Welke meststoffen opname door bladeren


L

lotus

Guest
Welke plantenvoedingstoffen kunnen door de bladeren/stengels worden op genomen.
In een aquarium en specifiek de moerasplanten, die alleen wortels hebben in de grond. Waterplanten lijkt mij duidelijk.
 
Waarom deze vraag ?
Maar ik denk dat moerasplanten de zelfde stoffen opnemen via de bladeren net als waterplanten , alleen in mindere maten omdat ze ook voeding uit de bodem halen

Groet John
 
Moerasplanten hebben ijzer nodig. Dat wordt met kleibolletjes in de bodem gestoken.

Andere voeding nemen ze niet op.
 
ik dacht het namelijk van niet gewone planten kunnen alleen voedingstoffen opnemen via de wortels behalve spore-elementen. Die kunnen ze wel beperkt door de bladeren op nemen , maar is dat misschien bij moerasplanten anders.
 
Een moerasplant past zich onderwater aan , hij veranderd en krijgt andere bladeren
 
516382_0_82_dsc_0010.jpg


Deze zijn ook moerasplanten. groeien IN de bodem door loten verder.
 
Dat lijkt mij wel maar geen NPK door de bladeren. Dus als je veel moerasplanten hebt lijkt het mij toch wel logisch dat je probeert de voeding bij de wortels te brengen, en niet in het water.
Zeker met het oog op alg wat ook een echte waterplant is.
Gezien het 85% moerasplanten zijn die in de meeste Aquariums staan , waarom wordt er dan zo vaak het advies gegeven om plantenvoeding in het water te doen.
Terwijl de professionele alg bestrijding altijd probeert Nitraat en Fosfaat uit het water te krijgen als er overlast van alg is.
Ik nie snap nie. :stars:
 
Planten hebben nu eenmaal voldoende no3 en po4 nodig dus dat uit het water halen stokt alleen maar de groei waardoor je nog meer ellende krijgt.
 
Of no3 en po4 niet via de bladeren gaat bij moerasplanten is mij niet bekend moet ik zeggen.
Ik denk dat ze ook via de bladeren dat wel kunnen opnemen want in kleibollen zit toch geen nitraat en fosfaat????
Nu is chemie niet mijn sterke punt dus ik kan het mis hebben.
 
maar als er geen nitraat en geen fosfaat in de benoemde mix zit is het dan wel mest of koop je alleen kalium, wat is dat dan voor spul.
 
IK geef lateriet in de bodem.
En profito en easy carbo.

Die planten met wortels, komen uit de bak, met bodemafzuiging.

Dus de voeding wordt door het water ook de bodem ingezogen, en kot er boven weer uit. naar binnen bioloog.

Nemen dus ook wel wat mee.
 
lotus zei:
maar als er geen nitraat en geen fosfaat in de benoemde mix zit is het dan wel mest of koop je alleen kalium, wat is dat dan voor spul.

Deze mix bevat naast leem (minimaal 90%) ook echte klei met als extra toevoegingen kalium (zonder fosfaat of nitraat), sporenelementen (borium, mangaan en magnesium), ijzer (fe2) en een beetje turf om de bodem ter plaatse wat aan te zuren.
 
lotus zei:
maar als er geen nitraat en geen fosfaat in de benoemde mix zit is het dan wel mest of koop je alleen kalium, wat is dat dan voor spul.


Nitraat en fosfaat zit al in je water.
 
Alle planten hebben NPK nodig en de sporen elementen daarvoor hebben ze wortels, bladeren voor de fotosynthese. De wortels staan in de bodem dus voedingstoffen in de bodem. behalve co 2 wat dat is een gas dit wordt door de bladeren opgenomen .
Dus nogmaals mijn vraag waarom wordt zo vaak het advies planten voeding in het water toevoegen gegeven
ik nie snap nie
 
Waarom eet jij? Omdat je honger hebt? nee, anders ga je dood.

Planten buiten in de vijver krijgen alles vanzelf.

In een aquarium,gooi je water in de bak, waar niets in zit.

Doe je niets, gaan ze dood.


Simpel,he.
 
lotus zei:
Alle planten hebben NPK nodig en de sporen elementen daarvoor hebben ze wortels, bladeren voor de fotosynthese. De wortels staan in de bodem dus voedingstoffen in de bodem. behalve co 2 wat dat is een gas dit wordt door de bladeren opgenomen .
Dus nogmaals mijn vraag waarom wordt zo vaak het advies planten voeding in het water toevoegen gegeven
ik nie snap nie

Er zijn zat aquariumplanten die geen wortels hebben.
 
Ja, waterpest, die halen het uit het water. krijgen haarwortel,he.

Of uit de bodem.
 
Dus als fosfaat en nitraat al in je water zit moet je dus alleen kalium toevoegen en misschien een heel klein beetje sporen elementen als die niet in je kraan water zitten.
 
Waterplanten: zuurstofplanten, waterlelie, moerasplanten in ...



www.vijverhulp.nl/plantenvh.htm






Vijverhulp: Waterplanten in de vijver (zuurstofplanten, lelie-achtigen, drijfplanten, ... Omdat deze planten geen wortels en geen houtachtig skelet hoeven te vormen, .... Niets uit deze website mag zonder schriftelijke toestemming van Vijverhulp ...
 
lotus zei:
Dus als fosfaat en nitraat al in je water zit moet je dus alleen kalium toevoegen en misschien een heel klein beetje sporen elementen als die niet in je kraan water zitten.

Ja in de kleibollen zit eigenlijk dus sporenelementen.
De bak zelf produceert een deel nitraat en fosfaat en desgewenst moet je dat zelf verhogen door toe te voegen.
Wat ik altijd heb begrepen is dat de stengelplanten hun voeding via de bladeren binnenhalen en de moerasplanten grotendeels met de wortels maar ook via de bladeren wel.
Hoe die verhouding ligt is mij niet bekend.
Ik ken leden met veel moerasplanten en die gebruiken niks in de bodem wat volgens hem dus een bewijs is dat ze ook met de bladeren het uit het water kunnen halen.
En met de voeding bedoel ik dan de nitraat en fosfaat en de sporen alsmede de co2 (laatste wordt wel via de bladeren opgenomen).
Maar ik ben zeker geen scheikundige ;).
 
lotus zei:
ik nie snap nie
Je hele relaas is gestoeld op de veronderstelling dat via bladeren geen NPK wordt opgenomen. Dat is dus iets om eerst te checken alvorens wordt verder gedacht.
 
Ik meen dat Backplay hierover wel eens aardig onderbouwde stukken had gedeeld, maar dat vind je dan dus weer niet terug...

~ Ivo
 
Op verzoek... :D

In het kort: een plant haalt zijn voeding waar het beschikbaar is.

In de natuur halen ze meestal N, P en Fe uit de bodem en Mg, Ca en K uit het water. De reden waarom ze N, P en Fe uit de bodem halen is omdat de beschikbaarheid daar groter is dan in het water.
Maar een rivier is anders als een aquarium, in een aquarium zit er meestal meer in het water als in de bodem.

Er zijn ook wel elementen waarvoor de plant zich voor de opname moet aanpassen.
Als je b.v. Fe alleen via de bladeren geeft, en je geeft het plots alleen via de bodem zullen de wortels zich moeten aanpassen en kan het dus even duren voor er terug voldoende Fe opgenomen kan worden.
Geef je het via de 2 wegen zal de plant in de meeste gevallen de weg kiezen die het minste energie kost.

Kleiballetjes zijn trouwens geen vervanging voor een voedzame bodem. Er zijn via de CEC van klei wel wat macro's beschikbaar, maar dat gaat nooit genoeg zijn om de saturatie punten te bereiken. Je gaat daar zeker een plant mee helpen, maar niet in de mate dat men meestal voorstelt. Met gemineraliseerde compost of een aqua soil zal je wel genoeg voeding in de bodem hebben.
Gebruik zelf soms Osmocote+ in de bodem (daar zit NPK en alle micro's in), en je merkt aan sommige planten (vooral bodembedekkers) een groot verschil en aan andere (ook zogezegd moerasplanten) veel minder. De algen vinden de ammonium stoot van de eerste dagen ook zeer voedzaam. :juggle:

Er zijn wat studies gedaan over de opname via het blad en de wortels, en de globale besluiten zijn dat de meeste planten met ��n van de 2 methodes kunnen leven maar dat de combinatie van bladeren en wortels in de meeste gevallen het beste resultaat geeft. Het hangt allemaal samen met de concentratie van de voedingsstoffen. Er zit ook een groot verschil tussen planten onderling, de ��n reageert veel meer als een andere op bemesten via bodem/water.
En vanaf dat je de saturatie punten van de groei bereikt hebt, zal de plant procentueel meer uit het element dat via het water is toegevoegd bestaan. Totdat die saturatie punten worden bereikt. Dus er is zeker sprake van opname via de bladeren.

Maar eigenlijk zijn de beste studies al die aquaria die wij in huis hebben en al de verschillende methodes van bemesting.
Je kan zowel met de methode van Amano (rijke bodem, weinig in het water) en de EI ( veel in het water) de meeste planten goed laten groeien. Ga je dat combineren zal je het beste resultaat behalen.
Wat meestal in aquaria wel opvalt is dat er altijd wel iets van NPK in het water moet zijn omdat er anders algen op de planten komen. En dat is dan toch een teken dat de opname via het blad toch een belangrijke rol speelt, en dat het moeilijker is om alleen op de bodem te rekenen. Omgekeerd is naar mijn ervaring wel mogelijk.
Dus denk dat we dagelijks met onze eigen ogen zien dat alles via het blad kan opgenomen worden.
 
Top dat je hebt gereageerd Backplay ;).
Zo is er duidelijkheid denk ik over de opname.
 
Mooi artikel, ook in duidelijke "Peppie en Kokkie" taal, zeker weer wat geleerd :thumbs:
 
Ja het is gelukkig in begrijpelijke taal en verduidelijkend.
De info via internet laat ook weleens te wensen over vind ik.
 

Terug
Bovenaan