Welke maat betta's houden


Hi Kaylee,

Als je de verkopers mag geloven is een pak melk groot genoeg voor een betta.
Ik kan je uit ervaring zeggen dat mijn betta's in een grote bak langer leven dan de betta's van mijn dochter.
Toch past in haar "volgens mij" 20 liter bak een prachtige betta.
Zal kijken of ik ook wat foto's kan uploaden.
 
Daar is een hoop discussie over, ze worden zelfs in jam-potjes gehouden en ook in winkels zitten ze vaak �rg krap.

Het zijn geen snelle of heel actieve zwemmers, dus heel veel ruimte hebben ze niet echt nodig.
Maar het zijn w�l territoriumvormers, zodat ze juist w�l wat ruimte nodig hebben.

Het hangt er natuurlijk - zoals altijd eigenlijk - vanaf met hoeveel en welke andere vissen ze het aquarium moeten delen.

Mij persoonlijk lijkt 60 centimeter het absolute minimum als er geen andere vissen zijn die "in de weg zitten".
Maar 80 of 100 centimeter lijkt me sowieso beter!
 
Op een forum waar ik op zit is een hele discussie over of een betta wel of niet in een aqua-30 kan. Daarom vraag ik het mij af.
 
Ik zou zelf dan trouwens een halfmoon man willen ;) Misschien ook handig om te vermelden ;)
 
Het is wel zo dat ze in het wild vaak in kleine ondiepe poelen met meerdere mannen zitten, waardoor het territorium daartussen verdeeld wordt, daarom zeggen genoeg mensen van een man kan in zo'n bak wel (35*21*31) daarom vroeg ik het mij af. wil namelijk eigenlijk wel een halfmoon man in mijn aqua-30 doen.
 
992545boarnster_0_84_img20150208wa0001.jpg

368717boarnster_0_84_dsc_0076.jpg
 
Blauwe vis is in de bak van mijn dochter.
Rood zit in mijn bakje die gaat nu richting de drie jaar en zit goed in zijn vel.
 
Paddy.K.1966 zei:
Maar het zijn w�l territoriumvormers, zodat ze juist w�l wat ruimte nodig hebben.
En hoe groot zijn die territoria dan?
D�t er een territorium gevormd wordt zegt weinig zonder te weten hoe groot dat territorium is namelijk.

kaylee_D zei:
Het is wel zo dat ze in het wild vaak in kleine ondiepe poelen met meerdere mannen zitten
Ben ik benieuwd naar beelden van die 'kleine' poeltjes.
De beelden die ik ken zijn uitsluitend (en dus niet 'klein') uitgestrekte gras-/riet-/rijstvelden namelijk... ondiep, dat wel.

~ Ivo
 
Ik heb er 1 met wat garnalen en wat jongen in een bakje van 33x33x40, die bak is rijk ingericht. De ander zit met wat brigitae in een 60-30-30 die in de kleinere bak zonder bijvis lijkt meer op zijn gemak.
 
Dat had ik begrepen op diverse plekken Ivo/Mascha

Verder is het de bedoeling dat het een goed beplante bak wordt, met sowieso:
- Pistia stratiotes als drijfplant
- Limnophilia sessiliflora als achtergrondplant
- Cryptocoryne als voorplant
en op diverse plekken op een steen gebonden javamos.
 
Ik denk dat ze alleen wel goed te houden zijn in een aqua 30 hoor.
Denk dat het vooral voor het territorium is dat ze groter zouden moeten.

Kijk in jampotten zou ik ze niet houden maar een 30 liter bakje zal zeker geen probleem zijn.
Mits hij geen medebewoners heeft waar hij zijn territorium voor moet verdedigen.
 
Er komen vuurgarnalen in en 1 betta halfmoon man, dus volgens mij niets waar hij zijn territorium voor moet verdedigen.
 
Alleen maar dieren die hem van lekkere hapjes voorzien (baby garnalen).
Hoeft hij dus niet voor te vrezen:)

Ik ga er ook 1 houden met slakjes en heb nog niet gehoord dat dit niet te doen is.
Ze kunnen alleen ooit erg vervelend zijn die betta's heb ik gehoord.
Maar dit scheelt echt heel veel qua karakter.
 
Het ligt inderdaad aan het karakter. Verder zorg ik voor de garnalen dat ze meer dan genoeg schuilruimtes hebben, onder andere door het mos, maar ik ga ook diverse stenen op elkaar stapelen, zodat ze ook daar tussen kunnen zitten. Evenals dat ik nog andere manieren bedenk om schuilplaatsen te cree�ren. Zometeen ga ik alvast aan de gang met de hardscape. Van de week hoop ik mijn filter binnen te hebben en dan ga ik hem opstarten met een burealampje ernaast. Zodra m'n led-verlichting dan binnen is, hoop ik dat het bijna klaar is, maar wacht ik eerst nog even een paar dagen voordat ik de garnalen/betta haal. Ik doe eerst de garnalen er in en daarna pas (na een weekje ofzo) de betta.
 
GewoonJoey zei:
Kijk in jampotten zou ik ze niet houden maar een 30 liter bakje zal zeker geen probleem zijn.

En wat nou dat als zo'n Aqua30 helemaal geen 30 liter is?
Als je met de maten gaat rekenen kom je bruto nog niet eens op 25 liter uit.
Betekend dus in de praktijk dat zo'n bakje nog geen 20 liter water bevat.
 
Mijn Betta's zitten altijd met garnalen samen in de bak nooit problemen gehad.
Wel ooit wat rotzooi gehad met guppen. Had 1 betta die een bepaalde kleur gup niet kon uitstaan.
Let er wel op als je Betta gaat kopen dat de prijzen van laag tot zeer hoog gaan voor de zelfde soort vis. Beetje rond kijken kan echt geen kwaad.
En voor de schuilplekjes die je wil maken zorg dat er ook een paar groot genoeg zijn voor je Betta. Die willen zich ook nog wel eens verstoppen op een lekker plekje.

Plaats je ook foto als je aquarium klaar hebt? Zou leuk zijn.
 
Tuurlijk laat ik een foto zien ;) Zometeen even kijken of ik een klein tubetje kit kan vinden, aangezien ik een 3d achterwand heb gekregen en ik ook nog een terras daarmee ga maken.

Verder denk ik dat er meer dan genoeg schuilplekken zijn ;) Ook voor de betta.
 

Terug
Bovenaan