Welke garnalen bij mijn waterwaarden?


anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Berichten
342
Locatie
Eindhoven
Mijn bak is inmiddels zo'n beetje ingedraaaid en ik ben me een beetje aan het orienteren wat garnalen betreft.
Ik lees alleen overal zo'n verschillende informatie over de waterwaarden die verschillende soorten nodig hebben.
Mijn PH is 6.6 kh 3,5 en gh 4,5 en de temperatuur is 23 graden. Ik heb een bak met tropica soil en veel planten en voeg co2 toe.

Ik lees op internet dat de Caridina garnalen eigenlijk graag een lagere KH en PH willen, maar de lokale aquariumzaak zegt dat ik met deze waterwaarden ook nog prima Caridina garnalen kan houden. Klopt dat, of is dat geen goed idee?
Gisteren kwam ik een soort tijgergarnaal tegen: de Tangerine tijgergarnaal, pH 6,0 - 7,5 kh 0 - 5 gh 3-12. (zou mooi bij mijn waterwaarden passen.)
Op een andere site lees ik weer dat deze een ph van 6,5 tot 8 willen. (dan is een ph van 6.6 weer aan de lage kant)

Is er misschien een garnalen expert die me een beetje kan adviseren op dit vlak?
 
Volgens mij kunnen die Tangerine dan prima hoor en het hangt ook wel af op welke waarden ze zijn gekweekt.
 
Dank je voor de reactie.
Dan ga ik eens verder kijken naar de verschillende tijger garnalen.
Ik vond die tangerine wel mooi, maar ik heb ook een paar ander kleuren gezien die me wel aanstonden.
 
Er is tegenwoordig erg veel keus en zelfs zijn er mensen die de TB al op kraanwater houden.
 
Je hebt meer nageslacht als de waardes perfect zijn voor dat type garnaal. Maar ze doen het ook prima op waardes die iets minder ideaal zijn. Wel kunnen ze erg slecht tegen schommelingen, mindere waterwaardes en nitriet dus als je ook vissen wilt toevoegen zou ik zeggen, voeg die eerst toe zodat je een stabiele bak hebt, waarna je de garnalen toevoegt. Andere volgorde kan ook maar dan moet je er echt bovenop zitten. Is mijn ervaring in ieder geval, de platy is bijv wat dat beter bewapend tegen schommelingen en een garnaaltje.
Groetjes!
 
Let wel op dat als kwekers, hobbykwekers of lfs zeggen dat ze op gewoon kraanwater gekweekt zijn dat het kraanwater overal anders kan zijn, dus vraag de juiste waarden op, dan je bak dezelfde waarden geven en goed overwennen b.v. door middel van de druppel methode.
 
Je hebt meer nageslacht als de waardes perfect zijn voor dat type garnaal. Maar ze doen het ook prima op waardes die iets minder ideaal zijn. Wel kunnen ze erg slecht tegen schommelingen, mindere waterwaardes en nitriet dus als je ook vissen wilt toevoegen zou ik zeggen, voeg die eerst toe zodat je een stabiele bak hebt, waarna je de garnalen toevoegt. Andere volgorde kan ook maar dan moet je er echt bovenop zitten. Is mijn ervaring in ieder geval, de platy is bijv wat dat beter bewapend tegen schommelingen en een garnaaltje.
Ok das goed advies, ik wilde juist als eerste wat garnalen in de bak doen en pas later de vissen.
Maar ik kan dus beter met de vissen beginnen als ik het goed begrijp..
Ik wil naast wat garnalen ook corydoras hastatus en een boraras soort gaan houden. (waarschijnlijk de brigittae)
Kan ik dan beter als eerste de corydoras erin doen ipv de garnalen?
Misschien is het een goed idee om met de boraras te beginnen omdat die zo klein zijn en dus minder de bak belasten.

Let wel op dat als kwekers, hobbykwekers of lfs zeggen dat ze op gewoon kraanwater gekweekt zijn dat het kraanwater overal anders kan zijn, dus vraag de juiste waarden op, dan je bak dezelfde waarden geven en goed overwennen b.v. door middel van de druppel methode.
Ik heb al een bakje klaarstaan met een druppelaartje om de vissen en garnalen te laten wennen, ik heb ook het advies gekregen om de co2 uit te zetten voordat ik vissen ga halen.
Die co2 kan dan weer aan als ze er in zitten.
 
Ik Denk dat nicolientje de co2 ook afraad omdat ze snel last hebben van een zuurstof tekort? Zodra je een babyboom hebt en niet oplet, vallen zo de grote garnalen om terwijl de jonkies daar iets beter tegen kunnen. Of heeft het een andere reden @Nicolientje-W ? Heb geen ervaring met co2 in combi met garnalen dus ben benieuwd :)
 
Ik Denk dat nicolientje de co2 ook afraad omdat ze snel last hebben van een zuurstof tekort? Zodra je een babyboom hebt en niet oplet, vallen zo de grote garnalen om terwijl de jonkies daar iets beter tegen kunnen. Of heeft het een andere reden @Nicolientje-W ? Heb geen ervaring met co2 in combi met garnalen dus ben benieuwd :)
Het is niet zozeer zuurstoftekort waardoor garnalen in een aquarium omvallen waarin co2 word toegevoegd maar de toegevoegde co2 zelf waar ze van omvallen, het hoort niet in het aquarium, plantenvoeding en garnalen gaat ook vaak slecht samen om dezelfde reden, eigenlijk alles wat je toevoegt aan het aquarium wat onnatuurlijk is, is funest voor garnalen
 
In plantenvoeding zitten soms metalen en daar kunnen garnalen slecht tegen maar er zijn zat leden die co2 gebruiken bij de garnalen en dan zonder problemen.
 
Ok das goed advies, ik wilde juist als eerste wat garnalen in de bak doen en pas later de vissen.

Dit adviseert men vaak ook omdat bij het later loslaten van de garnalen de vissen ze als prooi kunnen zien of beter gezegd als levend voer.
 
Hihihi dat zien die vissen sowieso wel! Als grote favoriet; baby garnaal :chef: nomnomnom!
in t donker toevoegen en zorgen voor veel schuilplaatsen verhelpt dat. Maar soeieso zie je veel minder van je garnalen zodra er vissen bij zitten want dan gaan ze zich verstoppen.
Ach ja, iedereen zo zijn ervaringen en wijsheden! Maakt t ook zo dynamisch :)
 
De co2 blijft er gewoon op want ik heb een bak propvol planten. Dan zet ik liever de garnalen uit mijn hoofd.

Dit adviseert men vaak ook omdat bij het later loslaten van de garnalen de vissen ze als prooi kunnen zien of beter gezegd als levend voer.
Met corydoras hastatus en boraras brigittae zal dat wel loslopen toch.

Hihihi dat zien die vissen sowieso wel! Als grote favoriet; baby garnaal :chef: nomnomnom!
Ik vind ze zelf ook erg lekker dus dat begrijp ik wel. šŸ˜„
 
Kijk wat de waterwaardes zijn van de kweker en pas daar je bak op aan, andersom gaat het niet :)

Als je bepaalde waardes al heb dan moet je goed gaan zoeken.

Een PH verlagende bodem werkt het langs op Osmosewater aangemaakt het GH+
KH in kraanwater put de bodem snel uit.

Ik heb 23 garalenbakjes en het zijn 20 caridina bakjes welke allemaal op PH verlagende bodem zitten met Osmose en GH+.
Ik geloof niet zo in kraanwater met Taiwan-Bee of andere caridinasoorten op kraanwater, maar dat is mijn mening :)
 

Terug
Bovenaan