Welke garnalen ?


R

Ricst3r

Guest
Hoi ik heb 2 aqua 40 bakjes opgestart
Zie foto .

1g6akKXxTwHeWFLy4knXkEKxk4qowbqA.jpeg


De linker draait nu 3 weken en zit midden in de nitriet piek dus even wachten nog .

Beide hebben een ph verlagende bodem , Colombo flora base pro en dennerle scapers soil.

Ik heb in het verleden al eens crystal red garnalen gehad en dat ging na een moeizame start redelijk goed maar wil het nu graag beter doen .

Mijn vraag is voor de linker bak , ik zou hier graag f1 crystal black garnalen in willen houden en dan kijken of er wat leuke verassingen uit komen : -)
Zou dat kunnen met deze waterwaardes of maken de evt taiwan bee nakomelingen geen kans ?

Ph 6.5
Gh 5
No2 nog teveel maar dat komt goed.
23 graden.

Groetjes .
 
Zelf heb ik Taiwan Bee op ongeveer dezelfde waarden als jou en dat gaat prima.
Maar je moet soms ook een beetje geluk hebben.

Vraag aan degene waar je ze van overneemt op welke waarde hij/zij ze heeft zitten.

Het is idd leuk om niet te weten wat voor nakomelingen je krijgt :D
 
Ik ben het met Sanneke eens en je moet zeker vragen op welke waarden ze zitten bij de verkoper. Die plant rechtsachter is dacht ik een Javavaren en die mag niet met de wortelstok in de bodem. Garnalen waarderen ook heel erg wat mosjes (nog meer dus) en drijvers in je bak.
 
Hoi hoi .

De varens zitten op een stukje kokos en staan op de bodem .

Verder hoop ik dat de mos op steen achterin een beetje gaat groeien maar kan evt nog wat bijdoen .
Voorin wil een plekje vrijhouden voor te voeren , heb daar schaaltjes voor zodat er niet te veel zooi in de bodem komt .

Nu nog afwachten wat de waardes van de rechterbak worden .

Iemand ervaring met dennerle scapers soil?
 
Ik heb ook met die schaaltjes gewerkt maar ben ermee gestopt. De garnalen pikken voer uit het bakje en eten het elders weer op waardoor het alsnog vaak door de hele bak terechtkomt:D:D.
Als je niet teveel voert dan blijft er niks over. Zelf zou ik nog mos op het hout binden maar ja dat is natuurlijk helemaal aan jou verder;)
 
Een vraagje .

Ik heb 2 verschillende bodems Flora base pro en scapers soil van dennerle .
Nou is de flora base netjes 6.5 ph maar de scapers soil zit na 11 dagen nog rond de 7.5 ph .

is dit normaal ? duurt het gewoon iets langer of heb ik een slechte zak gekocht ofzoiets :-( .

bijde bakken zit 4 liter soil in +- 5 cm dik
 
Zou toch ook naar de 6-6.5 moeten gaan. Zou de komende dagen nog even het aanzien want 5 cm is ook al vrij veel.
 
Ja we kijken het nog even aan.
Erg vreemd , enigste verschil met de andere bak is dat in de linker kienhout zit en de rechter mopani hout.

En anders gaat er gewoon een andere bodem in , lijkt me niet verstandig om ze op een ph van 7.5 te zetten.
 
Leuke bakjes maar vervelend van de aqua soil.
Weet je al welke garnalen je neemt dan?
 
Woensdag ga ik 20 crystal black f1 / f2 halen voor de linker , die draait al wat langer.

nitriet piek kunnen meten en is voorbij .
waardes zijn prima nu ph 6.5 - Gh 6 - no2 0 .

Ook nog wat extra mos besteld.

Wou voor de rechter wat hogere grades crystal reds maar niet met deze ph :-( .

Ach ik wacht het nog even af , geen haast bij :) .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Juist,niks overhaaste hoor want kan ongenadig hard afgestraft worden.

Maar leuk cr en cb,heb zelf ook een bakje klaarstaan maar heb nog geen idee welke garnalen.
 
Zeker leuk :)
Heb ze eerder gehad maar dan op akadama , na wat opstart problemen en een zeer late nitriet piek uitval gehad ( 13 van de 20 dood ) .

van de 7 die over waren toch nog een leuke groep kunnen kweken van zon 100 stuks
 
Ik heb eerder ook verschillende soorten gehad,successen gezien maar ook aardig wat tegenslagen.
Was er helemaal klaar mee maar na de Vivarium beurs begon het toch weer te kriebelen.
 
Je kunt inderdaad zomaar tegenslagen met ze beleven en dat hoort ook een beetje bij garnalen denk ik.
 
Vandaag weer gemeten en de ph van de scapers soil lijkt alleen maar te stijgen :-(

Vreemd nog geen waterwissel gedaan en hij zit al bijna weer op de ph van mijn kraanwater .

De bak met de flora base draait nu 30 dagen en na een waterwissel zit de ph nu netjes tussen de 6 en 6.5 dus die werkt wel prima , ze zijn ook hetzelfde ingericht dus daar kan het ook niet aan liggen.

Denk dat er niks anders op zit dan hem weer leeg te halen.

Daar ook maar flora base in doen of weet iemand nog een andere goede bodem ?
 
Ik heb goede ervaringen met de Enviroment bodem en die komt hier uit op zo n 5.9 maar het hangt ook af van de laag die je gebruikt en je kraanwater/verversingswater.

Ik zou de lfs hiervan wel op de hoogte brengen en trachten om je geld terug te krijgen van die bodem.
 
Ben het eens met John want dat klopt natuurlijk niet,is al duur genoeg dat spul.
Heb zelf sinds kort een Ph verlagende bodem van JBL maar heb door omstandigheden nog geen waarden kunnen meten dus heb geen idee of het wat is.
 
Ik moet zeggen dat ik ook een keer een HELP bodem heb gehad en die werkte ook niet echt en kreeg wel netjes mn geld terug dus het komt vaker voor.
 
Komt van de Intratuin, kan het proberen maar betwijfel of het gaat lukken .

Was er toevallig met mijn moeder normaal haal ik mijn aqua spullen nooit daar maar hij was qua prijs wel gunstig omdat ik er maar 1 zak van nodig had . Als ik ADA wil moet ik er al 2 van 3 liter halen of 1 van 9 .

Volgens mij zit er wel zat in zo .

Hm foto is over dwars maar goed: )
vC_24Kmt8GLXA09ilZ4IOQ_Lz_NCuv87.jpeg
 
Dat is normaal gesproken voldoende idd.
 
Als je niet echt veel planten hebt dan is vaak een centimeter of 3 tot 4 meer dan genoeg hoor.
 
Ah ok .

Trouwens waar kan ik ergens die enviroment soil krijgen ? ( die van glassgarten toch ? )
Overal uitverkocht :-(
 
Ik heb hem bij onlineaquariumspullen.nl vandaan
 
top thnx :)
 
Hm misschien heb ik de oorzaak al .

Heb in beide aquariums een steen opgebonden met mos liggen ( kant en klaar gekocht ) .

Opgeknipt en bij de hoge ph bak zit er een andere steen onder als de goede .

Rw0vddz2sol8gyYgVLPGJJUPJrGnFtpZ.jpeg


Volgens mij is dit een kalksteen of niet? .
 
Lijkt er idd heel veel op.
Je kan het testen met azijn of een ander zuur over de steen te gieten,als het gaat bruisen weet je het zeker.
 
Heb alleen natuurazijn maar daar reageerde hij niet op .

Naja toch maar eruit gehaald.
 
Lijkt wel een brok van dat korraalsteen oid.
Zou het inderdaad maar uit de bak houden,hopelijk zakt de Ph dan alsnog.
 
Ff internet afgespeurt .
Volgens mij is het een maanrotssteen .

Verklaart wel een hoop als ik lees wat die met je kh doet .

Nou hij is eruit 75 % water ververst en over een tijdje maar weer eens meten.
 
Ah maansteen,ja dat moet je ook niet hebben.
Had je helemaal niet voor hoeven verversen lijkt me want de bodem stabiliseert de waarden uit zichzelf weer natuurlijk.
Wat is de Ph van je kraanwater?
 
Water uit de kraan hier is .

Ph 7.5
Gh 5

Hebben sinds 19 dec zacht water uit de Veluwe hier .
Daarvoor was het gh 13 ph 8 plus dacht ik .

Zie link.


https://www.vitens.nl/over-water/projecten/zutphen

Volgens mij wel positief toch als je met crystals gaat kweken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels zitten de nieuwe bewoners in de linker bak en vermaken zich tot nu toe prima .

4Lh5iDDyDuzOrKPD6vQgQsIK8QLSP7IA.png


De rechter bak gaat weer leeg , ph nog steeds 7.5 veranderd eigenlijk helemaal niks :-( .

Heb 3 liter ADA amazonia besteld en heb nog een liter flora base dus moet genoeg zijn .
 

Terug
Bovenaan