Welke led-verlichting?


Retgals

Well-known member
Lid geworden
30 maart 2014
Berichten
305
Voor mijn nieuwe bak van 300x80x80 zoek ik nog led-verlichting. Ik ben niet van plan om planten te houden en wil de bak achterin wat donker houden dus ik ga niet met meerdere led-balken op een rij werken. In de bak komen Cichliden uit Midden Amerika.

In het verleden heb ik veel JMB verlichting gehad. Nadeel daarvan is dat je moet kiezen uit rood/wit of blauw/wit. Ik zou daarom nu juist balken willen waar dat allemaal in zit. Ik heb me al wat ingelezen en heb de volgende opties op het oog:

Juwel Helialux
Fluval Plant 3.0
HVP Aqua Goldline
Aquatlantis Easy led

Graag hoor ik ervaringen met betreffende lampen. Ook nieuwe suggesties zijn welkom.
 
kijk eens bij ledaquaristik ik heb de ecostrps van hun voldoen prima ,ik had hiervoor de helialux spectrum maar dat gaf minder mooi licht en ik vind dat mijn planten het er beter onder doen
 
Dankjewel voor je reactie.
 
Voor mijn nieuwe bak van 300x80x80 zoek ik nog led-verlichting. Ik ben niet van plan om planten te houden en wil de bak achterin wat donker houden dus ik ga niet met meerdere led-balken op een rij werken. In de bak komen Cichliden uit Midden Amerika.

In het verleden heb ik veel JMB verlichting gehad. Nadeel daarvan is dat je moet kiezen uit rood/wit of blauw/wit. Ik zou daarom nu juist balken willen waar dat allemaal in zit. Ik heb me al wat ingelezen en heb de volgende opties op het oog:

Juwel Helialux
Fluval Plant 3.0
HVP Aqua Goldline
Aquatlantis Easy led

Graag hoor ik ervaringen met betreffende lampen. Ook nieuwe suggesties zijn welkom.
Je hebt dan kennelijk niet alle JMB soorten bekeken ze hebben namelijk ook RGB lampen die zelfs ook wat voorde;iger zijn. En bovendien aan te sturen zijn met een TC 420 controller.
 
ze hebben nu ook de jmb orion en daar zit ook RGB in verwerkt
 
Fluval Plant 3.0
Hoeveel verlichting wil je op je vissen hebben? Want als je van de felle verlichting bent, dan is die plant 3.0 wel prima. Maar als je juist een wat rustiger/donkerder bak mooi vindt, dan moet de goedkopere Aquasky 2.0 ook goed voldoen. 🙃

Ik heb er daar op twee bakken een van hangen bij een waterhoogte van +- 50 cm. In de bak zonder planten staat hij op 12% (RGB maar op 3%) en dan zie ik de vissen al prima. Bij de andere bak hangt de balk hoger en wil ik ook een paar makkelijke plantjes hebben, daar staat ie op 32%. Ik denk als jouw lichtbehoefte meevalt, dat ze voor 80 cm (waterhoogte 70-75?) ook nog okee zijn.

Al is het wel zo, met één balk, dat je dan niet de optie hebt om later nog te switchen naar veeleisende planten...
 
Je hebt dan kennelijk niet alle JMB soorten bekeken ze hebben namelijk ook RGB lampen die zelfs ook wat voorde;iger zijn. En bovendien aan te sturen zijn met een TC 420 controller.
Als ik het goed heb dan kan je ze niet onafhankelijk regelen maar is het allemaal rood, groen of blauw.
 
ze hebben nu ook de jmb orion en daar zit ook RGB in verwerkt
Ook bij de orion is het volgens mij allemaal rood, groen of blauw.
 
Hoeveel verlichting wil je op je vissen hebben? Want als je van de felle verlichting bent, dan is die plant 3.0 wel prima. Maar als je juist een wat rustiger/donkerder bak mooi vindt, dan moet de goedkopere Aquasky 2.0 ook goed voldoen. 🙃

Ik heb er daar op twee bakken een van hangen bij een waterhoogte van +- 50 cm. In de bak zonder planten staat hij op 12% (RGB maar op 3%) en dan zie ik de vissen al prima. Bij de andere bak hangt de balk hoger en wil ik ook een paar makkelijke plantjes hebben, daar staat ie op 32%. Ik denk als jouw lichtbehoefte meevalt, dat ze voor 80 cm (waterhoogte 70-75?) ook nog okee zijn.

Al is het wel zo, met één balk, dat je dan niet de optie hebt om later nog te switchen naar veeleisende planten...
Aangezien het 3 meter is zal ik toch snel minimaal twee balken naast elkaar moeten hebben. Waterhoogte is 70 cm. Felle verlichting is niet mijn ding maar de Fluval kan je wel dimmen toch? Het gaat mij vooral om de lichtkleur.
 
Oh, beetje onduidelijk van mij maar met één balk bedoelde ik ook eigenlijk: één rij breed. ^^ Je kan beide lampen inderdaad dimmen d.m.v. een app.

Qua lichtkleur: de aquasky heeft 6500k wit en verder rood, blauw en groen. De plant 3.0 heeft 3 tinten wit, roze en blauw. Het ligt maar net aan je eisen of daar voor jou verschil in zit. Gino don't know!
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed heb dan kan je ze niet onafhankelijk regelen maar is het allemaal rood, groen of blauw.
Met JMB RGB leds kan je, omdat je per kleur kan aansturen, elke gewenste kleur maken. Je mengt feitelijk de ledkleuren naar een kleur die je zoekt. Dat kan bijvoorbeeld zoals ik al eerder aangaf met een TC 420 controller. Die ook weer goedkoop verkrijgbaar zijn.
 
Mijn vraag is nu eigenlijk:
Hoe handig ben jij met een soldeerbout?
Je kan namelijk vrij simpel zelf een bijzonder mooie lamp maken die exact aan jouw wensen voldoet voor minder geld dan ieder merk op aarde
 
Mijn vraag is nu eigenlijk:
Hoe handig ben jij met een soldeerbout?
Je kan namelijk vrij simpel zelf een bijzonder mooie lamp maken die exact aan jouw wensen voldoet voor minder geld dan ieder merk op aarde
Haha, helaas, dat is kansloos bij mij. Ik heb genoeg kwaliteiten maar solderen is daar niet een van.
 
Nee hoor, deze zijn allemaal apart in te stellen. Rood, groen, blauw, warm wit en koel wit.
Ik zal in de vakantie wel es wat zaken bezoeken om een demo te krijgen. Dan even zien hoe het eruit ziet.
 
Nee hoor, deze zijn allemaal apart in te stellen. Rood, groen, blauw, warm wit en koel wit.
Je hebt gelijk. RGB (rood/groen/blauw) zij net als de leds op bijvoorbeeld op je TV, ook RGB in elke gewenste kleur in te stellen. Lichtkleuren zijn mengbaar dus! Alle kleuren die er bestaan samen maken wit maar ook met RGB kan je dus wit maken.
 
Je hebt gelijk. RGB (rood/groen/blauw) zij net als de leds op bijvoorbeeld op je TV, ook RGB in elke gewenste kleur in te stellen. Lichtkleuren zijn mengbaar dus! Alle kleuren die er bestaan samen maken wit maar ook met RGB kan je dus wit maken.
De Orion heeft dus RGB W WW
 






Heb je alvast een eerste indruk 😆

Interessant, Thanks! Maar ik zie op het filmpje niet dat je bijvoorbeeld in een lamp een rij wit, een rij rood en een rij blauw heb. Kan dat wel?
 
Interessant, Thanks! Maar ik zie op het filmpje niet dat je bijvoorbeeld in een lamp een rij wit, een rij rood en een rij blauw heb. Kan dat wel?
Mevrouw @LaLizzerd schreef hierboven al, "RGB W WW". De uitleg: Rood, groen, blauw, wit, warmwit. Omdat je dientengevolge dus daarmee apart rood en blauw en wit en/of warmwit kan instellen heeft ze dus eigenlijk je vraag al beantwoord.
 
Interessant, Thanks! Maar ik zie op het filmpje niet dat je bijvoorbeeld in een lamp een rij wit, een rij rood en een rij blauw heb. Kan dat wel?
Volgens mij kun je dat op het derde filmpje wel zien 😄

Edit: het derde filmpje zie je het instellen.
Op het eerste filmpje vanaf 15 seconden zie je de kleuren van de lamp ;)
 
WhatsApp Image 2021-12-21 at 8.15.15 AM.jpeg


Even concreet, kan je ook zoiets instellen als wat je op dit plaatje ziet? Dit is een HVP goldline.
 
Volgens mij kun je dat op het derde filmpje wel zien 😄

Edit: het derde filmpje zie je het instellen.
Op het eerste filmpje vanaf 15 seconden zie je de kleuren van de lamp ;)
Ja maar ik zie dus alles groen, alles blauw, etc. Niet een mix van witte leds met blauwe leds en met rode leds in een view.
 
Nadeel van alle bovenstaande oplossingen is dat de hele bak door de led buizen in zijn geheel verlicht wordt zonder dat je er wat aan kunt doen op dimmen na dan
zelf liep ook tegen dit probleem aan van daar dat ik koos voor daytime led
Is daytime led niet iets voor jouw voordeel van dit is dat je het licht mooi kan spreiden door gebruik te maken van verschillende modules
zo heb ik bv een combinatie van daytime matrix module warm en matrix module neutral white en matrix module ultra white

 
Ja maar ik zie dus alles groen, alles blauw, etc. Niet een mix van witte leds met blauwe leds en met rode leds in een view.

Die leds allemaal één voor één per kleur laten branden is om te laten zien welke kleuren er allemaal inzitten. Als je goed kijkt zie je ook dat het niet dezelfde ledjes zijn die gaan branden.

Ik heb de lamp zelf ook op m'n nieuwe bak. Aansluiten lukt zelfs mij 😋 Al die draadjes hoeven er niet in, je kunt ook gewoon de aansluiting van de lamp in de aansluiting van de controller klikken (bij de JMB controller dan).

Even concreet, kan je ook zoiets instellen als wat je op dit plaatje ziet? Dit is een HVP goldline.
Ja, dat kun je instellen. Dat is te zien op het derde filmpje. In die app zet je elke kleur op een x percentage (intensiteit). En dan krijg je een bepaald lichtschema. Zie foto's.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211221-094229.png
    Screenshot_20211221-094229.png
    102.6 KB · Weergaven: 79
  • Screenshot_20211221-094149.png
    Screenshot_20211221-094149.png
    103 KB · Weergaven: 83
Die leds allemaal één voor één per kleur laten branden is om te laten zien welke kleuren er allemaal inzitten. Als je goed kijkt zie je ook dat het niet dezelfde ledjes zijn die gaan branden.

Ik heb de lamp zelf ook op m'n nieuwe bak. Aansluiten lukt zelfs mij 😋 Al die draadjes hoeven er niet in, je kunt ook gewoon de aansluiting van de lamp in de aansluiting van de controller klikken (bij de JMB controller dan).


Ja, dat kun je instellen. Dat is te zien op het derde filmpje. In die app zet je elke kleur op een x percentage (intensiteit). En dan krijg je een bepaald lichtschema. Zie foto's.
Ok interessant dan is it ook een optie. Ik zal binnenkort wel ergens in een winkel een life demo vragen.
 
Nadeel van alle bovenstaande oplossingen is dat de hele bak door de led buizen in zijn geheel verlicht wordt zonder dat je er wat aan kunt doen op dimmen na dan
zelf liep ook tegen dit probleem aan van daar dat ik koos voor daytime led
Is daytime led niet iets voor jouw voordeel van dit is dat je het licht mooi kan spreiden door gebruik te maken van verschillende modules
zo heb ik bv een combinatie van daytime matrix module warm en matrix module neutral white en matrix module ultra white

Ja dat is een mooi systeem maar wel prijzig. Ik ga ook geen planten houden dus het gaat mij er echt om dat de vissen goed uitkomen. Ik zal ook slechts een rij bij de voorruit plaatsen zodat het achterin de bak veel donkerder is. Ook zal ik de lamp wel flink dimmen want ik hou niet van fel verlichte bakken.
 
Nadeel van alle bovenstaande oplossingen is dat de hele bak door de led buizen in zijn geheel verlicht wordt zonder dat je er wat aan kunt doen op dimmen na dan
zelf liep ook tegen dit probleem aan van daar dat ik koos voor daytime led
Is daytime led niet iets voor jouw voordeel van dit is dat je het licht mooi kan spreiden door gebruik te maken van verschillende modules
zo heb ik bv een combinatie van daytime matrix module warm en matrix module neutral white en matrix module ultra white

Ik heb zelf ook daytime en ben er tevreden over, het is echter wel ontzettend prijzig. Ik heb behoorlijk wat planten en die doen het er fantastisch op, maar als je een bak pakt zonder planten dan betwijfel ik of ik dezelfde keuze zou maken. Er zijn ook andere LED lampen waarbij je de kleuren/lichtsterkte kunt bepalen.
 
Inmiddels heb ik de Goldline van HVP Aqua. Mooie lampen en je kan er veel mee maar helaas niet de witte en gele ledjes apart regelen. Dat valt me wel tegen. Weet iemand of dat bij de JMB Orion wel kan?
 
Inmiddels heb ik de Goldline van HVP Aqua. Mooie lampen en je kan er veel mee maar helaas niet de witte en gele ledjes apart regelen. Dat valt me wel tegen. Weet iemand of dat bij de JMB Orion wel kan?
Die witte doe ik regelen via kanaal 4... Dus je kunt ze wel regelen.
 
Die witte doe ik regelen via kanaal 4... Dus je kunt ze wel regelen.
Ja je kan de witte/gele leds wel dimmen maar niet apart van elkaar. Kortom, als je de witte leds gaat dimmen dan gaan de gele leds mee. Ik had gedacht dat die witte en gele leds ook op een apart kanaal zouden zitten waardoor je bijvoorbeeld de gele leds op nul kan zetten en de witte leds op 50%.
 

Terug
Bovenaan