Welke meststoffen opname door bladeren


NPK wordt altijd door de wortels opgenomen en niet door bladcellen, als er voeding in het aquarium water wordt gedaan dringt dat ook door in de bodem zodat de planten er toch bij kunnen.
Sommige planten maken lucht/water wortels die boven de bodem groeien, hier mee halen ze NPK direct uit het water.
Bedenk dat de stoffen die in je aquarium water ook in de bodem zitten het is namelijk 1 bak
Echte waterplanten hebben ook wortelcellen, alleen niet zoveel dat je ze met het blote oog ziet.
Een plant bestaat uit cellen met specifieke eigenschappen die niet zomaar veranderen. Grofweg
Wortels voor voeding opname, Bladeren voor fotosynthese, Stengel/Nerf voor de vorm, Bloem voor de voortplanting
 
Dat vraag ik mij ook af hoor.
Lotus, vaak kort je snelgroeiers terug en dan zet je de toppen in het water. Dan duurt het even voordat er weer wortels zijn aangegroeid. Zoals jij het stelt kunnen de planten die periode dus geen NPK opnemen.

Mij leek de toelichting van Backplay duidelijk en die is ook correct denk ik.
 
Kan me ook niet voorstellen dat de voedingsstoffen welke je in het water toevoegt in de bodem trekt, zonder dat je bijv bodemafzuiging gebruikt.
 
Tja misschien dat er iets door de stroming in de bovenste laag terechtkomt, maar dat weet ik niet eens zeker.
Ik denk dat Lotus zich hier vergist.
 
Onderbouw het dan eens, zonder maar een kreet het forum op te gooien? Misschien kunnen we er wat van leren?
 
Net als planten in de tuin hebben ook aquariumplanten
bemesting nodig. Naast de voedingsstoffen
die opgenomen worden via de wortels
nemen aquariumplanten ook voedingsstoffen op
via de bladeren.
Wat hebben planten nodig






Net als planten in de tuin hebben ook aquariumplanten
bemesting nodig. Naast de voedingsstoffen
die opgenomen worden via de wortels
nemen aquariumplanten ook voedingsstoffen op
via de bladeren.

CO2 is onmisbaar voor een gezonde plantengroei. In het algemeen
bevat aquariumwater onvoldoende CO2 om planten goed te laten
groeien. De Colombo FloraBase Pro voedingsbodem verlaagt de pHwaarde
van het water waardoor de hoeveelheid beschikbare CO2
toeneemt. Zie hiervoor de informatie op pagina 6.
U kunt ook een CO2 systeem installeren. Met een CO2 systeem wordt
CO2 gas vanuit een fles of cilinder met een diffusor aan het water
toegevoegd. Zie hiervoor de informatie op pagina 11.


Aquadistri.com
 
Ik kan ook niet iets anders vinden dan dat ze het ook via de bladeren opnemen, dus ik zou ook graag willen lezen waar Lotus deze info weg heeft gehaald.
 
Het grappige is dat als men naar een drijfplant kijkt zoals eendenkroos en die wortels ziet, men er wel van uit gaat dat daar de voeding mee word opgenomen.
Terwijl het eerst is aangetoond dat die via de bladeren voeding opnam. En pas 40 jaar en vele onderzoeken later, men pas definitief heeft aangetoond dat er stikstof via de wortels word opgenomen, maar dat de concentratie van de stikstof ook nog eens een rol speelde via welke weg het werd opgenomen.
Om maar te zeggen dat het niet altijd makkelijk in elkaar zit, en je met een "oneliner" niet ver komt als het om biologie gaat.
 
Onze hobby is veel ingewikkelder dan men vaak denkt. Maar voor een gemiddelde aquariaan is dat denk ik minder van belang zolang de bak goed draait en je het reguliere onderhoud pleegt.
 
ja maar basis plantkunde helpt wel en als je denkt dat NPK door de de bladcellen wordt opgenomen in plaats van door wortelcellen dan moet je nog maar eens iets meer over planten lezen .
 
lotus zei:
ja maar basis plantkunde helpt wel en als je denkt dat NPK door de de bladcellen wordt opgenomen in plaats van door wortelcellen dan moet je nog maar eens iets meer over planten lezen .
Met alle respect, maar dat planten npk opnemen dmv de bladeren is al h��l lang bekend. Zelf in de landbouw word dit gebruikt. Hoe denk je dat bv bomen aan een deel van hun stikstof komen? Juist, via de bladeren. Dat je daar nog aan twijfelt zegt meer over je kennis over dit onderwerp dan over de mogelijkheden die planten hebben.
Zoek maar eens hoe planten ionen opnemen via de bladeren.
 
in de landbouw?????? echt niet 99 % wordt in de grond aan gebracht,dat heet namelijk mest een plant heeft namelijk wortelcellen om de voeding uit de grond te halen anders stonden ze wel op zijn kop in de grond als ze met bladcellen de voeding er uit zouden moeten halen .
Dit is zo basic: bladeren ademhaling/fotosynthese ,wortels voeding en water.
Zie biologie plantkunde hoe werkt een plant
 
Hernieuwd verzoek - deze keer wel?
Mascha&Ivo zei:
Ik ben benieuwd waar al die wijsheid vandaan komt Lotus.

~ Ivo
Van Backplay weten wij Forumleden dat hij met gedegen onderbouwing komt, desgevraagd.
 
Ben ook wel benieuwd hoe Lotus gaat bewijzen dat de aarde plat is en de zon rond de aarde draait. :D

Mocht hij nog twijfelen dat de aarde rond is, en rond de zon draait...
In de landbouw: (de eerste citatie in de litteratuur komen van 1844!)
- Haifa foliar feeding
- Midwestland foliar feeding
- Derrick Oosterhuis foliar feeding
- Derrick Oosterhuis foliar feeding 2
- En zo vind je er v��l...

Wil je nog meer info over hoe het word opgenomen:
- FOLIAR FEEDING Another Successful Way of Feeding Plants

Dit gaat allemaal over "gewone" planten. Voor deze planten is het nog veel moeilijker om voeding op te nemen dan de planten die wij gebruiken. Onze planten hebben aangepaste bladeren die de opname van ionen makkelijker maken.
Wil je het verschil weten tussen de 2, en welke veranderingen er plaats vinden: ADAPTATION AND ACCLIMATION OF POPULATIONS OF LUDWIGIA REPENS...

Neem een weekje de tijd om alles te lezen, en reageer dan nog eens... :petjeaf:
 
lotus zei:
Zie biologie plantkunde hoe werkt een plant

Plantkunde is wel een heel leuk onderwerp maar onder water heb je te maken met andere processen.
Andere processen zorgen ervoor dat de planten zich gaan aanpassen en verschillend gedragen.
 
okee ik kan playback wel gelijk geven maar dan praten er 2 onzin

de reclame folders zijn natuurlijk helemaal geen bewijs en ook daarin vernoemen ze dat het alleen in combinatie met gewone bemesting werkt en in geval van verstoring van het wortelgestel en het mooiste is dat het niet mag regenen .Ook is er een verschil tussen spore elementen en NPK
Kortom als een plant in het aquarium moet hebben van bladbemesting is hij te dode opgeschreven.
En het aan halen van een artikel over co2 geeft wel aan dat je dingen door elkaar gooit .
Een plant zal beslist wel een aantal spore elementen door het blad kunnen opnemen maar alleen in geval van bittere noodzaak overleven lukt nooit op bladvoeding
 
Hoe neemt een net getopte Cabomba of Hoornblad dan de voeding op. Die heeft nog geeneens wortels. Toch groeit het als onkruid.
Of een top Belgisch groen dat nog geen wortels heeft. Daaruit zou ik opmaken dat ze wel degelijk voeding via de bladeren kunnen opnemen ;).
 
lotus zei:
okee ik kan playback wel gelijk geven maar dan praten er 2 onzin
Geef je "bron" dan eens vrij, want daar wachten we nog altijd op.

lotus zei:
de reclame folders zijn natuurlijk helemaal geen bewijs en ook daarin vernoemen ze dat het alleen in combinatie met gewone bemesting werkt en in geval van verstoring van het wortelgestel en het mooiste is dat het niet mag regenen .Ook is er een verschil tussen spore elementen en NPK
Kortom als een plant in het aquarium moet hebben van bladbemesting is hij te dode opgeschreven.
Mits je zelf aangaf dat je al een basis plantenboek kan lezen, heb ik speciaal voor jou info genomen waar wat plaatjes bij staan zodat het wat duidelijker is. Mocht je de tekst niet snappen, kan je ten minste wat naar de plaatjes staren.
Heb nu wel de indruk dat zelf dat te hoog gegrepen is... Helaas.

lotus zei:
En het aan halen van een artikel over co2 geeft wel aan dat je dingen door elkaar gooit .
Nope. Weeral speciaal voor jou gekozen omdat er plaatjes bij staan, maar daar ben je dan nog niet geraakt merk ik.
Zou de studies toch eens goed lezen, dan word het wat duidelijker.

lotus zei:
Een plant zal beslist wel een aantal spore elementen door het blad kunnen opnemen maar alleen in geval van bittere noodzaak overleven lukt nooit op bladvoeding
:juggle:
 
Ik zou graag willen horen van Lotus hoe een nieuwe top die in de bodem is gezet de voeding opneemt of een plant als Waterpest (zonder wortels) of Hoornblad.
 
jessicapilon zei:
Ik zou graag willen horen van Lotus hoe een nieuwe top die in de bodem is gezet de voeding opneemt of een plant als Waterpest (zonder wortels) of Hoornblad.

Op dezelfde manier als Egeria densa en vele anderen dat doen.
Maar dat zou volgens Lotus dus niet kunnen. :D

Nutrient Absorption by the Submerged Macrophyte Egeria densa
Our results indicate that E. densa rapidly absorbs SRP from water, and that different SRP levels in water produce significant differences in the inacrophytic biomass and tissue P content. According to Bristow (1975), foliar uptake of phosphorus by E. densa is not affected by the removal of roots
 
lotus zei:
in de landbouw?????? echt niet 99 % wordt in de grond aan gebracht,dat heet namelijk mest een plant heeft namelijk wortelcellen om de voeding uit de grond te halen anders stonden ze wel op zijn kop in de grond als ze met bladcellen de voeding er uit zouden moeten halen .
Dit is zo basic: bladeren ademhaling/fotosynthese ,wortels voeding en water.
Zie biologie plantkunde hoe werkt een plant

bij bestrijding onkruid word juist op de bladeren gespoten, zodat het onkruid verdwijnt
 
backplay zei:
jessicapilon zei:
Ik zou graag willen horen van Lotus hoe een nieuwe top die in de bodem is gezet de voeding opneemt of een plant als Waterpest (zonder wortels) of Hoornblad.

Op dezelfde manier als Egeria densa en vele anderen dat doen.
Maar dat zou volgens Lotus dus niet kunnen. :D

Nutrient Absorption by the Submerged Macrophyte Egeria densa
Our results indicate that E. densa rapidly absorbs SRP from water, and that different SRP levels in water produce significant differences in the inacrophytic biomass and tissue P content. According to Bristow (1975), foliar uptake of phosphorus by E. densa is not affected by the removal of roots

Ja dat klopt naar mijn idee ook. Daarom wil ik wel van Lotus horen hoe die planten het dan doen als dat niet via de bladeren gaat :D ;).
Echte waterplanten hebben niet voor niks veel minder wortels dan moerasplanten. Die echte waterplanten nemen makkelijk via de bladren de voeding op.
 

Terug
Bovenaan