Welke LED verlichting voor mijn meterbak?


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Tot nu toe heb ik een 18 W tl-balkje met rood/wit combinatielicht(sylvana) boven mijn 100x60x40 bak hangen(waterhoogte 44 cm). Er zit een reflectiekap boven gemaakt van een plaat aluminium. Dit is uiteraard veel te weinig, temeer omdat er ook salvinia natans en hygroiza aristata op het wateroppervlak drijft.

Nu hebben we gisteren bij vrienden gezien hoe LED-verlichting recht naar beneden schijnt zonde te fel de kamer in te stralen. Dus dit topic opgezocht maar: er staat zo veel technische informatie dat ik een beetje de weg kwijtraak.

Wat ik wil is het volgende: een LED verlichtingsset die op een frame zit zodat ik hem aan weerskanten op de rand van de bak kan klemmen, maar waar vind je zoiets en welke lampen moeten er in? Op dit moment heb ik alleen javavarens en een eenzame cryptocoryne(?) in de bak staan. Er zitten sluierstaarten(komen mooi uit met deze kleur), chinese danio's en harnasmeervallen in, en het is een koudwaterbak.
 
Ik kan je de jmb aqua leds (en dan met name de powerleds) aanbevelen. Ik heb ze zelf ook op een meterbak en het licht komt mooi tot onderin de bak. Kleuren kun je kiezen, zelf heb ik een blauw/witte en een rood/gele. Met een controller erbij kun je de lichtsterkte regelen en ook een zonsopgang en ondergang instellen als je wil. Zijn verschillende setjes bij te koop om ze op de rand van je bak vast te maken of aan de oude tl buizen te hangen. Enige nadeel is dat het wel een flinke investering is, maar ik ben er in ieder geval heel tevreden mee.
 
Boven mijn plantenbak, een Juwel Rio 180, hangen 3 x 90 cm. 27 Watt balken van JMB. Ze worden aangestuurd door een eigenbouw aquariumcomputer.

IMG_20180316_101954.jpg
IMG_20190828_215944.jpg
IMG_20190929_122527.jpg
 
Dank voor de input allemaal. Ik kwam gisteren zelf de HVP Gold Line tegen, en die zag er heel mooi uit. Die gaan we dit weekend installeren. Manlief heeft wel iets met computers, dus die mag zich gaan uitleven :)
 
Dank voor de input allemaal. Ik kwam gisteren zelf de HVP Gold Line tegen, en die zag er heel mooi uit. Die gaan we dit weekend installeren. Manlief heeft wel iets met computers, dus die mag zich gaan uitleven :)

Mijn aquarium computer maar ook mijn doseersysteem waarmee mij planten bemest worden zijn gebaseerd op een Arduino. Dat zijn microcontrollers die maar een paar euro kosten. Als manlief graag bezig is met computers dat zou je hem daar eens op kunnen wijzen... Op onderstaande arduino is mijn doseersysteem, zie foto, gebouwd. Kost allemaal heel weinig:
 

Bijlagen

  • IMG_20190616_120546.jpg
    IMG_20190616_120546.jpg
    11 KB · Weergaven: 60

Terug
Bovenaan