Welke kogel is dit?


B

Blommie11

Guest
We hebben 2 kogelvissen. De ene is bekend, een SAP. Maar die andere...die lijkt er niet op, heeft veel meer stipjes op de zijkanten en buik.
 

Bijlagen

  • 20200108_131631.jpg
    20200108_131631.jpg
    209.1 KB · Weergaven: 139
  • 20200108_131658.jpg
    20200108_131658.jpg
    194.8 KB · Weergaven: 139
Ik durf het niet met zekerheid zeggen, ik baseer me enkel op websites en informatie die ik ben tegengekomen toen ik bij het opzoeken over mijn kogels
Ik denk aan Tetraodon fluviatilis of T. biocellatus, maar het is moeilijk in te schatten op basis van je foto's.
Het patroon er bovenop doet me denken aan de biocellatus maar het lijkt erop dat de stippen doorlopen op de buik wat meer richting de fluviatilis doet denken.

Overigens worden beide bij mijn weten best in brakwater gehouden.
 
De ene is inderdaad een SAP en kan gewoon in zoetwater, maar kan ook in brakwater overleven.
De andere is de Tetraodon nigroviridis ofwel GSP, welke WEL gehouden moet worden in brakwater, tot zelfs zoutwater als ze volwassen zijn.
GSP wordt heel vaak verkocht zonder de juiste informatie te geven jammer genoeg ...
 
De ene is inderdaad een SAP en kan gewoon in zoetwater, maar kan ook in brakwater overleven.
De andere is de Tetraodon nigroviridis ofwel GSP, welke WEL gehouden moet worden in brakwater, tot zelfs zoutwater als ze volwassen zijn.
GSP wordt heel vaak verkocht zonder de juiste informatie te geven jammer genoeg ...

Op de foto's lijkt deze kogels eerder grote vlekken op de rug te hebben in plaats van de kenmerkende stippen en witte buik.
De vlekken op de rug deden me hier wat aan denken :


Link naar de afbeeldingen

Als het echter hetzelfde dier is als in de profielfoto van de topic starter, dan is het inderdaad overduidelijk een GSP.
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk is het zo duidelijker
 

Bijlagen

  • 20200107_133915.jpg
    20200107_133915.jpg
    183.7 KB · Weergaven: 96
Op de foto's lijkt deze kogels eerder grote vlekken op de rug te hebben in plaats van de kenmerkende stippen en witte buik.
De vlekken op de rug deden me hier wat aan denken :


Als het echter hetzelfde dier is als in de profielfoto van de topic starter, dan is het inderdaad overduidelijk een GSP.


Inderdaad, nu ook met de foto die Blommie erbij heeft geplaatst is het overduidelijk geen GSP, maar zoals jij zegt de Tetraodon fluviatilis.
Inderdaad ook een brakwater die zelfs durft te verhuizen naar zoutwater op volwassen leeftijd.
 
Als ik vragen mag, hoe groot is je aquarium waar je ze in hebt zitten?
Tetraodon fluviatilis worden tot 20 cm groot en naar maten ze groter worden ook heel agressief naar alles wat zich in de bak bevindt.
 
Deze foto is inderdaad een stuk duidelijker, de Tetraodon Fluviatilis lijkt er het dichtste bij te komen.
Ik vrees dat dit op langere termijn geen goede combinatie is met de SAP, zowel qua gedrag als waterwaarden.
 
Deze foto is inderdaad een stuk duidelijker, de Tetraodon Fluviatilis lijkt er het dichtste bij te komen.
Ik vrees dat dit op langere termijn geen goede combinatie is met de SAP, zowel qua gedrag als waterwaarden.
Inderdaad, zeker geen goede combinatie ;) Je zou best kiezen tussen 1 vd 2, of natuurlijk een extra bakkie derbij nemen :D
 
Weet ook dat sap’s erg veel slakken moeten eten, omdat de tanden bijzonder snel groeien. Ook zijn sap’s groepsdieren.
 
Weet ook dat sap’s erg veel slakken moeten eten, omdat de tanden bijzonder snel groeien. Ook zijn sap’s groepsdieren.
Je kan de tanden ook prima zelf knippen als je dat aandurft vrij eenvoudig namelijk.
 
Heb het is gezien bij iemand dat een MBU heeft, zolang je de kogelvis handelbaar maakt ondervindt die bijna tot niks stress.
 

Terug
Bovenaan