Wat is er nieuw

Welke grote vissen bij de diamantzalm( moenkhausia pittieri)?

• Onderwerp starter Onderwerp starter chris10
  • Startdatum Startdatum
C

chris10

Guest
12 diamantjes schitteren sinds eergisteren in een aquarium van 1.20m.

Ik las net een artikel van nbat.nl over de diamantzalm.
Daar wordt aangeraden deze laatste te combineren met een grotere vissoort omdat ze dan beter scholen en hun voer ook tamelijk groot spul mag zijn.
Heeft iemand een idee welke medebewoners goed bij deze vissen zou passen?

Groetjes

Wat heb je er verder nog in?

Tja, heb me helaas vooraf niet al te goed ingelezen :stom:

Momenteel zit er een school hyphessobrycon amandae in. Qua voer is het niet de juiste match vrees ik. Ik kan daar wel een mouw aan passen en die laatste in een 60cm bakje zetten of eventueel te koop aanbieden, ik zie nog wel.
En verder nog een 6 tal corydoras panda.

Nu heb ik hier zonet een topic gevonden met dezelfde vraag.
Een dwergcyclide koppel of harem wordt aangeraden.

Een Diamantzalm is geen scholer. Veel zgn scholenvisjes zijn eigenlijk groepsvisjes die in kleine groepjes door de bak scharrelen.

Ik heb ze met en zonder grotere vissen gehouden en geen enkel verschil in gedrag bemerkt. Kortom dat artikel staat haaks op mijn ervaringen. Bij echte scholenvissen geldt hun advies wel

Vlokvoer en diepvries voer zoals alle soorten muggenlarven worden goed en graag gegeten.

Ik heb me laten wijsmaken dat vissen pas scholen als er een zekere dreiging is. Bv als je kardinaal tetras bij discusvissen zet dan gaan die scholen.
Ik heb deze samenstelling ooit bij een LFS gezien wat ik eigenlijk raar vond want qua temperatuur matchen deze 2 soorten niet volgens mij.

Dat kan zeker kloppen want ik zie ze ook niet scholen. De amandaes zijn zoals ik kan zien ook niet schuw en worden met rust gelaten, maar misschien passen ze qua voer niet echt bij elkaar.
Ik geef ze nu ook muggenlarven en droogvoer, maar hak het wel in kleinere stukken.

Herbstnebel zei:
Ik heb me laten wijsmaken dat vissen pas scholen als er een zekere dreiging is. Bv als je kardinaal tetras bij discusvissen zet dan gaan die scholen.
Ik heb deze samenstelling ooit bij een LFS gezien wat ik eigenlijk raar vond want qua temperatuur matchen deze 2 soorten niet volgens mij.
Naar het schijnt zouden ze wel scholen als ze bij grotere vissen zitten omdat ze die dan als bedreiging zien. Maar echt scholen is voor mij geen prioriteit, eerder of ze wel samengaan met die amandaes.
Het zijn wel leuke vissen als je ze bezig ziet en ze zijn al niet meer zo klein.

Qua voer passen de soorten prima. Ik zou me echt geen zorgen maken. Dat artikel wat je hebt gelezen klopt niet.

Herbstnebel zei:
Ze passen goed bijelkaar qua temperatuur (zelfs de meest gemaakte combinatie bij discussen) en leven ook in de natuur samen.

Je bent in de war met de Neontetra.😉

En ook bij Discussen schoolt de Kardinaaltetra niet echt. Alleen als er Roofvissen in de buurt zijn heeft scholen zo zijn nut.

De combi Moenkhausia pittieri (diamantzalm) en Hyphessobrycon amandae (robijntetra) vind ik inderdaad best geslaagd. Daarmee is de middenlaag aardig bezet. Mooie vissen allebei en bovendien onderling genoeg verschillend qua lichaamsbouw en kleur.

De groep panda's zou ik direct uitbreiden naar 12, of nog liever 15. Met een Ancistrus cf. cirrhosus (grotere vis, misschien is de gele kleurvariant bij deze soortencombinatie wel geslaagd) erbij is er ook onderin genoeg te zien.

Rest nog de oppervlakte. meest verkochte soort voor die laag is volgens mij de marmerbijlzalm (Carnegiella strigata), maar persoonlijk vind ik dat niet de spannendste. Andere opties zijn bijvoorbeeld Nannostomus eques of N. marginatus, of als het dan toch een bijlzalm wordt Gasteropelecus sternicla (zilverbijlzalm). Als de biotoop niet echt belangrijk is zou ook Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje) goed kunnen.

Volop mogelijkheden, sowieso heb je volgens mij vissen die het begin van een heel mooi bestand kunnen zijn.

Oef... ben al wat geruster!
De oranje rode van de vuurtjes samen en de diamantjes passen uiterlijk zeer goed bij elkaar, zeer mooi om zien. Het oppervlak is zeer dicht begroeid met eikenblad varen en erg gegeerd door de diamantjes. Niettegenstaande het een soort is die zich meest in de middenzone bevind spelen ze veel tussen de wortels. Ik ga geen soort meer aanschaffen voor het oppervlak anders wordt het te druk.
ja, misschien inderdaad de panda�s uitbreiden... Ik ben geen grote fan van L-nummers, weet ook niet hoe het komt, het zijn nogal vervuilers.
Groetjes...

Herbstnebel zei:

Dat verklaard waarom guppen in mijn bak altijd scholen. XD

ik heb zelf ook een school van bijna 20 diamantzalmen zitten. daarnaast zwemmen er bij mij op de bodem een 10tal y. sidthimunki & 1 ancistrus & bovenin 12 gemarmerde bijlzalmen. mijn bak is 110 cm.

mijn ervaring met de diamantzalmen is dat echt overal te vinden zijn en nooit scholen (behalve als ik flink bezig ben geweest in de bak). ze zijn eigenlijk altijd wel in groepen te vinden en zitten ook druk achter elkaar aan. de mannen pronken veel naar elkaar. Tijdens het eten zijn het alleen wel varkens. ik moet goed rekening houden met het voeren om te zorgen dat iedereen wat heeft.

Ik ga zelf nog het bestand uitbreiden met een club japonica garnalen en een koppel dwergcichliden

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan