Wat is er nieuw

Welke medicatie tegen flagellaten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter lekkie0104
  • Startdatum Startdatum
L

lekkie0104

Guest
Hallo allemaal,

Sinds deze week heeft mijn M. ramirezi mannetje in mijn planten/gezelschap bak last van gaten in zijn kop + witte parasieten er op/in. Volgens verschillende bronnen duidt dat op flagellaten. Nu moet ik het dus z.s.m. behandelen voordat ik te laat ben. Het rare is dat het M. ramirezi vrouwtje niks heeft, haar vorige mannetje heeft dat niet overleefd trouwens.

Informatie:
-Juwel Rekord 800 (80cmx40cmx35cm)
-Tetra EX 700 externe filter
-Eheim Skimmer 350

Waterwaarden:
-pH 6,5 tot 7
-KH 6
-GH onbekend, lang niet gemeten.
-NO2 0
-NO3 20mg/l
-PO4 1,5mg/l tot 2mg/l

GH zou niet laag zijn, ik ververs met kraanwater. De pH daalt door bio CO2, maar dat is niet de reden waarom ik bio CO2 gebruik.

Welke medicatie raden jullie mij aan? Het is ook belangrijk dat de andere vissen en planten geen last van hebben. Of kan ik het beste het mannetje apart behandelen?

Alvast bedankt 🙂

Kunnen alle vissen en slakken daar tegen? Ik weet namelijk dat sommige vissen met pantsers slecht tegen bepaalde medicatie kunnen. Lees alleen dat kraakbeenvissen er niet tegen kunnen?

Verlichting en filters mogen aan lijkt mij?

Slakken weet ik niet,idd kraakbeen vissen in de gaten houden. Filters aan laten,verlichting kan ook.

Bedankt, heb Sera med Professional Flagellol binnen gekregen. Gelijk volgens de gebruiksaanwijzing in de bak gedoseerd, het medicijn ziet er wat stroperig uit.

Ben benieuwd hoe het zal gaan met de vissen 🙂

Zag vandaag vanmiddag direct dat het echt flagellaten zijn. Uitwerpselen zijn wit en doorzichtig. Daarnaast zie ik de parasieten zitten op/in de gaatjes.
De vissen zwemmen nog wel goed en actief, ook hebben ze nog eetlust.

Begrijp me niet verkeerd, maar ik betwijfel of dat wel de juiste conclusie is...

Flagellaten zijn immers kleine - HELE kleine - dingen. Discusliefhebbers/-kenners geven aan (iemand) met een microscooop te (laten) kijken. Ergo: die zien wij niet met ons blote oog.

Als je zegt "de parasieten" (daarbij verwijzend naar flagellaten) te hebben gezien vraag ik me af:
- heb je een wel degelijk een parasiet gezien? (Niet zijnde flagellaten, die zijn immers te klein)
- heb je niet de parasiet zelf gezien, maar een gevolg ervan? (hoe zag het eruit dan, wat in/op de gaten zat?)
- had je een microscoop ter beschikking?
- of ...

~ Ivo

Het woord "parasiet" is misschien wel de verkeerde woordgebruik. Ik bedoel meer dat ik nog "witte" uitstulpsels zie.

Bij de eerste behandeling begon er een dikke kaamlaag te vormen. Gelijk een waterverversing uitgevoerd volgens de gebruiksaanwijzing van Sera.
Bij de tweede behandeling, nu net een week, zie ik echter geen verbetering. Wel eten de vissen nogsteeds en zijn ze actief.

Moet ik een derde kuur geven of kijken hoe het gaat?

Ik was ooit zo stom om Sera flagellol i.p.v. tremazol er in te doen. Ik dacht, nou ja, ik laat het er nu maar in zitten, dan weet ik zeker dat dat ook behandeld is.

Nou ik heb tot op de dag vandaag geen slak meer over.

Volgens de gebruiksaanwijzing van Sera is het ook de bedoeling dat na een kuurtje Flagellol 80% water ververst moet worden. Waarschijnlijk dat de stoffen schadelijk kunnen zijn voor de beesten bij langdurige gebruik?

Ja had wel ververst en over kool gefilterd er na. Maar blijkt toch een heftig goedje.
De garnalen konden er, gek genoeg, wel tegen.

Apart, hier doen de Helena slakken het wel goed.

Moet er bij zeggen, de hoornslakken gingen dood. De posthoornslakken niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan