor de wat kleinere bakjes. Ik weet niet wat voor intern filter je nu gebruikt maar in mijn ervaring is de enige beperkende factor hierin het volume wat je hebt voor media.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou persoonlijk liever voor de eheim 2215 plus kiezen, ruim voldoende voor 180liter water en een debiet van 600liters (400liter met media), dach 98euro inclusief filtermedia en kranen.
De Classic is de meest betrouwbare en duurzaamste serie van Eheim die ooit is gemaakt.
Bij JBL hoor ik soms dingen dat ze gaan lekken op de pakking van de pompkop na loop van tijd, maar dat zal ook wel weer per pomp verschillend zijn de meeste poblemen zitten bij de JBL e1902 met lekkende pompkop.
Teveel debiet zoals de 2217 van Eheim heb je op 180liter water echt niet nodig tenzij je Chiclides gaat houden zonder planten.
 
Netto debiet aangeven is nogal lastig en ik kan het in ieder geval niet vinden op de JBL website, ben wel benieuwd waar het staat en hoeveel dat voor de e902 dan is. Zover ik kan zien geven zij alleen aan dat het debiet maximaal 900 l/u is. Netto debiet zal ook afhangen van je filtermateriaal, verschil in hoogte tussen de in en uitstroom en de lengte van de slangen, zoals ik zei nogal lastig om dit een vaste hoeveelheid te geven en zal per situatie verschillen.

Ik heb hier een 900 serie (die ook 900l/u max zou moeten doen) en een eheim classic 2215 (350) naast elkaar draaien en die classic zou maar 620 l/u doen, toch komt daar meer water uit dan die JBL. Verder ben ik ook tevreden over die JBL hoor maar ik bedoel, staar je niet blind op die 900 l/u want dat haalt hij nooit.

Er zijn inderdaad goede filters van o.a. Eheim die een degelijke stroomsterkte (debiet) leveren. Over het algemeen wordt dit bereikt door een hoger vermogen; Wattage dus. John heeft, als voorbeeld, de 2217 met een vermogen van 20 Watt waar hij erg tevreden over is. De 900 serie van JBL werkt met 11 Watt.

IMG_20191229_114905.jpg
 
En wat denken jullie van de Eheim prof 4 250?
ik vind de spraybar nogal knullig uitgevoerd, die kan je dus alleen op de zijkant monteren....
 
En wat denken jullie van de Eheim prof 4 250?
ik vind de spraybar nogal knullig uitgevoerd, die kan je dus alleen op de zijkant monteren....
Is niet meer wat het vroeger was. Ik zal van Eheim alleen classic en experience serie adviseren.
 
Bij de experience heeft de 250 maar 8 Watt, en de 350 is ineens 24 Watt. Niks er tussen.

Voorlopig zit de voorkeur dan toch bij de JBL 902
 
JBL 902 is een prima filter en moet 180 liter goed kunnen doen. Ik heb er zelf een als tweede filter draaien (een 901 waar ik de voorfilterbak van heb vervangen) en die draait als een trein.

Overigens heb ik ook een Prof4+ draaien (de 600) en ik kan er alleen maar enthousiast over zijn. Prima filters en ik kan ze zeker wel aanraden.
 
Ik vind nergens enorme problemen met de JBL, en vermits die qua prijs een stuk beter zit, en ineens geleverd wordt met een bruikbare inlaat en spraybar zal het die worden denk ik.
 
Ik vind nergens enorme problemen met de JBL, en vermits die qua prijs een stuk beter zit, en ineens geleverd wordt met een bruikbare inlaat en spraybar zal het die worden denk ik.
Ik heb zelf ook een jbl alleen de 1501 ben er erg tevreden mee
 
Denk dat ik dit weekend de JBL 902 ga halen.

Ik denk er direct een Jbl ProFLora reactor bij te halen. Goede keuze?
En ik gooi er nog een vraagje bovenop...

Waar plaats ik best de in en uitlaat? De bak is de Aquatlantis Fusion 100 - 180l.
Ik dacht de aanzuig rechts achteraan te doen, en dan de spraybar tegen de achterkant te monteren, en de buis dus aan de linkerkant naar boven te laten komen.
Ik wil vooral wat stroming over de bodem, omdat er nu te veel afval op het zand blijft liggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Wanneer je stroming over de bodem wil is inderdaad de beste keuze een spraybar tegen de achterwand vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onderen gericht. Door kaatsing met de voorruit wordt de stroming over deze kortste afstand naar onder gedrukt en keert over de bodem terug naar achter en weer naar boven waarna de volgende stoot volgt. Er komt dan een spiraalvormige beweging richting je aanzuig tot stand.
 
Altijd die ellendige strijd tussen eheim en jbl..

Tommie beide zijn goede filters, ze doen wat ze moeten doen.

De een is goedkoper dan de ander. Debiet valt mee. Je kan bv op een jb de spuitmond van eheim en dan blaast het ook door je bak heen.

Spuitmond van eheim is kleiner dan die van jbl vandaar meer druk erop.

Het is geheel aan jou.

Kijk ff wat videos op youtube.
 
Schijnen heel goed te zijn maar nemen wel ruimte in beslag. Thans de FX series.

Ik begreep dat de 07 series ook super zijn.
Ik heb het hier alleen over de G serie.
Dat is een heel ander filter dan de FX serie.
 
Ik heb het hier alleen over de G serie.
Dat is een heel ander filter dan de FX serie.


Die schijnen ook goed te zijn ja. Maar te veel electronisch gedeelte. Wat in mijn opzicht voor een filter niet een must have is. Hoe meer electronica hoe iets sneller stuk zal gaan.
En je zal vast zeggen bij mij niet. Maar een filter is een filter. Het is wel een leuke filter. Maar dit is ook een geheel ander prijsklasse dan een 2217 of 902.
 
De Jbl is best wel een goede keuze,maar ik ben het ook eens met de eheim liefhebbers,,maakt niet zoveel uit,de Jbl is misschien qua stroomverbruik iets beter.De inhoud ( filtermateriaal) van de Jbl die ik al even geleden gekocht had bestond voornamelijk uit blauwe filtermatten en met die filterinhoud ging deze ( mijn 1900 liter) pomp als een tierelier.

Het filtermateriaal is al even geleden aangepast en ik wil wel kwijt dat dit in mijn idee niet zoveel invloed heeft in de totale pomp hoeveelheid.Ik ga wel mee met de niet Jbl liefhebbers en mede vanwege het feit dat de rubberen afdichtings ring niet echt je van het is,het is meer een friemeltje,maar goed.Ik heb er al vaak voor gewaarschuwd dat de mandje's goed in elkaar moeten klikken,anders sluit het pomphuis niet goed en krijg je een waterballet.
 
@DanielHoogland
Niet helemaal. Bij een potfilter is de opvoerhoogte het verschil tussen de hoogte van de in en uitstroom van je filter. Dat is zo 40cm en in deze vergelijking niet verwaarloosbaar.
Nog eens over nagedacht, wellicht zit ik hier fout. De opvoerhoogte is het verschil tussen het waterniveau en de rand waar je overheen moet met je slang. Dat is waarschijnlijk slechts enkele centimeter.
Zet je aquarium maar een op een dak van een flatgebouw en de potfilter op de begane grond. Kijken of je potfilter werkt. Denk het niet, dus de opvoerhoogte is de hoogte van de pomp tot het bovenste randje van je aquarium
 

Terug
Bovenaan