Wat is er nieuw

Welke garnalen of kreetjes zij aan te raden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Laurensz
  • Startdatum Startdatum
L

Laurensz

Guest
Hallo,
Ik wil graag wat garnaaltjes of een kreeftje.
Wat kan ik het beste nemen?

Wat ik in mijn bak heb: 3 vrouwtjes betta's 2 blauwe spat gouramie's een gele bodem vis ( weet zijn naam niet) en veel plantjes en schuilplekjes.

Alvast bedankt
- Laurensz 😀

corydoras albino is de bodemvis denk ik.
hoe groot is de bak als ik vragen mag?

Veel kreeftjes worden bestempeld als vreedzaam, maar dat zijn ze niet. Het kan gebeuren dat bijvoorbeeld een CPO je hele bak leegrooft.

Qua garnalen kan je vuurgarnaal of citroengarnaal nemen. Die kweken/fokken zichzelf. Hoef je geen moeite voor te doen.
Kan ook cr's nemen. Zijn iets moeilijker, maar fokken zichzelf vaak ook.
Persoonlijk zou ok voor de vuurgarnaal gaan. Cr kan altijd nog.

Met betta's en blauwe spat zou ik zeker geen cr's nemen nee.
Die lusten wel een garnaaltje.
Vuurtjes kan wel, die planten zichzelf wel snel voort, maar zorg wel voor genoeg schuilplekken (hout, mos, fijnbladige planten)

Sorry ik weet de naam van de bodem vis al het is een Siamese algeneter in het geel

-Laurensz

Hij past zichzelf aan de bak aan hij is zo'n 10 cm

Laurensz zei:
Hij past zichzelf aan de bak aan hij is zo'n 10 cm

Dat is wat je denkt ja. Denken veel mensen ook bij goudvissen in een kommetje.
De waarheid is echter anders! Ze lijken te stoppen met groeien, maar dat is slechts de buitenkant. De ingewanden groeien door tot de vis daaraan bezwijkt.

En wat is de grootte van je bak?

Ik gok 60x50x50.
Maar die siamese algeneter is nog heel klein dus daar hoef je je geen zorgen over te maken 😀

Mvg laurensz

Weten julie nog wat kreeftjes die ik erbij kan doen?

-Laurensz

dschaap zei:
Veel kreeftjes worden bestempeld als vreedzaam, maar dat zijn ze niet. Het kan gebeuren dat bijvoorbeeld een CPO je hele bak leegrooft.

Was al wat over gezegd,de kans is groot dat ze je vissen proberen te pakken waardoor de kans op wonden heel groot zal zijn dus lijkt me niet de bedoeling..

Ik denk dat je toch echt eerst wat aan je bestand zult moeten doen.
De blauwe spatten worden ook wel wat groot voor een 60cm bakje en ik denk dat 3 betta's ook wel wat veel is.
Als je vissen neemt die in het formaat aquarium passen zul je veel mooier gedrag zien 🙂
Kreeftjes is inderdaad geen goed idee, garnaaltjes wel.

Ok� drankje voor jullie reactie's die blouse spatten zijn van men broer dus die gaan weg.
Dat lijkt mij dan al wel een rustiger bestand😀

- Laurensz

Japonica en Macrobrachium garnalen zijn een slag groter dan vuurtjes en consorten. En die worden in ieder geval door Gourami's met rust gelaten, dat weet ik uit ervaring.

Ze zijn alleen minder spectaculair qua looks, maar wel lekker actief met schoonmaken van je bak.

Voorgrond: Japonica (Caridina Multidentata), erachter een glasgarnaal (Macrobrachium Lanchesteri)

y8QYlUzNvQhluj9Waalo2QtrwhRLT3Hx.jpeg

Kreeftjes kan je proberen, maar hou er rekening mee dat ze wispelturig zijn. Ikzelf heb een Blauwe Florida kreeft gehad, die een jaar vreedzaam heeft samengeleeft in mijn bak, en ineens van de ene op de andere dag in een moordmachine veranderde. Heeft me toen in zeer korte tijd een 5-tal koppels killivissen gekost.

Kenji zei:
Japonica en Macrobrachium garnalen zijn een slag groter dan vuurtjes en consorten. En die worden in ieder geval door Gourami's met rust gelaten, dat weet ik uit ervaring.

Heb ook de lanchesteri's, ze worden idd met rust gelaten door de vissen.
Omgekeerd is het wel wat anders... Ze lusten wel een visje of andere garnaal.
Alle garnalen en de meeste vissen gaan mooi uit de weg als er een lanchesteri aankomt, ze zijn zowat de schrik van de bak geworden.
Heb ze al een paar keer willen weg doen om die reden, maar het zijn wel de meest fascinerende garnalen die ik al heb gehad en uitstekende opruimers. Zelfs zo goed dat er voor de andere bodembewoners bijna geen eten overblijft.
Oppassen met die jongens dus! 😉

Hmm, dat is nieuw voor mij. Mijn Lanchesteri's zijn vredig en mengen zich makkelijk met de overige bakbewoners. Van "aggressief" gedrag heb ik niks gemerkt bij ze.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan