Wat is er nieuw

Welke filterpomp

Flappie00

Well-known member
Lid geworden
26 september 2019
Leeftijd
40
Ik zit er aan te denken om een nieuwe filterpomp aan te schaffen. Heb nu een jbl cristalprofi 1500 zat bij de bak die ik vorig jaar kocht. Hij is na mijn idee best wat jaartjes oud omdat er al 2 updates zijn geweest.
Ik ben nu aan t oriënteren voor wat anders maar wat? Ik heb een 300l bak. De stroming moet sterk genoeg zijn voor eventueel co2 in de toekomst

Waarom niet nog een pomp erbij 😉 heb je altijd goede stroming

Waarom niet nog een pomp erbij 😉 heb je altijd goede stroming
Omdat deze denk ik veel stroom vreet. Mijn bak is niet zo groot dat ik denk dat 2 pompen nodig zijn

Waarom wil je een nieuwe? Als hij het goed doet is er toch geen probleem.
Edit: ga lezen Jacob 🙈

Al denk ik dat het een behoorlijke tijd duurt voordat je de aankoop hebt terug verdient door lagere stroomkosten.

Ik heb ook al een tijdje een te veel aan fosfaat en nitraat. En das eigelijk al sinds ik de bak heb. Terwijl de rest van de waarders wel goed zijn. Volgens sommige is deze pomp net te zwak voor als ik ook co2 wil. Is het mogelijk om ook alleen de slangen te vervangen?

Hoe bedoel je slangen vervangen? Want de slangen kan je uiteraard vervangen.

Zoveel meer stroom vreet dat echt niet hoor een 2e pomp. Zal hoeveel hooguit 10 eu per jaar extra zijn? Maar dan heb je wel een beter gevoel voor als er 1 mee stopt door defect of door onderhoud.

Ik heb ook al een tijdje een te veel aan fosfaat en nitraat. En das eigelijk al sinds ik de bak heb. Terwijl de rest van de waarders wel goed zijn. Volgens sommige is deze pomp net te zwak voor als ik ook co2 wil. Is het mogelijk om ook alleen de slangen te vervangen?
Als je te veel nitraat meet dan doet je filter het prima. Nitraat is het eindstadium van je filter en dien je op te lossen door waterwissels uit te voeren of meer groeiende planten te plaatsen of minder te voeren. Fosfaat komt in het water door voer en zal een filter ook niets mee doen. Dit is hetzelfde op te lossen als bij teveel nitraat.

Komt er dus op neer dat de 'problemen' die je hebt waarschijnlijk voort komen uit te weinig waterwissels of te veel voeren. Of natuurlijk een combinatie van die twee. Een nieuw filter gaat dit niet oplossen, dat is net als nieuwe banden kopen voor je auto en dan hopen dat je raam wel weer open / dicht gaat.

Die JBL 1500 is prima geschikt voor jouw bak en een nieuwe serie zal wellicht een paar watt zuiniger zijn maar voordat je die kosten terug hebt ben je tientallen jaren verder.

Als je het 1500 type hebt zou het zomaar kunnen dat deze is "om te bouwen " naar de 1502 versie. Kan de moeite zijn om dit uit te zoeken.Met het juiste filtermateriaal moet deze pomp goed genoeg zijn

Een jbl 1502 geeft met slangen en nieuw filtermateriaal 800 a 900ltr/uur, volgens de gebruiksaanwijzing van jbl. Volgens Jbl gaat daar door lichte vervuiling in de praktijk nog meer van af.

Dan zit je op 2 tot maximaal 3x de inhoud per uur. Dat is niet veel. Bij gebruik van co2 is dat naar mijn mening absoluut te weinig.

Ja, er zijn mensen die met stilstaand water nog een perfect resultaat behalen. Die vergeten dat vaak te vermelden alle seachem toevoegingen in hun filter, de stromingspompen, de uv lamp, de skimmers plus het feit dat het een bak is die al een half jaar of meer gerijpt is en vaak met weinig licht en zonder co2 draait.

Voor co2 heb je een stevige flow nodig om de co2 rond te krijgen, zelfs zonder reactor.

Het kan best zijn dat de 1500 nu voldoende is wanneer de bak weer stabiel is, maar toevoegen van co2 zou ik daar niet mee gaan doen op 300ltr water.

Als je het 1500 type hebt zou het zomaar kunnen dat deze is "om te bouwen " naar de 1502 versie. Kan de moeite zijn om dit uit te zoeken.Met het juiste filtermateriaal moet deze pomp goed genoeg zijn
Dit bericht is juist! Je kan door een dubbele basket bovenin het filter te zetten, i.p.v. het oude vóórfilter met de zijvakjes. de hele zaak eenvoudig op waarderen. Normaal gesproken moet je ook een verdeelplaat wegklikken.

Ik voer niet te veel. Dat heb ik al uitgesloten afgelopen zondag 50% waterwissel gedaan en vandaag ook. Zal morgen in daglicht nog een keer meten maar wat ik nu meet leek t geen verschil uit te maken. Word er een beetje moedeloos van...

'Opwaarderen' is relatief natuurlijk. Op dit moment werkt het filter goed want alle NH3/4 en NO2 worden omgezet naar NO3. Door het bovenste bakje te vervangen voor een nieuwe versie breng je mijn inziens weinig toegevoegde waarde. Het verbruik van de pomp gaat niet naar beneden en het debiet verhoog je ook niet. Je creëert alleen een wat ander voorfilter waardoor je de intervallen voor schoonmaken wellicht iets verlengd. Maar goed, het is juist gezegd dat het wel kan 😉

Ik voer niet te veel. Dat heb ik al uitgesloten afgelopen zondag 50% waterwissel gedaan en vandaag ook
Je metingen laten anders zien. Hoe heb je dit uitgesloten? Wat is het visbestand in die bak?

@DanielHoogland omdat een ander forumlid meer voert dan ik in de zelfde hoeveelheid literbak. Het voer is ook binnen een minuut helemaal op.

Visbestand
2 goudgoeramies
10 Prestillas
7guppies
9 corriedoras
Zooitje garnalen.

Ik voer 1x daags dr bassleer granulaat met t lepeltje dat er bij zit

Het visbestand is vrij laag en het klinkt inderdaad niet alsof je veel voer geeft. Echter nitraat en fosfaat komen in principe alleen maar in het water door voeren of gebruik je andere toevoegingen zoals all-in-one plantenvoeding? Want daar zitten ook fosfaten en nitraten in!

@DanielHoogland die gebruikte ik wel maar ben ik mee gestopt om die reden.

Kwa beplanting is t nog niet veel. Van de week nog t een en ander bijgevoegd

IMG_20201008_160220.jpg

Kun je de nitraat en fosfaat niveaus eens delen? Ik kan mij namelijk nauwelijks voorstellen dat die echt een probleem zijn.

50mg/l nitraat
5.0 mg/l fosfaat

Ik zit steeds met punt alg in de bak

50mg/l nitraat
5.0 mg/l fosfaat

Ik zit steeds met punt alg in de bak
Vreemde verhoging, ook sinds je gestopt bent met all-in-one voeding?
Chemisch werkt het zo dat als je nu een 50% verversing uitvoert zou je op 25 mg/l nitraat en 2.5 mg/l fosfaat uit moeten komen tenzij er nitraat of fosfaat in je drinkwater zit wat ik zelf nog nooit heb kunnen meten. Stijgt het dan binnen een week weer naar 50 / 5.0?

Puntalg komt naar mijn weten juist bij te lage voedingswaarden en/of te lage co2 en heeft niets van doen met een hoge nitraat of fosfaat. In een aquarium waar je (nog) geen co2 toevoegt kun je eigenlijk maar 1 ding doen, je verlichting minder lang aan zetten of dimmen.

Het is wel grappig dat we zo langzaam steeds verder komen bij het gehele plaatje en jouw eigenlijke vragen. Dat dit allemaal opgelost wordt door een nieuw filter te plaatsen is mij wel duidelijk, dat is namelijk niet zo.

Puntalg komt naar mijn weten juist bij te lage voedingswaarden en/of te lage co2 en heeft niets van doen met een hoge nitraat of fosfaat. In een aquarium waar je (nog) geen co2 toevoegt kun je eigenlijk maar 1 ding doen, je verlichting minder lang aan zetten of dimmen.
Ik vermoed ook te weinig co2 want aan de hoogte van de po4 ligt het niet in elk geval of wellicht een slechte circulatie.

Het kan best zijn dat de 1500 nu voldoende is wanneer de bak weer stabiel is, maar toevoegen van co2 zou ik daar niet mee gaan doen op 300ltr water.

Ik heb ook de 1502 op een Fusion 120 met 300 liter en voeg co2 toe. Ik gebruik een spraybar van 1 mtr en de ph is overal stabiel en de planten door de hele bak bewegen licht dus volgens mij is een 1502 voldoende en dat zal weinig verschillen met een 1501 denk ik.

Ik heb ook de 1502 op een Fusion 120 met 300 liter en voeg co2 toe. Ik gebruik een spraybar van 1 mtr en de ph is overal stabiel en de planten door de hele bak bewegen licht dus volgens mij is een 1502 voldoende en dat zal weinig verschillen met een 1501 denk ik.

Goed om te lezen dat het bij jou goed gaat John.

Ik ben iemand die minimaal 5x/uur rond nodig heeft om de bak in orde te houden. Dat zegt waarschijnlijk veel over jouw kunde en ervaring en het verschil met dat van mij 🙂

Ik denk eerder dat het te maken heeft met hoeveel er al is opgelost voor het de bak inkomt. Als dat genoeg is dan is een sterke flow volgens mij geen must. Zolang het maar overal komt.

Vreemde verhoging, ook sinds je gestopt bent met all-in-one voeding?
Chemisch werkt het zo dat als je nu een 50% verversing uitvoert zou je op 25 mg/l nitraat en 2.5 mg/l fosfaat uit moeten komen tenzij er nitraat of fosfaat in je drinkwater zit wat ik zelf nog nooit heb kunnen meten. Stijgt het dan binnen een week weer naar 50 / 5.0?
Ik ga vandaag weer meten. Gister was t te donker om goed t verschil te kunnen zien.

Het licht staat ongeveer 7uur aan per dag

Nieuwe waarders na 50% waterwissel. Eindelijk wat vooruitgang 😅

Bijlagen

• Screenshot_20201011_153701.jpg
    Screenshot_20201011_153701.jpg
    112.7 KB · Weergaven: 104
Omdat deze denk ik veel stroom vreet. Mijn bak is niet zo groot dat ik denk dat 2 pompen nodig zijn
Dat valt opzich wel mee. Jouw huidige pomp verbruikt bijvoorbeeld 20W. Ik vind dat niet belachelijk veel.

tenzij er nitraat of fosfaat in je drinkwater zit wat ik zelf nog nooit heb kunnen meten.
Leuk dat je dit zegt, ik dus wel. Ik meet 20 mg/l nitraat in ons kraanwater. Dit komt ook overeen met het rapport van Vitens. Om die reden werken All-In-One voedingen bij mij bijvoorbeeld niet goed omdat hier ook nitraat mee toegevoegd wordt terwijl dit reeds aanwezig is vanuit het kraanwater.

Het licht staat ongeveer 7uur aan per dag
Planten hebben volgens mij minimaal 8 uur licht per dag nodig om te kunnen groeien. Ik geef om die reden zelf dan ook nooit minder dan 8 uur licht per dag. Momenteel geef ik zelf 8,5 uur licht per dag.

Nieuwe waarders na 50% waterwissel. Eindelijk wat vooruitgang 😅
Dat ziet er goed uit hoor! Die GH en KH waarden snap ik niet maar goed. :juggle:

Dat ziet er goed uit hoor! Die GH en KH waarden snap ik niet maar goed. :juggle:
Als je die deelt door 17,8 geloof ik dan kom je op mg/l uit
Mijn telefoon app rekent per ppm
Zo een app vind ik fijn werken. Je kan herinneren instellen wanneer je wat wil doen. Werkt heel prettig voor zo een chaot als ik

Ik doe hetzelfde met de Google Assistant, Google Tasks en Google Docs voor het logboek. :petjeaf:

Staat je nitraat en fosfaat ook in ppm dan?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan