welke led verlichting is beter.

Nope, in me rio zit nog TL. Al moet ik zeggen dat de Vallisneria het fantastisch doet op de LED verlichting, de bak staat pas 3 weken en ik heb hem al 2x kunnen stekken.
 
Ik heb vanmiddag ledverlichting besteld bij kitelight.
2 ledbalken met wit licht en 2 ledbalken met rgb van 52 cm.
Het voordeel van deze set is dat ik ze op mijn t5 balken kan klemmen en ik niet hoef te plakken enz.
Vorig week gemaild wat ik precies nodig had en had dezelfde avond nog antwoord.

Ben erg benieuwd hoe het gaat worden en of het gaat lukken met de software. :p
 
fish lover zei:
ledstripkoning.

krachtige leds van het type 5050 en hebben hierdoor een hoge lichtopbrengst, een lange levensduur en een laag energieverbruik.



helder wit: 1050 Lumen p/m
warm wit: 660 Lumen p/m
blauw: 660 Lumen p/m
RGB: 660 Lumen p/m (R:220 / G:220 / B:220)

ik heb het idee dat het best aardige strips zijn.
die van kitelight zitten in een alu balkje goed voor de koeilling
en daar door levensduur.
als ik die van kitelight neem been ik vele euros meer kwijt.

Wat een onzin verkopen ze toch elke keer op die site's :stom:
 
@Tom zei:
fish lover zei:
ledstripkoning.

krachtige leds van het type 5050 en hebben hierdoor een hoge lichtopbrengst, een lange levensduur en een laag energieverbruik.



helder wit: 1050 Lumen p/m
warm wit: 660 Lumen p/m
blauw: 660 Lumen p/m
RGB: 660 Lumen p/m (R:220 / G:220 / B:220)

ik heb het idee dat het best aardige strips zijn.
die van kitelight zitten in een alu balkje goed voor de koeilling
en daar door levensduur.
als ik die van kitelight neem been ik vele euros meer kwijt.

Wat een onzin verkopen ze toch elke keer op die site's :stom:

Verklaar je nader? Als je zoiets roept is het wel aardig als je het ook beargumenteert.
 
funkz zei:
Verklaar je nader? Als je zoiets roept is het wel aardig als je het ook beargumenteert.

>Met LED is het maar gissen hoeveel licht je geeft lijkt het wel.

Het probleem zit hem alleen maar in de technische informatie die webshops geven.
In dit geval heeft de TS waarschijnlijk niet al te goed opgeLED bij de aanschaf.

>> Hoe kun je dan weten hoeveel licht de LED s geven zonder de PAR meter?

Gewoon opletten.

1 stip = 660 lm / m
1 tld = 2400 lm / m

Je hebt dus eigenlijk 4 strips nodig om 1 gewone tld 840 van 30 W te vervangen.
Maar dan heb je wel een verbruik van ongeveer 60W netto.

>> Ja daar staat het duidelijk bij Tom en dan is het wel weer terug te rekenen.
 
@Tom zei:
funkz zei:
Verklaar je nader? Als je zoiets roept is het wel aardig als je het ook beargumenteert.

>Met LED is het maar gissen hoeveel licht je geeft lijkt het wel.

Het probleem zit hem alleen maar in de technische informatie die webshops geven.
In dit geval heeft de TS waarschijnlijk niet al te goed opgeLED bij de aanschaf.

>> Hoe kun je dan weten hoeveel licht de LED s geven zonder de PAR meter?

Gewoon opletten.

1 stip = 660 lm / m
1 tld = 2400 lm / m

Je hebt dus eigenlijk 4 strips nodig om 1 gewone tld 840 van 30 W te vervangen.
Maar dan heb je wel een verbruik van ongeveer 60W netto.

>> Ja daar staat het duidelijk bij Tom en dan is het wel weer terug te rekenen.

Dit had ik ook al gezien led heeft over het algemeen minder lumen dan een TL buis.
maar een TL buis is rond met of zonder reflector verlies je hier door ook lumen. Led straalt alleen naar beneden in een hoek van 120 graden hier door verlies je dus veel minder.
 
Tja,

het is niet zo dat je de 360 graden van een TL kunt delen door 3 en dat zou dan vergelijkbaar moeten zijn met een LED.
SMD-LEDs zijn alleen maar buikbaar als schemerverlichting. In alle andere gevallen zit je met deze LEDs onder het compensatiepunt.
 
Om te voldoen aan welke norm?? Een pure plantenbak zal misschien veel licht nodig hebben, maar vrijwel alle andere aquaria zien er mooier/natuurlijker uit met wat minder licht.

Waarom zou je SMD alleen als schemerverlichting kunnen gebruiken? In een tanga of malawi bak is een smd van 52 cm al genoeg om een bak van 1,5 meter te belichten. Zelfs als hij maar op 50% brandt. Less is more!
 
Zoals ik al eerder aangaf heb je te maken met een bepaalde minimale hoeveelheid licht op een bepaalde hoogte.
Als je onder dat punt gaat zitten, kun je elke 5 weken weer opnieuw naar de winkel voor andere plantjes.
Of liever nog, stuur een mail na mij.. Dat zijn natuurwetten die al 6 miljard jaar oud zijn.
Wil je dat voorkomen, dan heb je dus relatief meer strips nodig.

Ja, zegt nu iemand maar voor 1 z'n ' normale ' HVP strip betaal ik al 45 euro a 76 cm ?
Daar moet ik 3 weken voor vakkenvullen..

Prima toch .. dan kijk je toch verder voor een PLS

Aan de andere ben ik het wel met je eens dat LED uitermate geschikt is voor speciaalbakken.
En dat minder licht de stabiliteit van een aquarium ten goede komt.
Maar die hele LED rage is bedacht door een foute minister..
 
Okee @Tom

voor mijn zelf gesproken maakt het verbruik me niet zoveel uit.Ik wil alleen dat me plantjes het goed doen en dan een mooie overgang hebt van zons opkomst ondergang en voor een korte periode nacht verlichting.
Hoe gaat me dit allemaal lukken met TL T8?
ik ben benieuwd naar de opties

mvg groet
 
Hoi Jeffrey,

Heb even naar je foto's gekeken en zo te zien heb je geen speciale lichtkap van Juwel oid ?
Mijn tweede vraag is daarom of dat je tevreden bent over je huidige verlichting ?
 
Heey Tom klopt ik heb een eigen gebouwde aqua ( niet zelf gedaan )
hij is 80bx40dx50h glas oppervlak
en heb er 2x 18w T8 in zitten dus me plantjes doen het er niet zo goed op.
 
Okido..

Kun je ook aangeven wat er op de lampen staat ?
 
Ik heb nu ook led boven mijn bak en dat moet ik zelfs op 40% laten schijnen omdat er anders te veel ligt aanwezig is en dit is een praktijk voorbeeld en ik heb toch redelijk wat plantjes in mijn bakkie, dus ik denk dat led wel degeleijk mogelijk is alleen dat het per produkt wel verschillend is met wat je nodig hebt aan sterkte. Nog denk ik wel dat het goedkope spul minder geschikt is. Ik heb nu 6,4 watt er boven hangen en anders zou het minimaal 11 zijn.
 
gerritn zei:
Ik heb nu ook led boven mijn bak en dat moet ik zelfs op 40% laten schijnen omdat er anders te veel ligt aanwezig is en dit is een praktijk voorbeeld en ik heb toch redelijk wat plantjes in mijn bakkie, dus ik denk dat led wel degeleijk mogelijk is alleen dat het per produkt wel verschillend is met wat je nodig hebt aan sterkte. Nog denk ik wel dat het goedkope spul minder geschikt is. Ik heb nu 6,4 watt er boven hangen en anders zou het minimaal 11 zijn.

Maar dit is op een nano bakje ?
en welke led heb je gebruikt ?
 
@Tom zei:
Okido..

Kun je ook aangeven wat er op de lampen staat ?

Na 2 en half jaar heb ik zelf de verpakking nog :p
de 1 is Trocal de luxe amazon-day van dennerle
en de ander is een trocal de luxe special plant ook van dennerle
bijde 18w

59 cm bijde

specialplant
3000 kelvin
1350 lumen
15000 brand uren

amazon day
6000 kelvin
1300 lumen
15000 brand uren

nog meer info ?
 
2x smd lied vam kitelight 17 cm 9 leds en 1 x rgb 17 cm 9 leds en is idd op mijn nano bakje en hang 0,5 cm boven het water zonder iets der tussen
 
maar op mijn dubai heb ik de 90 cm varianten en heb daar toen ik planten in had ook nooit problemen gehad hoor toen moesten ze wel op 90 % branden dat wel
 
gerritn zei:
2x smd lied vam kitelight 17 cm 9 leds en 1 x rgb 17 cm 9 leds en is idd op mijn nano bakje en hang 0,5 cm boven het water zonder iets der tussen

en hoelang zit het er al op en groeien je plantjes ook ?
bij mij moet het toch 50 cm diep komen :)
 
nu 5 weken en ze de snelgroeiers ongeveer 6-8 cm per week en de andere 1 tot 2 ligt er ook aan per plant, je moet anders even kitelight mailen die hebben goed advies voor je, maar het is zeker mogelijk
 
Zit een behoorlijk grote fout in de datasheet van de bovengenoemde LED firma..


fish lover zei:
nog meer info ?

Nee. Is prima zo. Als advies wil ik meegeven om de voorste lamp te vervangen voor een philips 33-640
 
@Tom zei:
Zit een behoorlijk grote fout in de datasheet van de bovengenoemde firma..

Reageer je dan op mijn post ? of ?

dan kom ik op een minilamp ?
maar waarom juist die ?
 
Ja, dat is een broodje aap verhaal. Zou iets zijn voor RADAR..
 
Maar als de praktijk het laat zien dat het wel werkt en niet alleen bij mij, waarom is led dan zo slecht.
 
Je bedoeld de keienbak die je hebt ?

De informatie die ik heb gebruikt is alleen maar om duidelijk te maken dat er geen voordelen aan zitten.

Zo kun je ook voor 35 euro een dimbaar voorschakelapparaat kopen.
Combineer dat met een eenvoudige potmeter en je kunt alle kanten op.
 
Nee mijn nanobak, op zo een manier. Ik dacht dat je wou zeggen dat led niet geschikt is
 
Het is toch allemaal best leuk en aardig maar ik wil toch graag led:p
ik vind bij kitelight wel makkelijke dat je deze kan klemmen aan je tl balken
dit maakt de montage wel makkelijker. en veel mensen zijn er tevreden over.

En Tom heeft veel goede punten maar ik wil ook graag zon opkomst ondergang en nacht( maan ) verlichting.
en lijkt me lastig dit te combineren met T8 verlichting.
 
Nou het is gelukt ben heerlijk naar avond rood aan het kijken op dit moment
Ik heb bij Ledstripkoning 1 rgb en 1 wit Led strip besteld
plus tc420 en voeding.
ik houd mijn hoofd verlichting dus gewoon TL met ondersteuning van LED
als dit bevalt kan ik altijd nog uitbreiden.

Verder ben ik tot zover tevreden over ledstripkoning
besteld en werd netjes op de hoogte gehouden van het moment dat ze het gingen maken verpakken en opsturen.
tot zover TOP ;)
 
ik heb 2x gehad dat plakstripjes vocht binnen kregen en kortsluiting maakte.. deze waren niet van ledstripkoning hoor maar sinds dien ben ik wel over gegaan op "harde" strips
 
Deze strip zijn ip68 er helemaal gecoate heb ze daarom ook op een aluminium strip bevestigd.

las veel bericht van kitelight dat mensen super te vrede zijn alleen vind ik dat raar omdat je in alle berichten ook leest dat ze een mankement hadden maar dat ze hem mochten ruilen. is leuk als je dat 1keer leest maar bijna bij alles pff :p
 
Bij mij doet alles het gewoon sinds de aanschaf...8 maanden geleden :) Het is maar net hoe je er mee omgaat denk ik
 
ik had die plakstrips netjes in me lichtkap geplakt ongeveer 8cm boven het water en toch was er vocht in de uiteinden gekomen.

maar bij mij draaien de kitelight strips al ruim een jaar en heb nergens last van
alleen dat het "glas" mat is geworden.. mja er komt nog licht uit en ze zitten er eigenlijk alleen in voor de zons op en ondergang
 
maar om verder discussies te voorkomen laat ik maar even zo.
Heb nog wel een vraag door het sproei stuk te gebruiken om mijn wateroppervlak in beweging te houden krijg ik rimpels in het water die in combinatie met de led een knipperring in het water/bodem veroorzaken iemand idee hoe je dit oplost ?
 
Terug
Bovenaan