Welke koeler 50 liter aquarium


Xiano #pareldanio

Well-known member
Lid geworden
20 augustus 2019
Berichten
333
Leeftijd
18
Dag iedereen,

Aangezien de temperatuur van mijn 50 liter aquarium op 29 tot 30 °C staat zie je al dat er afgekoeld moet worden. De meeste dieren die nog leven (wat er niet zo heel veel meer zijn ondertussen) zien af van de warmte en hangen aan de oppervlakte naar adem te happen.

Dus mijn vraag is welke cooler het best zou zijn voor een 50 liter aquarium. Ik denk zelf aan de Collar Afan Pro en de Blau Aqua Ventilator. Weet er iemand nog een die beter is of welke is de beste? Il wil er liefst zo snel mogelijk één.
 
Dag iedereen,

Aangezien de temperatuur van mijn 50 liter aquarium op 29 tot 30 °C staat zie je al dat er afgekoeld moet worden. De meeste dieren die nog leven (wat er niet zo heel veel meer zijn ondertussen) zien af van de warmte en hangen aan de oppervlakte naar adem te happen.

Dus mijn vraag is welke cooler het best zou zijn voor een 50 liter aquarium. Ik denk zelf aan de Collar Afan Pro en de Blau Aqua Ventilator. Weet er iemand nog een die beter is of welke is de beste? Il wil er liefst zo snel mogelijk één.
Wat voor filter heb je er op? En wat voor dieren zitten er in? Want bij 30 graden zouden er nog niet direct vissen dood mogen gaan in mijn ervaring (32 graden bak gehad met garnalen, neons en oto's)

In eerste instantie zal ik gewoon een tafelventilator er op zetten en ramen open. De verdamping van het water koelt de bak af. De ramen moeten deels open zijn om het vocht kwijt te raken.
 
bij zo’n klein bakje zou ik in elk geval een keer vaker verversen.
 
Het lijkt dat er zuurstof te kort is door de warmte. Ik zou elke dag een beetje water verversen, de kappen eraf halen en eventueel een luchtsteentje voor meer gas uitwisseling. Koelen gaat helpen maar het zuurstof is een groter probleem dan de warmte.
 
Ik weet niet of je bewoners hebt die extra gevoelig zijn voor hoge temperatuur van het water maar mijn ervaring is, net als @Kikkervis,dat 32 graden geen probleem mag zijn. Er is 1 groot mits...

Warm water kan minder zuurstof bevatten dan koeler water. Het is nu voor jou naast het koelen ook zaak te zorgen voor oppervlaktebeweging. Oppervlaktebeweging zorgt voor meer uitwisseling van gassen waaronder zuurstof.
Heb je weinig of geen oppervlaktebeweging kun je meer oppervlaktebeweging bewerkstelligen door met het filter golfjes op het water te creëren, of een luchtpompje laten lopen. Het zijn niet de grote bellen lucht die het zuurstof niveau doen stijgen, maar wederom de oppervlaktebeweging die er door ontstaat.
 
Ik weet niet of je bewoners hebt die extra gevoelig zijn voor hoge temperatuur van het water maar mijn ervaring is, net als @Kikkervis,dat 32 graden geen probleem mag zijn. Er is 1 groot mits...

Warm water kan minder zuurstof bevatten dan koeler water. Het is nu voor jou naast het koelen ook zaak te zorgen voor oppervlaktebeweging. Oppervlaktebeweging zorgt voor meer uitwisseling van gassen waaronder zuurstof.
Heb je weinig of geen oppervlaktebeweging kun je meer oppervlaktebeweging bewerkstelligen door met het filter golfjes op het water te creëren, of een luchtpompje laten lopen. Het zijn niet de grote bellen lucht die het zuurstof niveau doen stijgen, maar wederom de oppervlaktebeweging die er door ontstaat.
Deksel open.
 
Heeft het zin om bijvoorbeeld met iet wat kouder water te verversen, om de graden beneden te houden of is de kans op een temperatuurschok dan te groot?
 
Heeft het zin om bijvoorbeeld met iet wat kouder water te verversen, om de graden beneden te houden of is de kans op een temperatuurschok dan te groot?
Ik weet niet hoe warm het bij jou binnen is, maar ga er maar van uit dat de temperatuur zo weer terug hoog is.

Ik heb ervaring met de Collar Afan, bespaar je het geld. Capaciteit is niet voldoende voor een bak van 50 liter, het verschil in temp dat je met deze koeler bereikt is marginaal. Zoek iets in de richting waar @jessicapilon naar verwees.
 
Verversen is inderdaad een hele korte oplossing en dat biedt niet echt uitkomst. Binnen no time is de tem terug.
 
Ga naar de een kringloopwinkel o.i.d. en haal van die computer ventilatortjes. Je hebt ze in verschillende groottes en vind ze wel bij computer onderdelen. Die dingen werken meestal op 12 volt. Dus een adaptertje erachter en draaien maar!
 
Ga naar de een kringloopwinkel o.i.d. en haal van die computer ventilatortjes. Je hebt ze in verschillende groottes en vind ze wel bij computer onderdelen. Die dingen werken meestal op 12 volt. Dus een adaptertje erachter en draaien maar!
Dan moet je wel een beetje handig zijn en hoe zet je die dan vast op de rand van de bak?
O jee, ook daarvoor moet je denk ik weer knutselen dus ik ben blij dat ik weet wie tante Alie is:DD
 
bij zo’n klein bakje zou ik in elk geval een keer vaker verversen.
Dat heb ik gisteren al eens gedaan, maar zoals de anderen zeggen is dit maar een zeer tijdelijke oplossing. Aangezien ik in de examens zit heb ik er ook niet altijd tijd voor.
 
Dat heb ik gisteren al eens gedaan, maar zoals de anderen zeggen is dit maar een zeer tijdelijke oplossing. Aangezien ik in de examens zit heb ik er ook niet altijd tijd voor.
Telkens een flesje water uit de diepvries geeft eenvoudig een verkoeling en kost niks. Geen werk en geen geld.
 
Dat deed ik eerst ook in de nano maar voor je het weet is het weer opgewarmd en je blijft maar flesjes in de bak leggen. In een 50 liter is dat nog minder effectief natuurlijk.
Ik ben toen overgegaan op zo n coolingfan met 1 blad.
 
Ja ik zie nu dat die niet echt duurder zijn dan bij Aliexpress.
 
heb hele goede ervaringen met de Elzo usb ventilator via amazon.
mooie clip on ventilator, erg krachtig werkt perfect. heeft een oscillating functie indien nodig.

ook gewoon via stekkertje>stopcontact aan te sluiten.
ik gebruik een makita + usb mount.

6ah batterij gaat ca 10u mee op 100%

en… goede bijkomstigheid: bij het bbqen om de kolen wat aan te wakkeren:):)

IMG_7252.jpeg
 

Terug
Bovenaan