Welke lijm voor ombouw filter


Ik snap je, mij lijkt alleen dat spons ook een bacterie bron is dus ook meedoet aan de biologische filtering :)
Feit. Geen enkele vorm van filtering is slechts 1 soort.
Vanaf dat er materie is zal ze mechanisch filteren en uiteindelijk ook biologisch.
Enkel heeft spons enkele grote nadelen.
1) het heeft maar een gemiddeld hechtingsoppervlak voor bacteriën
2) het valt niet deftig te kuisen zonder al die bacteriën te verwijderen.

Komt daarbij dat het argument "het houdt grof vuil tegen" totaal niet opgaat in een potfilter.
1) de aanzuigkorf houdt grof vuil tegen
2) er bestaat geen permanent grof vuil in een aquarium. Binnen enkele uren is alles afgebroken tot stof.

Zeker in zo'n miniscule filtertjes is ieder stukje spons een verkwisting van ruimte en tijd. (tijd die je nodig hebt om die spons proper te krijgen)
 
Feit. Geen enkele vorm van filtering is slechts 1 soort.
Vanaf dat er materie is zal ze mechanisch filteren en uiteindelijk ook biologisch.
Enkel heeft spons enkele grote nadelen.
1) het heeft maar een gemiddeld hechtingsoppervlak voor bacteriën
2) het valt niet deftig te kuisen zonder al die bacteriën te verwijderen.

Komt daarbij dat het argument "het houdt grof vuil tegen" totaal niet opgaat in een potfilter.
1) de aanzuigkorf houdt grof vuil tegen
2) er bestaat geen permanent grof vuil in een aquarium. Binnen enkele uren is alles afgebroken tot stof.

Zeker in zo'n miniscule filtertjes is ieder stukje spons een verkwisting van ruimte en tijd. (tijd die je nodig hebt om die spons proper te krijgen)
Interessant! Aanzuigkorf, die zit er wel aan bij de Eden, een mini ding maar wel makkelijk open te klikken en daar past wel iets in als “eerste vuil barrière”
 
Interessant! Aanzuigkorf, die zit er wel aan bij de Eden, een mini ding maar wel makkelijk open te klikken en daar past wel iets in als “eerste vuil barrière”
Klopt, in mijn ervaring echter totaal niet nodig. Het piepkleine stukje spons dat erin past kan heel snel vol troep gaan zitten waardoor je gelijk de hele flow ziet afnemen. Gewoon hele eerste vak vol met spons werkt prima.
 
Interessant! Aanzuigkorf, die zit er wel aan bij de Eden, een mini ding maar wel makkelijk open te klikken en daar past wel iets in als “eerste vuil barrière”
Daar moet helemaal niets in.
Denk eens na wat voor grof vuil kan je zo hebben in een aquarium.
Ontlasting, voer, blaadjes en mss een stukje hout ofzo, meer is er niet.
Allen van deze (op het stukje hout na dan) worden binnen de kortste tijd omgezet naar super fijn poeder, spul dat zo goed als iedere spons amper tot niet vasthoudt.
En als het het al vasthoudt dan zit het binnenin je spons en krijg je het er amper nog uit.
 
Dat kleine korfje heb ik ook wel eens met een stukje spons gevild, maar dat slibt snel dicht en is je stroming geminimaliseerd, zelf gebruik ik nu de shrimpguard,
 

Terug
Bovenaan