Welke kleur zand


Kas02

Well-known member
Lid geworden
8 februari 2021
Berichten
68
Locatie
Noord-Holland
Goedemiddag,

Waar ik nog niet zo lang geleden begon met een (te kleine) bak met 3 guppen ben ik inmiddels in het bezit van meerdere bakken van verschillende formaten en verschillende vissen.

Omdat ik vind dat mijn briggattae en corydora Pygmaeus meer zwemruimte verdienen gaan ze binnenkort over naar een 75L bak. Ik twijfel echter over de juiste bodem. Ik wil sowieso zand maar twijfel tussen de kleuren wit, zwart of gewoon zandkleur.

De Pygmaeus vallen nu af en toe een beetje weg op de donkere bodem (zwart) maar dit is sowieso een vrij donkere bak. Wat raden jullie aan?
 
Ik zou een zo natuurlijk mogelijke kleur nemen en heb zelf altijd de zwarte. Hornbach verkoopt Aquasand in diverse kleuren.
 
Ja is zwart natuurlijk dan? denk niet dat een andere zandkleur niet natuurlijk is, en als je kijkt naar de habitat van de pygmaeus is het de standaard zandkleur
 
Ik heb de cory's hier op ADA Colorado sand. Niet te licht, mooi contrast met de cory's.
 
Ja is zwart natuurlijk dan? denk niet dat een andere zandkleur niet natuurlijk is, en als je kijkt naar de habitat van de pygmaeus is het de standaard zandkleur
Ik bedoelde de kleur in het algemeen en een donkere kleur is in de regel niet verkeerd. Je ziet weleens witte en blauwe bodems voorbij komen ;)
 
Ik bedoelde de kleur in het algemeen en een donkere kleur is in de regel niet verkeerd. Je ziet weleens witte en blauwe bodems voorbij komen ;)
Tja, als iemand dat mooi vindt. Cory's zijn bij mijn beste weten kleurenblind dus technisch boeit het weinig.
 
Soms zie je het Lara dus er zullen mensen zijn die dat mooi vinden ;)
 
Heb hier laatst een aantal zakken zwart zand van de intratuin gehaald. Ga het hier straks als dun testlaagje in de bak doen, wil even zien hoe het staat
 
Wat voor korrel heeft dat Mike? Ik ken het nog niet.
 
Wat voor korrel heeft dat Mike? Ik ken het nog niet.
Gaat om deze, die hebben ze ook in de zandkleur. Naar mijn idee hetzelfde fijne formaat, maar welke precies geen idee
1626023807690307387018137622799.jpg

Verglijking tussen beide zanden. Boven de een, onder de ander. Gebruik de gewone al jaren en meer dan tevreden over, dus ook maar de zwarte meegenomen laatst voor wss in de meterbak
16260240362828773356655946995917.jpg

Edit; nu ik het zo uit de zak heb en voel/zie vraag ik me af of dit zand is. Het voelt scherper dan zand en lijkt ook niet echt afgerond als ik er goed naar kijk. Mogelijk toch iets anders wat fijngemalen is... voor een bak zonder bodembewoners een mooie bodem, maar zou er geen cory's op houden als ik dit zo zie
 
Dank voor alle reacties. Goed om te weten van dit merk zand Killerfish. Zand is dus niet altijd gewoon zand. Ik neig toch wel naar een donkere kleur.

Ik heb op dit moment afgerond 2mm grind in één van mijn andere bakken. Hoe geschikt vinden jullie dit voor Cory's?
 
Heb in een andere bak dennerle kristalquartz, gaat meer dan prima met cory's, maar is wel wat grover
 

Terug
Bovenaan