Welke metalen in de bak?


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Ik ben op zoek naar dunne geperforeerde kunstof plaat om in mijn Fluval FX6 de ruimte waar het filterschuim in zit te bekleden. De spijlen staan 2cm uit elkaar en dit moet minder worden zodat ik hier media in kan doen.
Ik heb de voorfiltering al in mijn aquarium verwerkt om meer media in de potfilter te krijgen. Hierdoor is een sump ipv potfilter niet meer relevant.

Dunne geperforeerde plaat is uiterst lastig te vinden, maar bij de bouwmarkten wel aluminium geperforeerde plaat.
Nu twijfel ik licht of dit gebruikt kan worden want koper,staal en verzinkt is geen optie.

Wel zie ik soms HMF filters in gekitte alu profielen zitten dus zou aluminium bruikbaar moeten zijn.

mvg, Erik
 
Is 4mm PE of HDPE te dik ?
Die zijn vrij gangbaar .
Anders HDPE plaatje kopen en zelf gaten boren .

Of gewoon dit :

In inox heb je trouwens ook wel wat keus .
 
Aluminium zou ik zo niet gebruiken. Het zou dan in ieder geval al geanodiseerd aluminium moeten zijn. Maar dan nog zou ik kiezen voor kunststof.
 
Wil liever een placemat dikte maar die is niet breed genoeg.
Zijn wel heel veel gaatjes om te maken. De stroken moeten in de buitenring zodat er media in kan ipv schuim. De buitenste spijlen zijn te ver uit elkaar.
Dan kan er echt veel media in, anders valt dit uit de mandjes.
 

Bijlagen

  • DSC02983.JPG
    DSC02983.JPG
    203.6 KB · Weergaven: 82
  • DSC02979.JPG
    DSC02979.JPG
    148.1 KB · Weergaven: 82
  • DSC02978.JPG
    DSC02978.JPG
    149.6 KB · Weergaven: 78
2mm dik PC (polycarbonaat) is denk ik het best geschikt.
Je kan er goed in boren en is goed (koud) buigzaam.
 
Thx. Zal eens kijken waar ik dit kan vinden.

Ik had al twijfels met Alu ivm corrosie.
 
Nog ff wat bij info voor een totaalplaatje van mijn filtersysteem. Het blauwe schuim in de pot is komen te vervallen en nu zit er alleen nog filterwatten in.
Een jbl401 en 901 doen ook polijsten dus wordt deze pot ook goed ontlast. Daardoor kan het schuim in de fx6 voor media vervangen worden.
Een aanzienlijke upgrade dus.
 

Bijlagen

  • DSC03450.JPG
    DSC03450.JPG
    155.7 KB · Weergaven: 84
  • DSC03449.JPG
    DSC03449.JPG
    151.8 KB · Weergaven: 82
  • DSC03445.JPG
    DSC03445.JPG
    129.2 KB · Weergaven: 81
  • DSC03432.JPG
    DSC03432.JPG
    140.7 KB · Weergaven: 82
  • DSC03430.JPG
    DSC03430.JPG
    163.4 KB · Weergaven: 86
  • DSC03431.JPG
    DSC03431.JPG
    164 KB · Weergaven: 78
Kwam vanochtend ineens met de oplossing van de plaat. Bij Hobbyinn in waalwijk hebben ze lexan platen die 1-1.5mm dik zijn. Die zijn stevig genoeg en buigzaam.
Wel ff een ding om hier veel gaatjes in te krijgen. HElaas zit het weer ff niet mee om het op te halen.
 
RVS is overigens prima te gebruiken in zoetwater, wellicht alleen niet in zeer zure bakken maar anders geen probleem :))
 
Ik ben op zoek naar dunne geperforeerde kunstof plaat om in mijn Fluval FX6 de ruimte waar het filterschuim in zit te bekleden. De spijlen staan 2cm uit elkaar en dit moet minder worden zodat ik hier media in kan doen.
Ik heb de voorfiltering al in mijn aquarium verwerkt om meer media in de potfilter te krijgen. Hierdoor is een sump ipv potfilter niet meer relevant.

Dunne geperforeerde plaat is uiterst lastig te vinden, maar bij de bouwmarkten wel aluminium geperforeerde plaat.
Nu twijfel ik licht of dit gebruikt kan worden want koper,staal en verzinkt is geen optie.

Wel zie ik soms HMF filters in gekitte alu profielen zitten dus zou aluminium bruikbaar moeten zijn.

mvg, Erik


Kun je de mandjes er niet gewoon uitlaten en dan gewoon vullen met bio materiaal??? Eventueel in filterzakken????
 
Kwa stroming zou dat wel kunnen denk ik als ik de aanvoerbuis in de deksel er af laat. Als de media in de mandjes blijft heb je wel overal stroming door je media en dan ook een beter rendement.
Volgens mij is dit ook een beperking van een sump dat de media niet overal optimaal gevoed wordt.

Net wel een plaat 1mm PVC 50x70cm (7,35 euro viel nog mee) opgehaald bij Hobbyinn in Waalwijk voor mijn fx6 aan te kunnen passen. binnenkort die in stroken snijden en gaatjes in maken.
Kan nog best lastig worden 8mm gaatjes in 1mm plaat te krijgen. Was wel in de veronderstelling dat dit PC zou zijn maar ben hier ook tevreden mee.

Moet ook eens de fx6 open maken en de media die in het midden zit even in de buitenring doen dan weet ik beter hoeveel ik mag gaan bestellen. Zal wel lekker zwaar worden.

HIeronder de laatste versie van het mechanische filter die voor de FX6 staat. Hij is draai en zwenkbaar dus overal neer te zetten. De media netjes houden de eitjes en grof vuil tegen. Daardoor is nu ook alleen filterwatten in de pot erboven nodig. De schuimblokken zitten hoog genoeg en de aanzuigsnelheid is verdeelt over een groot oppervlak zodat groot en zwaarder vuil er niet op blijft zitten maar er onder blijft liggen. Die zuig ik met een klok op (gekoppeld aan een JBL901) en kiep ik met een waterwissel leeg.

Als de media er bij komt wil ik het indraaien combineren met een flubenol behandeling en moeten de visjes ff logeren denk ik. Nog geen last van slakken in mijn bak maar wel in mijn filters.

 
Grijs,wit of transparant.
Is van normale PVC onderdelen maar ingekort,gezaagd en gebogen. lAatste versie is compleet zwenkbaar.
Wilde eerst een pvc reactor maken voor media maar is ivm onderhoud niet echt praktisch dus is dit het geworden.

De pvc plaat is ook transparant. Morgen wil ik ermee gaan knutselen.
 

Bijlagen

  • DSC03514.JPG
    DSC03514.JPG
    150.4 KB · Weergaven: 77
Net terug van de boormachine.
Was best even een klusje. Maar heb gemengde gevoelens over het resultaat. Ik heb er 7 gemaakt maar had er 6 nodig. Nu merk ik dat PVC toch wat breekbaarder is als gedacht en had ik beter PC kunnen proberen en wellicht dat ik dit alsnog ga doen. Het is niet de bedoeling dat deze platen na verloop van tijd uit elkaar gaan vallen. Met boren komt er ook warmte vrij waardoor de platen onderling wat aan elkaar gaan plakken en dat losmaken gaf enkele scheurtjes. Dat kan denk ik ook gebeuren als ik deze wat strakker aan de mandjes bevestig dan de bedoeling was

Het bevestigen in de mand is vrij lastig door de uitsparingen van de buizen in de mandjes en wil ik ze om de mandjes heen vastmaken. Moet met T-wraps gebeuren denk ik maar ga daar even over denken.
Kan dit ook eerst bevestigen en als het niet bevalt iets anders maken natuurlijk.
 

Bijlagen

  • 20210210_153537.jpg
    20210210_153537.jpg
    394.5 KB · Weergaven: 86
  • 20210210_153700.jpg
    20210210_153700.jpg
    454.5 KB · Weergaven: 89
  • 20210210_155750.jpg
    20210210_155750.jpg
    223 KB · Weergaven: 81
  • 20210210_160843.jpg
    20210210_160843.jpg
    206.9 KB · Weergaven: 88

Terug
Bovenaan