Welke groene algen hechten zich aan mijn planten en hout?

T5 begeeft het als de capaciteit nog 90% is. Minder worden ze in principe dus niet en daar kan het denk ik niet aan liggen. De oude T8 wordt wel steeds wat minder.
Hoeveel uren heb je het licht aan?? Zoals Tom ook al aangaf heb je een vrij hoge kh en dan kunnen planten minder goed de voeding opnemen.
Daardoor is het denk ik mogelijk dat ze minder goed groeien en dat je draadalg krijgt.
 
Als je de bodem dagelijks afhevelt en ervoor zorgt dat je helder water houdt heb je minder kans op groene algen. Ik kreeg deze algen ook als ik Profito gebruikte. Toen ik overstapte van Profito naar CSM+b van aquariumbemesting.nl waren de groene algen vlot verdwenen. Een groepje appelslakken heeft daarbij ook flink geholpen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
We wachten even op de foto. Je co2 draait net weer en is al wat opgeschroefd zie ik dus misschien dat dit helpt maar vergeet de opmerking van Tom niet.
Je indicator mag echt wel lichtgroen zijn. Vooral als je redelijk wat planten hebt.
 
Hierbij de foto.

Zoals je kunt zien gaat de Cabomba rechts niet helemaal lekker,
ik heb het bosje met een touwtje bij elkaar gehouden omdat ze anders continue in elkaar zakten.
Ze zijn dus erg slap.

Normaal ben ik gewend van Valisneria dat ie lekker hard groeit, maar nu lijkt hij bijna niet te groeien.
Ook zitten er veel bruine of donkere plekke op de planten, dit is ook alg.

Het lijkt ook alsof er achterin het aquarium meer alg komt dan voorin? Terwijl achterin een lichte lamp zit (ik meende dat deze voor de planten was) en voorin zit een meer roze lamp, (voor de kleuren van de vissen dacht ik?)

De CO2 bubbelt niet constant, hij bubbelt alleen wanneer de PH te hoog wordt.
Hij bubbelt dus vaker niet, dan wel.

Misschien moet ik toch maar een tijdklok instellen en hem de hele dag laten bubbelen en hem 's avonds uitzetten?

783527_0_82_20150709_18.jpg
 
Je co2 indicator is ook erg donker wat aangeeft dat er weinig co2 aanwezig is.

Werk je met een controller en hoe staat die dan ingesteld??
Ik heb de co2 gewoon van 8 tot 7 aan en de nacht staat hij uit omdat er dan ook geen verbruik is.
Ik heb dus geen controller.

Hoeveel uren staat de verlichting aan??
Daarbij komt nog wat Tom al noemde in zn post. Een hoge kh.
 
De controller staat op auto PH.
Je moet dan de KH aangeven en dan berekend hij een geschikte PH.

Dan heeft hij nog een afwijking van 0,5.

Dus stel hij zegt de PH moet 7 zijn dan gaat hij bubbels geven zodra hij op 7.05 staat en stopt hij met bubbelen als hij op 6.95 staat. Op die manier geeft ie telkens een beetje CO2 maar niet constant.

Ik zal morgen even kijken hoe lang de lampen momenteel branden. Tot 21.00 's avonds weet ik iig maar hoe laat ze aan gaan weet ik op het moment even niet, ik lig al op bed en heb geen zin om naar beneden te gaan haha! :p

Is de kh eventueel ook te verlagen zodat de planten de voedingsstoffen beter op kunnen nemen ??
 
De verlichting brand van 12.00 tot 21.00, dus 9 uren :)
 
9 uur is verder prima hoor. Ik denk dat je de draadalg hebt door een co2 tekort omdat de indicator vrij donker is en daarnaast heb je een hoge kh zoals Tom al aangaf.
 
Als je een originele T5 lichtunit van Juwel hebt, passen daar geen philips lampen in.
Waarschijnlijk geven je huidige lampen veel te veels licht in verhouding met de rest.
Je zou dat kunnen compenseren door de verlichting stapsgewijs korter te zetten.

Verder verwacht ik dat je een afwijkende water-samenstelling hebt.
Als bepaalde planten niet willen, kun je deze beter vervangen.
 
Ik heb een tijdklok op het Co2 systeem gezet. Hij gaat vanaf nu om 12 uur aan en uit om 20.00 uur. Ondertussen zal ik de alg blijven verwijderen en dan maar kijken hoe het gaat. Mocht de cabomba uit elkaar vallen dan haal ik het er uit en dan komt het er ook niet meer in :)


Tom, wat bedoel je met een afwijkende water samenstelling ?
 
@Tom zei:
Als je een originele T5 lichtunit van Juwel hebt, passen daar geen philips lampen in.
Waarschijnlijk geven je huidige lampen veel te veels licht in verhouding met de rest.
Je zou dat kunnen compenseren door de verlichting stapsgewijs korter te zetten.

Verder verwacht ik dat je een afwijkende water-samenstelling hebt.
Als bepaalde planten niet willen, kun je deze beter vervangen.

Mag ik vragen wat je met afwijkend bedoeld Tom??
Dat de kh de opname kan bemoeilijken met een hoge kh is duidelijk.
TS kan misschien ook flink drijvers erin doen.
 
Angelawiersma17 zei:
Tom, wat bedoel je met een afwijkende water samenstelling ?

In 1 van je berichten stonden vrij aparte waardes die te maken hadden met de hardheid.
Het zou kunnen dat het water dat je gebruikt verhoudingsgewijs veel natrium bevat.
Op zich dien je daar wel rekening mee te houden als het gaat om koolzuurbemesting.

Maak je misschien gebruik van een aqua-soil want dat doet ongeveer hetzelfde ?
 
Dat is denk ik iets wat niemand meet of weet dat natrium.
Wat me wel opvalt is telkens een andere kh die is gemeten. Nu is dat een indicatie, maar toch.
Die varieert van 9-11 namelijk.
 
Het viel mij ook op dat mijn KH niet constant gelijk is. Ik meet het met een druppel test dus dat zou wel goed moeten zijn?

En de hoeveelheid natrium in het water? daar had ik nog niet eerder van gehoord :)
 
Druppeltesten zijn ook een indicatie en niet 100% betrouwbaar.
Hoe dat met het natrium zit kan Tom misschien uitleggen en wat dat eventueel met de kh te maken heeft.
 
Ik las dat er 3 dagen missen, stand van zaken is dat de CO2 fles van 4 kg weer leeg is. Eerste keer ging hij 19 dagen mee waardoor we dachten dat hij lekte, opnieuw laten vullen en dit keer alles strakker aangedraaid waardoor hij 27 dagen meeging. Nu dus weer leeg dus dan moeten de slangen wel lekken. Nu maar weeeeer laten vullen en dan met zeepsop alle slangen langs en hopen dat we dan het lek ontdekken.

Als het zo door gaat ben ik er klaar mee en maak ik er een Malawi bak van, snik :(
 
Ja je hebt er geen geluk mee. Ik laat de fles vullen bij AJAX en daar testen ze altijd of de fles zelf ook lekt.
Het kan ook bij de slangen zitten zoals je zegt maar dat zie je dan wel denk ik. Je kan ook speciaal spul kopen bij de bouwmarkt om lekkages op te sporen.
 
Nou! Het lijkt er op dat het bij de aansluiting lekt langs het schroefdraad, we gaan er vanavond van dat speciale tape om doen wat ze ook wel bij gas aansluitingen gebruiken zodat hij strakker zit en zodat er geen CO2 langs kan ontsnappen. Ook kwamen er af en toe bubbeltjes uit het terugslagventiel? ?! !!
Is dit normaal of is deze dan ook lek??
 
Pfff oke! Bedankt :) ga ik daar ook een andere voor zoeken.
 
Een tussenpauze in je verlichting kan ook helpen!
algen kunnen niet goed tegen de onderbreking terwijl je planten er geen last van hebben (mits je ze wel de tijd geeft om te "slapen" als je op de helft van je tijdschakelaar een pauze inlast van twee uur waarin ze in het donker zitten.

ook denk ik dat enkele algen eters uit de Otocinclus en Siamensis famillies kunnen helpen de bestaande algen in te dammen terwijl jij de oorzaak aan het weg nemen bent:D!

Mvg
 
Dat is niet de oorzaak bestrijden en dan komen ze net zo snel weer terug. Bij algen moet je beter de oorzaak aanpakken.
Ik denk dat de TS de co2 eerst eens goed moet hebben en constant moet houden.
Ze heeft weinig geluk tot nu toe.
 
Nou dames en heren! De tape heeft gewerkt, het lekt niet meer bij de aansluitingen :)
Ook zit er nu een nieuw terugloopventiel op dus dit lek is ook verholpen!

Ik zal beetje bij beetje de co2 opschroeven, de co2 checker zit iig niet meer in het blauw en is nu donkergroen, ik ga het net zo lang opschroeven tot hij mooi lichtgroen is :D

Tevens heb ik ook 5 Otocinclus aangeschaft, deze wou ik al een geruime tijd hebben en het zijn ook zeker nuttige diertjes :)
Ondertussen blijft de lamp dezelfde tijd branden om de regelmaat er in te houden en ik zet de CO2 eerst op Auto PH om weer wat stabiliteit te cre�ren.

Er werd mij trouwens in de dierenwinkel verteld dat de groene/gele/bruine algen die ontstaan op de ruiten eigenlijk bacteri�n zijn???
En dat ik 1 keer per jaar de keramische pijpjes moet vervangen zodat de bacteri�n zich goed kunnen hechten ofzo.. ?
Is dit waar? Want in 1 pomp heb ik al best oude pijpjes zitten en in de andere pomp heb ik geen pijpjes maar van die plastic balletjes, hier zouden natuurlijk ook wel van die pijpjes in kunnen als dat beter is en als dit de bacteri�n tegen gaat?

Nu maar de vingers gekruist en hopen dat de Co2 nu wel goed zal gaan haha :)
 
Op je ramen kun je bruine diatomen krijgen. dat zijn geen echte algen dus. Zie je vaak bij de opstarrt ook.
Gele ken ik niet en de groene hebben vaak andere oorzaken weer. De pijpjes hoef je niet te vervangen hoor. Af en toe goed uitspoelen is voldoende.
Als ik kijk bij de ballen van tetra dan lees ik wel dat die ook bacterien laten huisvesten maar ik heb ook het tegendeel al gehoord vandaag in een ander topic.
 
Fijn dat je de co2 lekkage hebt opgelost !
 
Het is een duur grapje geweest denk ik zo, maar ja dat kan gebeuren zoals je ziet.
 
Hij bubbelt nog steeds en de meter lijkt niet te zijn veranderd haha! De planten groeien inmiddels ook weelderig!!
 
Terug
Bovenaan