Welke harnasmeerval (L-nummer) eet algen?


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Ik ben mijn bestand (in een Juwel Rio 400) aan het omzetten en zou nog wel een meerval kunnen gebruiken die daadwerkelijk een aandeel levert in het eten van algen,
Maar de meeste harnasmeervallen zijn op z'n best omnivoor.

Welke soort zouden jullie me aanraden?
 
De enige waarvan ik zeker waar dat ze enigszins van alg snoepen is de ancistrus cf cirrhosus.

en kijk uit voor soorten die dan niet alleen alg maar ook je planten wegvreten :D
 
Fatsoenlijke algeneters: otocinclus vittatus, sewellia/gastromyzon soorten, ancistrus soorten, chaetostoma thomasi, caridina multidentata
 
Ancistrussen mogen dan wel algen eten, maar ze vervuilen ook enorm veel wat dan weer tot meer algengroei leidt. Ondanks dat ik er 5 heb in een meterbak slagen ze er ook niet in om de ruiten volledig proper te houden. Ik moet echter wel 4-5 tabletten per dag voeren, wat een flinke waterbelasting is.
 
Anchis zou ik zeker afraden! ze slopen, ongewild, alle Echinodorussen!! Ik heb al 20(!!!) jaar , echt waar Peckoltia Brevis, ofwel ( L (BA) 78 ??) in mijn bak en deze soort eet altijd en overal alg alg en alg. zonder planten o.i.d. aan te tasten. Zijn wel nogal lompe jongens en hebben echt een HOL nodig, anders wroeten ze net zo lang tot ze ergens achter of onder kunnen, ze graven NOOIT.

Deze bedoel ik:

[002352].jpg
 

Terug
Bovenaan