Welke killi's zwemmen in de bovenlaag van aquarium?


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,151
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik weet van Epilpatys annulatus en dageti dat ze bovenin zwemmen en ik dacht dat Fundulopanchax gardneri dat ook doet, maar zijn er nog meer?
Bij de meeste beschrijvingen van killi's staat zoiets er niet bij, en ik denk erover om in mijn Juwel nog een visje voor de boven(ste) laag te zoeken.
Roep maar, ik zoek wel uit of ze er bij kunnen, of dat ik het geschikt kan maken voor ze.
 
De Fp. gardneri zijn dan wel geen bodemvissen, maar zwemmen verder overal (dus zeker niet alleen bovenin.) Voor echt bovenin zou ik me beperken tot Epiplatys soorten en dan zijn de twee die je noemt goed verkrijgbaar. Als zelf opkweken een optie is, zou je via aquabid aan eitjes van een paar andere soorten kunnen komen.
 
Begrijp ik dan goed dat alle epiplatyssoorten 'bovenzwemmers' zijn?
 
Je hebt ook het geslacht Aplocheilus als bovenzwemmers. :)

Aplocheilus lineatus is volgens mij de meest verkochte. Een kleinere versie is A. blockii en je hebt er nog een aantal. De lineatus en blockii waren bij mij vredelievende soorten. BEHALVE bij potentiële prooidieren, want het zijn echte jagers.

Ik hield vroeger bijvoorbeeld een lineatus samen met Corydoras habrosus, en op een gegeven moment begon hij het interessant te vinden als die kleine cory's naar boven kwamen om lucht te happen. Ging hij ze als een haai omcirkelen. Heb ze toen maar weer gescheiden. :'-)
 

Terug
Bovenaan