Welke glasdikte kiezen.


Lagerwerf

Well-known member
Lid geworden
19 juni 2019
Berichten
770
Leeftijd
31
Goedemorgen forumleden.

De bouw van mijn nieuwe aquarium schiet al aardig op, maar ik ben er qua glasdikte nog steeds niet over uit wat ik moet doen.
De maten van de bak zijn 325X80x80
De waterhoogte zal op 70 a 72cm uit gaan komen.

De bedoeling is dat er een voorruit in komt van 315x75cm
En 1 zijruit van 75x75cm

Zelf denk ik dat 12mm dik genoeg zou moeten zijn, maar graag zou ik jullie advies hierin willen.

Alvast bedankt.
 
Wellicht ben je hier iets mee
 
Die heb ik inderdaad ook gevonden, en ik zou volgens deze tool op 15mm glas uitkomen.
Maar wat ik me dus afvraag, in hoeverre speelt de constructie van de bak een rol. Deze berekeningstool houd rekening met een volglas aquarium, die de sterkte van de constructie uit het glas zelf moet halen.

In dit geval betreft het een houten bak, gebouwd met 2x 18mm hardhout multiplex. Met 3 lagen glasvezel, en 5 lagen epoxy.
De bovenrand van de bak word verstevigd met 4mm stalen hoeklijnen, waarmee de constructie dusdanig stijf is dat er zelfs zonder dat het glas erin zit al geen beweging meer in de krijgen is.
 
ik zou voor zekerheid gaan en zo dik mogelijk dus de 15 mm
zijn er ook foto's van het project
 
Beter te dik dan te dun. Slaap ik iig altijd lekker door.
Als er bv 12 wordt geadviseerd ga ik altijd een tandje dikker...
 
Beter te dik dan te dun. Slaap ik iig altijd lekker door.
Als er bv 12 wordt geadviseerd ga ik altijd een tandje dikker...

Dit heb ik ook altijd, maar soms is dit niet nodig.
Prijs verschil tussen 12 of 15mm is namelijk x2.
Ik ben dus op zoek of die 15mm is deze situatie ook echt nodig is.
Bij diverse aquariumbouwers zag ik dat ze een bak van 300x70x70 van 12mm glas bouwen.
Is dit dan echt de ondergrens, of gaat die enkele cm meer waterhoogte echt zo'n groot verschil maken?

@Wim van Beek.
Foto's zijn er zeker al. Maar hier wil ik even mee wachten tot ik in een verder stadium ben.
Tipje van de sluier: zie mijn avatar.
 
Nadeel van 15mm (en ook wellicht enigszins al bij 12mm) is de groene tint die je in je glas gaat krijgen.. wil je dat niet moet je ook nog is voor extra helder / low iron glas gaan.

Als 15mm 2x zo duur is als 12mm, kan je dat 2x bedrag nog is x3 doen :stars: (extra helder glas is erg aan de prijs).

Berekeningen zijn altijd gemaakt aan de hand van volglas bakken, of jouw constructie verschil gaat maken durf ik niet te zeggen.
 
Mijn glas is 80 hoog.
Ik heb waterhoogte 68.
Het glas is 12mm dik
 
 
Extra helder gaat het glas zowieso worden, dat prijsverschil is maar een paar tientjes.

Zoals eerder gezegd heb ik zelf het vermoeden dat 12mm zou moeten gaan, maar ik wil ook weer niet op de ondergrens gaan zitten.
De constructie van de bak zelf ben ik absoluut niet bang voor. Hier kan ik, mocht dat nodig zijn, eventueel ook nog verstevigings strips in aanbrengen.

Zijn er meer mensen die een bak hebben met 70cm+ waterhoogte, en wat voor glas hebben die bakken?

Mijn glas is 80 hoog.
Ik heb waterhoogte 68.
Het glas is 12mm dik

Hoe gedraagd het glas zich bij jou?
 
Schermafdruk op 2020-05-23 14-25-44.png

tot 70 hoog 12 mm hoger 15 mm
 
Hoe gedraagd het glas zich bij jou?

Ik weet niet goed wat je wil horen.
Het is nog niet ontploft of zo.
Staat ook niet bol of zo.

Een en ander is afhankelijk van de constructie.
Zo heb ik een dikke dwars ligger er over 250cm dito spanners 3 stuks van glas van 12 mm.
 
En het ligt met name aan je waterhoogte dat zorgt namelijk voor de druk op het glas, niet zozeer de lengte of de hoogte van het glas zelf. Je kunt een aquarium van bij wijze van spreken een meter hoog bouwen van 12 mm glas als je hem maar niet verder vult dan 70 / 75 cm moet hij dat prima houden.

Glasmaatje.nl geeft op hun site aan dat 12mm goed genoeg is tot 75 cm. Ik neem aan dat in jou constructie de ruit ook nog wordt geplaatst in /achter een frame wat de druk ook nog weg neemt op de hoeken (kitranden).
Dus ik verwacht dat je gewoon weg komt met 12mm maar 15 geeft uiteraard extra veiligheid. Wel zul je goed moeten nadenken over met name de zijwaardse druk en werking van je constructie zelf. In de volglas bak hier boven zijn niet voor niets liggers aangebracht om de bovenkant van de bak te verstrekken.

Het zal iig niet zo zijn dat een 12 mm ruit bol gaat staan oid of zal bezwijken onder de waterdruk van 70 cm water..

Als je het helemaal wil uitrekenen staat hier nog wat lees stof.
 
Laatst bewerkt:
Ligt ook wel beetje aan de bouwer en welke veiligheidsmaatregelen ze nemen.
Zo weet ik dat aqualife tot 80cm hoog bouwt in 12mm.
dit schijnt de Max te zijn en kan dus prima in 12mm.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan