welke medicijnen nog werkzaam.


janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
Berichten
1,403
Locatie
Zuid limburg
Mede doordat ik met iets anders geconfronteerd werd dat winkels niet open zijn, online soms lang duurt wil ik dan toch mijn "huisapotheek" in orde maken.
just in case en dan heb ik liever alles in huis

Discus specifiek.....welke medicijnen zijn nog actief cq is geen of minder resistentie.

Bilocil van Manaus voor huid en kiewwormen
VUL ZELF AAN:
 
Is dit een vraag vanuit jou of meer een topic om andere te helpen?
 
IMG_20210112_104554__01.jpg


Mijn quarantaine kast

plus natuurlijk quarantaine bakken met 35.5 graden water, bubbels en auto ververs erop.

Op 35 graden is wat op de huid zit wel kapot.
 
Is dit een vraag vanuit jou of meer een topic om andere te helpen?
van mijzelf.
Ik heb zelf het nodig in de kast staan, maar in een mailwisseling met Dr Heeswijk van Colombo over resistentie dacht ik bij mijzelf eens kijken wat andere discus liefhebbers gebruiken.

Richard Heeswijk schreef : Ik weet dat er discus liefhebbers zijn die één van onze vijvermedicijnen, Morenicol LernexPro, gebruiken. Dit product is ook ontwikkeld voor resistentie wormen en is tot nu toe nog zeer effectief. Echter, als meer mensen het gaan gebruiken, dan is de kans steeds groter dat ook hier uiteindelijk resistentie tegen komt. Daarom is het belangrijk dat men alleen behandeld wanneer nodig en niet als preventief middel. Veel hobbyisten willen problemen voorkomen wat op zich logisch is, maar medicijnen preventief in zitten, is op de lange termijn niet verstandig.

Bilocil is volgens mij ook al weer een jaar of 4-5 oud. De twee stoffen met die fantastische namen zijn volgens mij Rafoxanide en Praziquantel. Manaus is een Duits bedrijf en net Duitsland is erg streng op de vrij verkoop van antiwormmiddelen. Rafoxanide is een middel wat in Duitsland verkocht mag worden maar het is een antieke stof welke niet veel effect zal hebben, vrees ik.

Praziquantel is wel een goed middel maar wordt door iedereen gebruikt, dus de effectiviteit wordt helaas snel minder. In Duitsland mag het ook niet verkocht worden maar in Nederland wel. Wij gebruiken het ook nog steeds in onze Dactycid tegen wormen. In de LernexPro combineren we het met nitroscanaat aangezien de combinatie in onze ervaring heel effectief is.
 
Ah oke. dacht meer dat je een draadje starten qua interesse wat en ander heeft. nee geen probleem hoor haha was ff benieuwd
 

Daarom ga ik als eerste een warmte kuur met zout doen. Daarmee heb je niet het risico van resistentie opbouw.

Pas daarna de medicijnen indien nodig.
 
Ah oke. dacht meer dat je een draadje starten qua interesse wat en ander heeft. nee geen probleem hoor haha was ff benieuwd
Ohhh maar daar ben ik best benieuwd naar hoor.
Daarnaast vraag ik me wel af welke medicijnen uberhaupt nog werken, recent bij de LFS zag ik nog flesjes staan met flubanozol, in een zeer lage concentratie zonder datum.
 
Ik wilde zelf komende week eens Bakto Tabs proberen van Sera. Daarin zit hetzelfde werkzame bestanddeel als in Baktopur Direct, namelijk nifurpirinol. Met als verschil dat het spul in de bakto tabs tot voer verwerkt is, en niet direct in de waterkolom wordt gedoseerd.

Hoe effectief nifurpirinol (nog) is weet ik niet. Maar mocht ik effect zien dan zal ik het laten weten.

Waar ga ik het voor gebruiken: twee nieuwe goudvissen die al vanaf het begin niet helemaal 100% zijn, ondanks prima waterwaarden. Ik wil dan zien of iets antibacteriëels werkt, aangezien ik vorige maand waarschijnlijk ook al een goudvis had die *iets* vanuit de LFS meegenomen had, wat niet reageerde op antiparasitaire middelen. Die is gaan verslechteren en zonder uitwendige verschijnselen doodgegaan.
 
Hoe effectief nifurpirinol (nog) is weet ik niet. Maar mocht ik effect zien dan zal ik het laten weten.
Hier ga je misschien geen reet aan hebben, maar toch even een update. :juggle:

Goudvisje 1 een week behandeld. Of het door de bakto tabs komt is niet te zeggen, maar hij kwakkelt nu niet meer. Zwemt niet meer schommelig, is actiever en het buikje lijkt gevulder. Geen idee dus of dit er al aan zat te komen, of dat de meds ermee te maken hebben.

Goudvisje 2 was al geen energiebom en begon na een dag of 5 apathischer te worden. Die heb ik toen apart gezet en geen medicatie meer gegeven. Enkel op zout water gezet. Na een aantal dagen weer teruggeplaatst, aangezien hij weer wat levendiger werd en hij nogal sneu in dat bakje alleen zat. Denk niet dat het met de medicatie te maken had; deze vis is sowieso al geen hoogvlieger. Geen idee hoe dat zich verder gaat ontwikkelen.

Ziezo. 😬
 
Ik heb staan

Sera med Professional Tremazol
Sera med Professional Flagellol
Sera med Professional Nematol

dit is "oude voorraad", maar naar tevredenheid gebruikt en nog niet over de THT

Manaus Bilocil
Manaus Octocil
Manaus Levamicil
Manaus Diploral

dit gebruik ik "nu", omdat het goede resultaten geeft en ik niet te lang 1 medicatie toe pas, voor de evt. voorkoming van resistentie en bij de jongen lijkt dit minder heftig als de medicatie van Sera. Als ik weer jongen heb, dan heb ik ook weer de Bilocil Sensitive nodig

Sera Baktopur direct
Sera bakto Tabs

Verder gebruik ik "medicatief"

Tropical Sanital Zout met Aloe Vera
Catappa bladeren
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sera iss oud, manaus ook al een jaartje of 7...en veel meer nieuws is er blijkbaar niet.
 
Microscoop zo en zo handig. Ik gebruik o.a. Fishtale medifood maar geen idee of discus dit zal eten. Maar werkzame stoffen ook niet echt iets nieuws. Fish mox schijnt ook goed te werken maar niet in Nederland verkrijgbaar.
 
Misschien ook wel belangrijk om wat voor medicijn dan ook niet langer als 3 x achtereen te gebruiken, en dus na 3x het gebruik van, over te schakelen naar een ander medicijn .In verband met resistentie.
Dit is geen wijsheid van mijzelf maar van een discusverkoper die wel weet waar hij het over had, voor zover.
 
Klopt Bert,
Alleen je kunt aan de medicijnen vaak niet niet wat de werkzame bestandelen zijn.
Zoals al in het begin aangegeven door richard heeswijk van Colombo....de meesten gebruiken dezelfde stoffen, noemen het alleen anders.
 
Ga ik helemaal in mee Jan, maar ik ga er ook vanuit dat jij die wel zou kunnen onderscheiden, ( de werkzame bestanddelen staan vaak op het potje) d.w.z. Dat jij de verschillen zie van de werkzame stoffen en de daarbij behorende ofwel de dosering van werkzame stoffen in zeg maar de concentratie die bij de ene en de andere verschillen en zwaarder of minder van dosering zijn, overgens was dit een simpele weergave jan. Of de winkelier gelijk heeft hou ik dus in de midden, maar ik deel zijn mening wel.
 
de ellende is dat de werkzame stoffen er vaak juist niet op staan, of anders omschreven in de bijsluiter.
en de winkelier die zegt vaak...."ja probeer dit eens, en anders probeer dat eens."
 

Terug
Bovenaan