Welke led verlichting, zoveel keuze!


Izzzy

Well-known member
Lid geworden
27 september 2020
Berichten
62
Leeftijd
48
Hoi

Binnenkort wordt onze nieuwe bak ( akvastsbil fusion 160 x60x60) geleverd.

In deze bak komt een groep discusvissenqst corydora sterbai, wat L nummers en een nog nader te bepalen scholenvis.

Er komen niet veel.planten de bak, voornamelijk anubias, bucephalandra en HN

Welke verlichting kunnen wij nu t beste kiezen? Fluval? Juwel helialux, eenvoudige strips van kitelight?

We willen zons opgang en zons ondergang kunnen instellen

Groetjes
 
Tsja. Hier zijn al heel veel topics over geweest. Dus kijk eens in het verlichting forum.
Ben zelf nog altijd heel tevreden over ledaquaristik.de maar ben daarmee in de minderheid. Geloof dat ik de enige op dit forum ben.
HVP en daytime worden veel aangeraden hier en zijn prima systemen.

Ah ik lees dat je niet veel met planten gaat doen. Dan zou ik het simpeler houden en niet voor bovenstaande merken gaan in ieder geval. Wat simpele strips volstaan dan wel.
 
Ik heb al heel veel gelezen maar ik heb wat moeite met het verwerken van veel informatiern kom er daarom niet goed uit wat nu handig is en wat niet
 
En bedankt voor de tip de hvp zou zomaar eens een goede kans maken!
 
Hoewel je nu, gezien je plantenkeuze, nog niet zo'n hoge lichtintensiteit nodig bent zou ik je aanraden niet te bezuinigen op het licht. A: Weet je nu nog niet of je later een wijziging in je plantenkeuze zou willen doorvoeren. B. De budgetmerken geven doorgaans ook een navenante kwaliteit waarbij er altijd weer problemen voor de dag komen. Ga dus kijken bij de gerenommeerde merken; JMB, Daytime, HVP en zo zijn er nog wel wat te noemen.
 
Die ledstrips zijn niet toereikend genoeg om een 60 cm hoog aquarium voldoende te belichten, dan gaan je planten op de bodem versnotteren door gebrek aan licht
 
We gaan waarschijnlijk voor de hvp omdat deze het mooiste op lengte is voor onze bak. Voor de fluval hadden we al 2 balkjes nodig qua lengte, en de juwel helialux is prachtig maar erg prijzig wat de controller betreft. Van de hvp kan een extra balk worden bijgeplaatst indien we toch meer planten zouden plaatsen.

De jbm is ook mooi maar alles moet er nog los bij gekocht worden aan stekkers en voeding etc en ik vind t toch wel prettig dat het allemaal compleet is bij aankoop.
 
We gaan waarschijnlijk voor de hvp omdat deze het mooiste op lengte is voor onze bak. Voor de fluval hadden we al 2 balkjes nodig qua lengte, en de juwel helialux is prachtig maar erg prijzig wat de controller betreft. Van de hvp kan een extra balk worden bijgeplaatst indien we toch meer planten zouden plaatsen.

De jbm is ook mooi maar alles moet er nog los bij gekocht worden aan stekkers en voeding etc en ik vind t toch wel prettig dat het allemaal compleet is bij aankoop.
Zelf vind ik het belangrijk dat de lichtkleur ook een gunstig gemiddelde heeft. Iets waar de kant klare bakken met leds nog al wat steken laten vallen. M.i. is een kleurtemperatuur van gemiddeld zo rond de 5000 Kelvin voor planten het meest gunstig. Je kan daarbij kiezen om voorin de bak een meer koel witte balk (zo rond de 6500 á 7000 kelvin) te hebben en achterin, waar de planten ook hoger zijn en dus minder doordringbaarheid wordt gevraagd, warm wit. (rond de 3000 a'3500 kelvin)
 

Ik zou Daytime matrix nemen en dan maar een paar modules, kan je later altijd aanpassen of uitbreiden, en daar waar je licht hebt, heb je goed licht
 

Ik zou Daytime matrix nemen en dan maar een paar modules, kan je later altijd aanpassen of uitbreiden, en daar waar je licht hebt, heb je goed licht
Dat ga ik ook eens even bekijken
 
Die ledstrips zijn niet toereikend genoeg om een 60 cm hoog aquarium voldoende te belichten, dan gaan je planten op de bodem versnotteren door gebrek aan licht
Met goede ledstrips kan je ook 60 cm penetratie bereiken. Rood licht wordt moeilijker, maar dat geldt ook voor andere verlichtingsbronnen.
Het enige probleem is dat ledstrips meestal "breed" uitstralen. Maar daar zijn oplossingen voor, zoals
https://www.luxalight.eu/nl/product...aat-2-meter-17mm-helder-transparant-30-graden

Hier goede resultaten met AliExpress ledstrips (CRI 95) en een 50cm diep aquarium.
 
Ik werk al tijden met Chihiros Led. werkt erg goed en te dimmen in 7 stappen.
 
Met goede ledstrips kan je ook 60 cm penetratie bereiken. Rood licht wordt moeilijker, maar dat geldt ook voor andere verlichtingsbronnen.
Het enige probleem is dat ledstrips meestal "breed" uitstralen. Maar daar zijn oplossingen voor, zoals
https://www.luxalight.eu/nl/product...aat-2-meter-17mm-helder-transparant-30-graden

Hier goede resultaten met AliExpress ledstrips (CRI 95) en een 50cm diep aquarium.
Wel gaaf dat ze PC aanraden omdat het niet giftig zou dampen..
Brand als de nete dat spul, als er iets rommel geeft is het wel polycarbonaat XD
 
Die ledstrips zijn niet toereikend genoeg om een 60 cm hoog aquarium voldoende te belichten, dan gaan je planten op de bodem versnotteren door gebrek aan licht
Zelfs 3 meter diepte kun je er mee halen, maar dan moet je wel veel leds gebruiken.
Meer led is meer licht en dus een hogere lichtintensiteit op de bodem
 
Na veel kijken en vergelijken hebben we toch gekozen voor de juwel helialux spectrum. Klein vermogen voor een grote bak maar het absoluut waard.
 
Na veel kijken en vergelijken hebben we toch gekozen voor de juwel helialux spectrum. Klein vermogen voor een grote bak maar het absoluut waard.
daar zul je veel plezier van hebben gebruik hem al meer dan een jaar tot volle tevredenheid op mijn rio 240
 
Waarom ben je toch voor deze gegaan ipv de hvp?
Omdat ik het meeste waar kreeg voor mijn geld. Van de hvp lampen zou ik er 1 aan moeten schaffen plus een controller. Ik weet niet of die ene lamp voldoende is, en dan zou ik een 2de bij moeten aanschaffen en dan ben ik weer duurder uit dan wanneer ik kies voor de helialux.

Deze geeft een stuk meer lumen dan de hvp en is via de extra te bestellen controller ook goed aan te sturen.

Ik vond het risico op het moeten bij aanschaffen van een 2de lamp vrij groot, plus ik vind de balk van juwel.er ook weer wat mooier uit zien. Niet dat je er wat van ziet in de bak zelf maar mochten we ooit gaan voor een open bak dan kan dat prima
Oefff.... zeer hoge kelvinwaarde. 9000K voor de witte en 6500 K voor de gekleurde led
 
Wij hebben 2 jmb strips bovenin de bak liggen maar achteraf waren de 3 led strips van 10 euro per stuk genoeg geweest.
 
oogt nogal koel. verder niet perse iets mis mee.

blijft erg veel geld voor een stel ledjes,


Ja dat is het ook, een heleboel geld. Maar we hebben het er wel voor over. De licht kleur en intensiteit is trouwens goed in te stellen. We willen wel wat planten in de bak, niet heel veel maar wel wat groen. Ik las dat goedkope ledjes dat niet redden dan
 
Ja dat is het ook, een heleboel geld. Maar we hebben het er wel voor over. De licht kleur en intensiteit is trouwens goed in te stellen. We willen wel wat planten in de bak, niet heel veel maar wel wat groen. Ik las dat goedkope ledjes dat niet redden dan

Als je met ledstrips bedoelt als decoratie-verlichting je aquarium wilt gaan verlichten heb je er meer nodig dan er in je lichtkap passen. Dat klopt.
De leds in de juwel en andere aquarium led balken zijn overigens niet duur vanzichzelf, of bijzonder goed of speciaal. Het zijn de zelfde type ledjes die je in heel veel goedkopere verlichtingstoepassingen tegenkomt. Ze zijn niet erg krachtig, en geven dus niet zo gek veel licht, maar belangrijker hebben ook niet heel veel koeling nodig. Dat maakt ze geschikt voor plaatsing in een lichtkap.

de prijs komt vooral omdat er wat aan verdient moet worden, en dit zijn de prijzen die nou eenmaal gevraagd kunnen worden.
 
Is dat niet goed?
Waterplanten groeien het best bij ongeveer 5000k.
Verlichting van 9500k bezit veel blauw licht en weinig rood. Zeker in diepere aquaria heb je verlichting nodig met voldoende rood licht. Rood licht komt moeilijk door diepere waterlagen heen integenstelling tot blauw licht Het is moeilijk om voldoende rood licht bij de lage plantjes op de voorgrond te krijgen met de deze verlichting.
 
Waterplanten groeien het best bij ongeveer 5000k.
Verlichting van 9500k bezit veel blauw licht en weinig rood. Zeker in diepere aquaria heb je verlichting nodig met voldoende rood licht. Rood licht komt moeilijk door diepere waterlagen heen integenstelling tot blauw licht Het is moeilijk om voldoende rood licht bij de lage plantjes op de voorgrond te krijgen met de deze verlichting.
daarom zit er ook een rij extra leds op in rood blauw en groen zodat je extra rood kunt geven als je wilt, of blauw net waar je behoefte aan hebt
 
Auw dat moet zeer doen dan

Halverwege deze post staan de led strips die ik er boven heb hangen.


Geen idee hoe lang ze mee gaan naar de planten groeien als een gek. Jmb lampen branden inmiddels een paar uur per dag als bij verlichting maar als ze morgen stuk gaan zou ik ze denk ik niet vervangen.

zo'n led Matrix gebruikt hetzelfde type leds alleen met betere koeling en mooiere behuizing ook zonder lenzen en gedoe. Maarja wel een factor 50 duurder.

Het is maar net wat je wil. Je kunt met verlichting alle kanten op. Je kunt het zo gek en duur maken als je zelf wil.
 
Laatst bewerkt:
Zeker in diepere aquaria heb je verlichting nodig met voldoende rood licht. Rood licht komt moeilijk door diepere waterlagen heen integenstelling tot blauw licht Het is moeilijk om voldoende rood licht bij de lage plantjes op de voorgrond te krijgen met de deze verlichting.
Dat is een fabeltje en niet op feiten gebaseerd. Het verschil in afname lichtintensiteit rood, blauw, groen is verwaarloosbaar over een afstand van 60 cm als je gewoon enigszins helder water hebt, wat doorgaans het geval is.
Zou je aquarium 50 meter diep zijn, dan ga je de verschillend wel merken, want het effect bestaat inderdaad wel, maar niet onze aquaria.

Ook kun je niet stellen dat waterplanten 5000K prefereren want kleurtemperatuur is een gemiddelde en zegt dus niets over het daadwerkelijke licht dat je toevoegt.
 
T5 is toch onderhand wel een keertje klaar.
goede T5 is kwa stroomverbruik vergelijkbaar met de meeste led verlichting. Het spectrum is doorgaans wat completer (niet perse een issue maar ook daar doet het niet onder) de aanschafprijs is een fractie van wat led lampen kosten, en met dimbare evsa kun je zonder problemen zons opgang en ondergang simuleren als je dat graag wilt.

dus ehm. waarom zou dat klaar zijn?
 
Jammer dat de huidige bakken T5 afgeschrijven
Wat mij betreft zeker niet afgeschreven an sich maar wij vinden led licht veel mooier ogen dan tl verlichting. Dit is puur persoonlijke voorkeur plus het verbruik van led is een stuk zuiniger.
 

Terug
Bovenaan