welke garnaal


P

predator

Guest
Hey iedereen,

Ik ben van plan een 'nano' aquarium op mijn kamer te zetten. Ik heb garnalen altijd interessant gevonden, dus hier gaat mijn keuze naar. Ik dacht aan een dennerle nano cube 60, niet heel groot aquarium, maar toch groot genoeg om stabiele waterwaarden te hebben (denk ik) Ik zou hier graag een kweekbak van maken, in de hoop de elektriciteitskosten van mijn aquariums voor een deel terug te winnen. Ten eerste vraag ik mezelf af of dit wel kan, hier iets met verdienen. Maar dan: welk soort garnaal? Eerst dacht ik om cristal red's of black selectief op hoge gradaties te gaan kweken, maar dan kwam ik de kardinaal garnaal tegen. Een iets moeilijker te houden garnaal, maar wel prachtig en vrij veel waard. Wat denken jullie?

Grtzz
 
Ik denk niet dat je er echt veel mee kan verdienen, misschien quitte draaien. Vuurgarnalen zijn ook best mooi (Als je mooie rode hebt) deze kweken ook erg makkelijk en zijn ook wel gewild.
 
Het is ook niet mijn bedoeling om veel geld te verdienen hoor, alleen om de elektriciteitskosten voor een teel terug te verdienen :)
 
Wow, dat is weinig... Hier in de buurt kosten ze bijna EUR 20 per stuk, en online vind ik ze voor 16...
 
Maar is er niemand die weet of ik er de elektriciteit met kan terugverdienen en welk soort garnaal ik dan het beste kweek?
 
Neem dan in ieder geval een soort die onverwarmd kan, scheelt verwarmingskosten.

~ Ivo
 
Met garnalen heb je nooit garantie en komt ook zelfs wel een beetje geluk bij kijken.
Zijn mensen die honderden euro's uitgeven en bij wijze van spreken geen garnaal in leven kunnen houden en andere mensen die met een gemiddelde investering van middelen veel nakweek hebben en er op die manier financieel iets aan overhouden.
Zou eerst eens kijken welke garnalen er makkelijk en goedkoop verkrijgbaar zijn in je buurt en die dus niet gaan kweken ;)

Je geeft al aan garnalen interessant te vinden en dat moet ook wel want enkel voor het geld is een verkeerde motivatie denk ik.
 
Het is ook niet enkel voor het geld hoor, maar ik moet de elektriciteitskosten van mijn aquarium terugbetalen aan mijn ouders... Ik heb een bak van 450l dus dat kost ook niet niks... En da's wel een goed idee, gaan kijken welke soorten er in de buurt goedkoop zijn ;) En welke soorten kunnen in een onverwarmd aquarium? Ik dacht dat alle garnalen warm water nodig hebben :O

Grtzz
 
Momenteel heb ik een 54 liter aquarium die onverwarmd is en dat gaat prima!
De temperatuur is ongeveer 21 graden en er zitten ongeveer 50 vuurgarnalen in (plus nog heel veel kleintjes), ooit begonnen met een groepje van 15 vuurgarnalen.
 
Tja je moet er zeker eemn beetje geluk bij hebben hoor.
De Davidi familie kan op kamertemperatuur worden gehouden.
Denk hierbij aan de vuurtjes of de citroenen.

Maar ja een hobby kost veelal geld hoor ;).
 
De verlichting en filtering hoeft bij deze garnalen ook echt niet veel te kosten. De keuze voor een garnaal is afhankelijk van wat je zelf wil. Vuurtjes kweken veel sneller, maar crystal red/black is weer meer waard.

Heb je zelf ondertussen al een idee wat de keuze wordt?
 
Nee, ik twijfel nog, maar de bak komt er pas binnen een maand of zelfs later dus ik hoef nog niet direct te beslissen. Weet er iemand of er een prijsverschil is in de zelfde gradatie cristal red of cristal black? En kosten kardinaalgarnalen overal maar 2,5 euro of is het gewoon omdat die persoon ze kweekt en er snel vanaf wilt?

Grtzz
 
Kardinaal garnalen meestal 2,50/5,00 euro.
Volgensmij is de red i�ts gewilder maar maakt volgensmij niet zo veel uit.
 
predator zei:
of is het gewoon omdat die persoon ze kweekt en er snel vanaf wilt?
Lees eens goed wat 'die persoon' schrijft:

"Ik vind behoud van de groep belangrijker dan de verkoop."
 
Ah ja daar had ik over gelezen :)
 
En kingkong garnalen of blue fairy's? Zijn die gewild in aquariums?

Grtzz
 
jessicapilon zei:
Maar ja een hobby kost veelal geld hoor ;)

Ik zou zeggen kies een garnaal waar jij denkt het meeste plezier aan te beleven, en als je er wat centen aan overhoudt is dat gewoon mooi meegenomen
 
Da's eigenlijk 100% gelijk ;)
 
Een paar jaar geleden had ik in een nano cube mini japonica's. Leuke beestjes, alleen de kleur een beetje saai. Omdat ze snel voortplanten heb ik wel eens op marktplaats gezet. Boven verwachting kon ik elke week wel voor 3 tot 5 euro verkopen.
 
Kingkong is een kleurvariant van de taiwan bee, deze zijn best veel waard maar kweken doorgaans alleen goed op zacht zuur water. Er zijn ongetwijfeld mensen die ze op kraanwater laten kweken maar in de meeste gevallen werkt dat toch niet zo goed. Je zal hiervoor dus wat meer werk en investering moeten doen (het kopen van een kweekgroep, ph verlagende bodem, evt. osmose water etc.) De blue fairy garnaal is een variant van de vuurgarnaal, ze zijn wat makkelijker te houden (net als vuurgarnalen) maar je zal de jongen moeten uitselecteren. Er kunnen namelijk minder blauwe of rode jongen uitkomen (dit zie je nog niet direct maar pas als ze wat groter zijn). Je moet dus telkens de mooiste uitselecteren om de groep mooi blauw te houden.
 
3 tot 5 euro per week, dat is ongeveer 150 tot 250 euro per jaar, dat is al een heel deel elektriciteit terug ;) Hoe groot was het aquarium?

En hoe zacht/zuur moet dat water dan zijn? Is het zuur genoeg als er over turf wordt gefilterd, of verlangen ze nog zuurder water?

Grtzz
 
Ik neem aan dat het om de waardes van de Blue Fairy gaat? Je kunt het beste even vragen op welke waardes de kweker ze heeft zitten.
 
Eigenlijk had ik het over de taiwan bee :p
 
Ah ok :). Dit is zeker geen beginnersgarnaal dus lees je goed in. Wat de waardes betreft : advies blijft hetzelfde, vragen aan de kweker. De kweker waar ik binnenkort een kweekgroep (o.a. taiwan bee) wil halen heeft ze op de volgende waardes zitten:
PH: 6
KH: 0-1
GH: 5-7
Geleidbaarheid tussen de 250 en 350 microsiemens.

Je zal waarschijnlijk met vergelijkbare waardes rekening moeten houden. Op deze site kun je genoeg informatie vinden om deze waardes te bereiken. Zelf doe ik dat met osmosewater wat ik met een garnalenmineraal (bee shrimp mineral GH+ naar de juiste GH en KH breng).

Let op: Als je naar zo'n lage KH gaat moet je wel uitkijken voor een "zuurval". Een lage KH kan je PH niet bufferen waardoor deze onstabiel kan worden en de PH naar beneden schiet, met fatale gevolgen. Lees dus eerst goed alle mogelijkheden (en eventuele nadelen die daaraan verbonden zijn).

Succes en veel plezier.
 
predator zei:
3 tot 5 euro per week, dat is ongeveer 150 tot 250 euro per jaar, dat is al een heel deel elektriciteit terug ;) Hoe groot was het aquarium?

En hoe zacht/zuur moet dat water dan zijn? Is het zuur genoeg als er over turf wordt gefilterd, of verlangen ze nog zuurder water?

Grtzz

Sorry voor trage reactie.

Helaas kon ik het niet zo lang volhouden. Zo nu en dan was er ook tijd nodig om te groeien. Als de advertentie weer op mp, viel mij wel de reacties op. Alleen op een gegevfen moment as ik er flauw van om 20 garnalen te vissen voor �5. De bak werd er niet mooier op, dus heb ik het gelaten bij alleen het grote aquarium.

Het was in een nano cube, circa 40 liter (redelijk grote nano cube dus). Verder niets speciaals aan gedaan, gewoon kraanwater en eenvoudige interne filter. Ik heb geen waterwaarden meer, maar weet wel dat ik er niets speciaal aan heb gedaan. Mini japonica's staan bekend om het feit dat ze redelijk eenvoudig te houden zijn.
 
Hbee81 zei:
Ik neem aan dat het om de waardes van de Blue Fairy gaat? Je kunt het beste even vragen op welke waardes de kweker ze heeft zitten.

Dit is in de regel wel het beste advies om problemen te voorkomen.
 

Terug
Bovenaan