Welke garnaal is de beste keuze


Melkie

Well-known member
Lid geworden
5 april 2022
Berichten
189
Leeftijd
42
Sinds een paar dagen een groep van 10 corydoras venezuelanus zitten van een maand of 5 oud in een 80 cm bak.
Ergens in september komt er nog een nader te bepalen scholenvis (mogelijk de r. espei) in maar zou er graag al wel garnalen bij willen houden.
Het dillema voor mij is als volgt:

Heb nog geen passende guard gevonden voor mijn filter inlaatpijp, zonder de zaag erin te moeten zetten, iets wat ik niet wil doen. Kan uiteraard een pany/filterzak om de inlaat doen maar geniet niet de voorkeur.
Zie liever niet dat babygarnalen tot moes gestampt worden door een filter. Andere vis die ze meepikt, dat is redelijk de natuur. Kortom, liever een niet kwekende of zeer moeilijk in zoet water.
Garnaal die kan leven met een PH tussen de 7-7,5 (niet verlagende bodem), GH rond de 6-7, temperatuur rond de 22 (zomer iets hoger).

Uiteraard komt dan de japonica naar voren maar op de 1 of andere manier ben ik toch wat terughoudend hiervoor. Of dit echt gegrond is weet ik dus niet zeker. Er zijn zat verhalen te vinden dat een Japonica groep jaagt op andere, kleinere, vissen. Toch een ding met nog jonge cory's in de bak, ja ze zijn snel maar toch.
Volwassen cory dat geloof ik wel met een japonica maar duurt nog wel even voordat ze volwassen zijn.

Een andere optie zou de sunkist/mandarijngarnaal/Caridina thambipillaii var. Orange zijn. Welke brakwater nodig heeft voor nakomelingen. Waaierhand zijn uitgesloten, altans voor nu daar mijn bak daar (nog niet) voor is geschikt.

Mis ik een garnaal in dit geheel? Is mijn terughoudendheid met de japonica terecht?
 
Nou heb ik wat japonicas bij me guppen ,mollies en plaatjes zitten en die heb ik nog nooit achter een pasgeboren visje zien jagen.
Corydorasbabies zijn wel wat meer fragiel maar ik had altijd begrepen dat deze garnalen detritus eters zijn.
 
Nou heb ik wat japonicas bij me guppen ,mollies en plaatjes zitten en die heb ik nog nooit achter een pasgeboren visje zien jagen.
Corydorasbabies zijn wel wat meer fragiel maar ik had altijd begrepen dat deze garnalen detritus eters zijn.
Verkeerd begrepen, japonica's staan bekend om hun roofzucht, vooral dwerggarnalen staat hoog op hun menulijst
 
Ik zou gewoon voor een leuke en makkelijke Neocaridinagarnaal kiezen. Die zijn sterk en ze kweken vrij makkelijk.
 
Ik zou gewoon voor een leuke en makkelijke Neocaridinagarnaal kiezen. Die zijn sterk en ze kweken vrij makkelijk.
Wil juist een niet of niet makkelijk kwekende garnaal :)
Of er moet iemand zijn die een een guard weet die om de inlaatbuis van een JBL past zonder te zagen..
 
Wat is dan de diameter van die buis want ik heb nog nooit gehoord dat je moet zagen hiervoor.
 
Deze zijn 13 en 17mm:

 
Deze zijn 13 en 17mm:

Ahh mooi, die was ik nog niet tegengekomen. Had de 16mm van onlineaqua maar past dus net niet. Komt doordat aan de inlaatpijp een, noem het ronde ring, zit waar de korf overheen schuift. Daardoor passen de guards wel op de pijp maar niet om het onderste gedeelte.
Eens zien of deze wil passen, past die niet gaan het denk ik de sunkist worden kom verder alleen maar goed kwekende tegen
 
De meeste garnalen kweken wel goed hoor en de hoge gradaties misschien iets minder snel maar die moet je vaak ook op een lage ph houden zoals de Taiwan Bee.
 
De meeste garnalen kweken wel goed hoor en de hoge gradaties misschien iets minder snel maar die moet je vaak ook op een lage ph houden zoals de Taiwan Bee.
Vandaar ook de vraag of er toch stiekm een garnaal is die dat niet doet op de sunkist na ;) Ga eens kijken of ik de 17 mm erop gefrut krijg.
 
Orange Sakura is misschien wel een mooie match met je Venuzuela orange ;)
 
Laatst bewerkt:
Orange Sakura is wel een mooi match met je Venuzuela orange ;)
Was ook stiekem in de hoek van de oranje kleuring te kijken. Als het toch lukt een guard om de inlaat te zetten, dan kan alles erbij grote kans dan het dan ook de Orange Sakura wordt :D
 
bier moai GIF by Omrop FryslĆ¢n
 
Vandaar ook de vraag of er toch stiekm een garnaal is die dat niet doet op de sunkist na ;) Ga eens kijken of ik de 17 mm erop gefrut krijg.
En past het? Op de standaard JBL inlaat toch? Ik ben ook op zoek!
 
En past het? Op de standaard JBL inlaat toch? Ik ben ook op zoek!
Iets late reactie, vakantie enzo :)
Yep, degene die ik heb gekocht die past en inderdaad op de standaard JBL inlaat.
Heb deze uiteindelijk gekocht:

 
Toch bedankt voor je antwoord, maar ik had hem al besteld. Ik ben voor de XL gegaan, want ik had eerst een kleine met de kleine diameter (die paste dus eigenlijk niet, toch erop geduwd gekregen), maar daarmee viel m'n pomp dus letterlijk stil na wat roeren in de bak omdat de filter guard verstopt raakte.
 
Voor de toekomst: i.p.v. een filterguard kan ook een filterspons over de intake worden geschoven. Dat heb ik in mijn bakje gedaan en beviel zeer goed. Zeker een actieve koolspons verbergt de intake goed tegen een zwarte achtergrond/bodem, en geeft op vooral kleine HoB filters een flinke boost in oppervlakte voor de bacteriecultuur.

Voor je waterwaarden, mocht je nog steeds een 'niet-kweker' zoeken; Crystal Red/Black garnalen kunnen op een verassend groot spectrum waterwaarden vertoeven, maar zullen meestal enkel bij specifiek de 'juiste' waarden met regelmaat jong produceren.
 
Voor de toekomst: i.p.v. een filterguard kan ook een filterspons over de intake worden geschoven. Dat heb ik in mijn bakje gedaan en beviel zeer goed. Zeker een actieve koolspons verbergt de intake goed tegen een zwarte achtergrond/bodem, en geeft op vooral kleine HoB filters een flinke boost in oppervlakte voor de bacteriecultuur.

Voor je waterwaarden, mocht je nog steeds een 'niet-kweker' zoeken; Crystal Red/Black garnalen kunnen op een verassend groot spectrum waterwaarden vertoeven, maar zullen meestal enkel bij specifiek de 'juiste' waarden met regelmaat jong produceren.
Ah, goed om te weten en ja ben nog steeds zoekende/ in dubio wel of geen garnalen. Filterspons over de intake van de JBL is geen goed idee, de flow werd dramatisch.
 
Ah, goed om te weten en ja ben nog steeds zoekende/ in dubio wel of geen garnalen. Filterspons over de intake van de JBL is geen goed idee, de flow werd dramatisch.
Moet wel een grove spons zijn, natuurlijk. Ik merkte niets aan de flow van de hob die bij de SuperFish scaper 45 zat inbegrepen
 

Terug
Bovenaan