Welke groene algen hechten zich aan mijn planten en hout?

A

Angelawiersma17

Guest
Hallo allemaal. Ik heb last van kleine groene alg sliertjes die zich vasthechten aan mijn planten, stukken hout en op het raam. Hier is de checklist:

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
120x40x55, Hij draait nu twee maand.
Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
Geen testset. temperatuur is 25 graden.

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
1 x per 3 weken, de helft van al het water.

Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Ja, easycarbo 10 ml per dag en profito, 3-5 ml per dag
Voeg je CO2 toe aan het water?
Nee

Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
2 T5 lampen, 5 uur per dag. Ik heb de bak tweedehands gekocht dus ik weet niet hoe oud ze zijn? De uiteinden zijn nog niet donker verkleurd.

Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Groene algen
Heb je een foto van je aquarium en de algen?
153925_0_82_foto_2.jpg


Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?

Anubias barteri
Glossostigma elatinoides
Vallisneria spiralis
Limnophila sessiliflora
Lysimachia nummularia
Nymphea lotus rood (lotusknol)
Heteranthera zosterifolia (Sterrenkruid)
Cabomba piauhyensis
Elodea/ Egeria densa (Waterpest)
Hygrophila difformis


Javavarens
Mos
Hygrophila corymbosa siamensis
Echinodorus soorten
Een cryptocoyne soort

311878_0_82_foto_1.jpg


Hoe lang heb je dit probleem al?
Een maand?

Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?

Ik had de verlichting eerst 10 uren branden, dit heb ik terug geschroefd naar 5 uren omdat er ook daglicht naar binnen valt. Daarnaast heb ik ipv 6 ml easycarbo 10 ml gedaan omdat algen hier niet van zouden houden?


Wie kan mij tips geven ondanks dat ik nog geen testsetje heb, hoe bestrijd ik het en hoe voorkom ik het?
 
Hi Melvin!


Haha toevallig die was ik net aan het lezen!
Hieruit haal ik dat ik eigenlijk CO2 mis,
ik dacht dat ik dit compenseerde met de Easycarbo maar dat is dus niet het geval.

Ik heb nu minder licht gedaan, dus ik moet ook minder voeding gaan geven zoals ik in de tekst lees?

Daarnaast vraag ik mij af of ik naast de Profito en Easycarbo nog meer micro's of macro's toe moet voegen? En welke zijn dit dan?

En zou bio CO2 voldoende zijn voor de Juwel Rio 240?
 
Duidelijk draadalg. Je kan het proberen met bio co2 maar ik heb mn twijfels. Al zijn er leden die het wel lukt met een nog grotere bak hoor.
5 uur is echt heel minimaal maar met het nodige daglicht wellicht voldoende. Als de groei van de planten stagneert dan geeft dat ook algen.
Misschien kun je je water even laten testen zodat we kunnen zien of er voldoende in je bak aan voeding aanwezig is.

Een T5 buis verzwakt tot 90% en zal dan op dat nivo blijven en uiteindelijk helemaal wegvallen.
Dus in principe hoef je die niet eerder te vervangen dan dat de buis het begeeft.
Tenzij je merkt dat de belichting onvoldoende is.
 
Ik zal het water dan eens laten testen bij een tuincentrum bij me in de buurt.

Ik wil wel weer een druppeltest set aanschaffen. Hiervoor had ik een hele koffer die ik uiteindelijk bijna nooit gebruikte en al dat spul ging dus over datum. Daarom vraag ik mij af, welke waardes zijn belangrijk om te meten? Dan kan ik deze misschien los aanschaffen.
 
Als de bak is ingedraaid dan zijn denk ik de nitraat en fosfaat van belang om te kijken of er tekorten zijn en de ph/kh ivm de co2.
Verder is de no2 ook wel handig en deze testen zitten vaak samen in 1 koffer.
Vraag als je het laat testen ook even of ze de waarden willen opschrijven want de opmerking goed is natuurlijk betrekkelijk ;).
 
Thanks voor de tips!
 
Het heeft even geduurd maar ik heb een test lab aangeschaft!

Hier zijn de waterwaardes:
PH: 8,5
KH: 9
GH: 6
NO2: 0
NO3: als ik hem op het kleurenkaartje zet is hij 20 en als ik hem er boven houd is hij 10
PO4: als ik hem op het kleurenkaartje zet is hij 2 en als ik hem er boven houd is hij meer 1


Kunnen jullie hier iets mee?
 
pH is best hoog; als je CO2 gaat toevoegen daalt deze !
 
Je moet wel even goed bekijken hoe je de kleur moet aflezen, omdat dit per merk weleens verschilt.
Je ph is vrij hoog zoals CC al aangeeft.
Als je nog van draadalg last hebt dan kun je het beste de ph gaan verlagen om meer co2 te verkrijgen.
Ik ga er even voor het gemak van uit dat je stroming in orde is en dat de plantjes wat wiegen.
 
Ik heb gisteren een CO2 set gekregen van mijn vriend, dus ik ben benieuwd!!! We hebben hem gister avond aangesloten en vanochtend stond de PH op 8,05 :D Hij is dus al aan het zakken ;) en de stroming is dik in orde met twee pompen haha! De plantjes wiegen leuk heen en weer idd maar niet te extreem :) hopelijk verdwijnt de draadalg door de CO2.
 
Mooi dat de ph al daalt dus.
Met een goede stroming die je nu hebt zal het vast wel goed komen.
Opletten nu je co2 gebruikt dat de planten sneller zullen gaan groeien (grote kans)en dan kan de vraag naar andere voeding ook stijgen. Dus zorg ervoor dat je nitraat en fosfaat ook op orde is en plantenvoeding.
Maar ik zag net dat dit wel snor zit. Bij een kh van 9 is een ph van 7 een mooie waarde denk ik.
 
Pfffff de waterwaardes maar weer eens gemeten, de draadalg is er nog steeds en wat in het begin op een paar plakjes blauwalg leek te zijn heeft zich nu over de hele achterwand verspreid! Om gek van te worden!!!

Ik had beide uitstroompijpjes eerst tegen elkaar in gericht maar ik had gelezen dat dit niet goed is voor de circulatie. 1 pijpje staat nu gericht op het oppervlak en bij de ander stroomt het water er nu uit bij het uiteinde.

De ph was mooi stabiel dankzij de CO2 maar ik heb de KH nu aan moeten passen. Hij was 9 en is nu 11. Hierdoor is een gewenste PH 7,17 volgens het apparaat. Ik vind het prima. De CO2 checker is mooi groen dus dat is allemaal OK.


De andere waardes:
PH 7,20
GH 7
KH 11
Nitraat 10
Nitriet 0
Ammomia 0,0
Fosfaat 1,0


Ik voeg nu 1 x in de week profito toe volgens de voorgeschreven benodigde hoeveelheid.


Daarnaast ververs ik zo'n 50% water, 1 x per 2 weken

What to do?
 
Omdat de uitstroom tegen elkaar in ging was er dus geen goede circulatie en dat kan dus plekken veroorzaken waar de blauwalg zich graag laat zien.
Daar krijg je een soort van opeenhoping denk ik.
Wanneer heb je dat veranderd met de filter??
Je waarden lijken ok. Je moet er wel rekening mee houden dat het weken kan duren voordat de groene alg de kop is ingedrukt.
 
Hoe lang heb je het licht nu aan en heb je laatst nog iets gedaan met de filter??
Is de filter goed schoon en zie je de plantjes bewegen zodat je weet dat je goede stroming hebb??
Ik zag dat je al een poosje last hebt van de draadalg in je bak. Je co2 is denk ik wel op orde dus denk dat je het in de stroming moet zoeken.
 
Ik heb de stroming nog niet zo lang geleden veranderd, dus het kan ook even duren voordat ik effect zie. Ik die de plantjes idd wiegen en heb 3 weken geleden de filters lichtelijk gespoeld zodat het meest grove vuil weg was. Ik kan komend weekend nog wel een keer naar de Wittenberg filterwatten kijken of die al vervangen moeten worden :)
 
Je kan de watten af en toe even controleren en verder de sponzen als de stroming minder word licht schoonmaken.
Nu de uitstroom is veranderd moet je wel zoveel mogelijk de alg verwijderen.
 
Ik heb vandaag de hele bak over de kop gehaald, was er klaar mee! Ook de poreuze achterwand heb ik er uit gehaald, hier had de alg zich als een ware algengolf op genesteld en hoe vaak ik het ook verwijderde het kwam steeds terug. Omdat alle planten opnieuw zijn geplaatst heb ik de verlichting van 16.00 tot 22.00 gedaan en dan brand het blauwe ledstripje nog van 22.00 tot 01.00
 
Wat waren of zijn je waterwaarden nu dan??
 
Even een tijdje niks laten horen, had nogal stress met school en ben niet echt aan mijn hobby toegekomen.

De Co2 draait weer, echter is de groene alg op de ruiten nog niet weg, ik moet 2 x per week poetsen om het weg te houden. Daarnaast pakt de draadalg m'n valisneria en volgens mij zit er puntalg op m'n anubias. Ik heb cabomba, waterpest en nog een snelgroeiende plant gekocht (als ik de LFS mag geloven). De waterpest gaat oke, de cabomba is slapjes en lijkt dunner te worden en het andere plantje wordt overmeesterd door de alg die ook op de ruiten komt. Ik geef 1 x per week Profito en de Co2 checker is donkergroen, dus nog niet licht groen. De CO2 staat op auto-PH bij een KH van inmiddels 12. Dit komt neer op een gewenste PH van 7.20.
Ik vraag mij af of dit wel goed gaat, de Co2 gaat snachts ook door terwijl de planten dit niet nodig hebben, kan de Co2 ook op een timer zodat ie alleen overdag aan is? Of kan het geen kwaad zoals het nu gaat. Buiten de Co2 om baal ik gewoon dat m'n plantjes niet aanslaan en alles onder de alg blijft zitten, hier wordt je niet vrolijk van :(

Ik zal morgen de waterwaardes opmeten en posten, misschien halen jullie hier iets uit wat de oorzaak kan zijn van het alg dat steeds maar wint van de plantjes :(
 
Je kan een tijdklok gebruiken tijdens de nacht. dat doen de meeste leden zonder controller.
Donkergroen is waarschijnlijk niet voldoende en ik zou dus meer co2 toevoegen tot hij mooi lichtgroen is. ik heb hem bijna tegen het gele aan.
Groene draadalg is in de regel een co2 tekort. Post morgen de waarden maar als dat lukt.
 
Op zich is het zo goed als onmogelijk om bij je watersamenstelling een waardevolle pH daling te krijgen.
Dit heeft te maken met de hoeveelheid kalk die aanwezig is in je water.

Zie : http://waterdrift.tumblr.com/post/42536 ... twikkeling

Het type alg dat je hebt zal nooit heel veel, snel en wild groeien.
Je kunt de 'baarden' vrij makkelijk, herhaaldelijk en handmatig verwijderen..
 
Oftewel een te hoge kh zeg maar toch waardoor voedingsstoffen moeilijker worden opgenbomen :S ;).
 
Oke dan zal ik de Co2 nog iets opschroeven. Ik laat hem eerst wel op auto PH staan dan :)

Dan nu de waterwaardes:

PH: tussen de 7.09 en 7.15
KH: 10
Gh: 6
NH3: 0,0
NO2: 0,25
NO3: 20
PO4: 1,0

Ik heb zojuist de erg aangetaste bladeren weer verwijderd en de ramen weer alg vrij gepoetst.
 
je hebt nog wel nitriet in de bak zie ik.
 
Dit heeft te maken met de bacterie cultuur toch? Dit is wel vreemd omdat beide pompen al lange tijd draaien :/
 
Je hebt dan in ieder geval veel vuil denk ik en te weinig bacterien om het allemaal om te zetten in nitraat.
Begin mei heb je de bak over de kop gehad lees ik net. Normaal zou de bak na 2 maanden wel ingedraaid moeten zijn, dus wat precies de oorzaak is dat is de vraag.
Misschien in de bak bezig geweest of met de filter??
 
Ik heb inderdaad de planten een aantal keer verplaatst. Er dwarrelt dan wel steeds vuil omhoog.
Daarnaast heb ik een maand geleden 1 filter schoongespoeld, ik doe ze nooit beide tegelijk schoonmaken.

Wat vaker water verversen, helpt dat ook tegen het nitriet?

Zou het ook kunnen dat de planten niet goed aanslaan omdat de lampen misschien vervangen moeten worden?
Ik heb het aquarium tweedehands overgenomen en ik weet niet hoe oud de lampen zijn.

Ik heb steeds het idee dat de alg steeds wint van de planten, en dat de planten niet goed genoeg kunnen groeien.
Of door te weinig licht, te weinig CO2 of door tekort aan andere voedingsstoffen?
Ik geef dus 1 x in de week Profito dus ik dacht, misschien mis ik nog een andere belangrijke stof?

Want als de planten goed groeien dan blijft de alg ook weg, toch?
 
Zijn er ook Philips T5 lampen?
En hoeveel cm moeten ze zijn met mijn juwel aquarium van 120 cm?
 
Maar het zou dus ook aan de verlichting kunnen liggen dat mijn planten niet goed groeien? Gezien de wekelijkse Profito en CO2 + waterwaarden?
 
Heb je veel planten in je aquarium ?
Hoeveel profito geef je per week ?
 
Ik heb redelijk wat planten in het aquarium. Vanmiddag zal ik wel even een foto posten. Ik geef 1 x in de week 25 ml Profito.
 
Terug
Bovenaan