Welke methode gebruiken?


G

Gyon

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb weer eens lekker gebladerd over de plantenbemesting, maar ik kom twee dingen tegen.
Welke methode moet ik nou gebruiken, want ik weet het niet.
1. Volgens de EI-methode:
Recept voor de Makro oplossing:
Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
Voeg 36,68 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
Voeg 2,88 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
Voeg 16,68 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
Voeg 49,8 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe
Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

Recept voor de Micro oplossing:
Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
Voeg 6,12 gram sporenelementen (CSM+B) toe
Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.
Maandag
Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.
Dinsdag
Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Woensdag
Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.
Donderdag
Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Vrijdag
Rustdag
Zaterdag
Rustdag
Zondag
Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater
Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.

2. Iedere dag 10 ml van de oplossing die ik nu heb gemaakt.
In de oplossing zit het volgende: magnesium-sulfaat 77.145 gram, kalium-fosfaat 5.145 gram, kalium-sulfaat 25.71 gram en kalium-nitraat 77.145 gram.

En ik heb al een tijdje mijn bio co2 setje aanstaan.
De planten groeien nog niet, mijn cyperus helferi wordt helemaal bruin en de rest van de planten doen het ook niet geweldig. Ik had er tot het afgelopen weekend ook ancistrussen inzitten, maar nu niet meer. Deze aten gaten in mijn planten. Ook heb ik als extra'tje kleibollen bij de wortels zitten.

Graag zou ik willen weten welke manier ik nu moet gaan gebruiken??
 
Hoeveel mg co2 heb je nu in de bak als ik vragen mag??
Ik werk zelf niet met de calculator en gebruik ook geen kalium- en magnesiumsulfaat. Dit zit in de regel voldoende in het leidingwater.
Als je flesjes maakt van 500ml en toevoegd zoals is aangegeven, dus 4 en 82 gram op 500ml,
dan heb je 20ml nitraat nodig en 40 ml fosfaat om 20/2mg/L te doseren op 100 liter water.
De csm+b moet je in het geheel oplossen en rond de 6ml per 100 liter toevoegen.

Ik ben benieuwd hoeveel co2 je in de bak hebt.
 
mijn kh is 7 en mijn ph tussen de 7 a 7,5 ( ik kan het niet goed aflezen, 7 is groen/geel en 7,5 is groen/blauw. Mijn kleur is groen.)
Dit komt dan uit op gemiddeld 12 ppm CO2
 
Ik krijg binnen een week een digitale pH meter, dit is dan gelijk een stuk preciezer
 
Dan kun je zeker beter meten die ph.
Met de EI kun je beter minimaal 25 mg co2 aanhouden.
 
Ik heb net easy carbo gekocht, kijken of dit gaat werken icm de co2 set
 
Als je niet meer co2 kunt doseren dan is dit wellicht een optie.
Bij voldoende co2 is carbo eigenlijk overbodig.
 
In de meeste gevallen kun je met Bio-co2 niet voldoen aan de voorwaarden van de EI.
Ook de hoeveelheid licht die een standaard Lido produceerd is onvoldoende.

Cyperus h. is niet geschikt voor gebruik in een aquarium.
 
Je kan toch ook de EI volgen met minder belichting??
Zie ook het topic hierover op het AF en de adviezen hiervoor.

uit het EI topic gecopieerd:

De Estimative Index-methode werkt goed voor elk aquarium, veel of weinig licht en veel of weinig planten. De frequentie van dosering kan worden verlaagd tot 1-2x per week bij weinig licht en/of planten (minder dan 0,5 Watt per liter)

(Noot van de vertaler) De uitgangswaarden wijken af van het originele artikel maar is hier wel op gebaseerd. Dit omdat in Nederland vrijwel niemand poeder direct aan het aquariumwater toevoegt, maar vrijwel altijd een stockoplossingen gebruikt. De waardes zijn schattingen. Het werkelijke verbruik van het aquarium kan verschillen.


Uitgangswaarden:
Geen CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 10 tot 20 mg/l en PO4 1 tot 2 mg/l per week
Met CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 20 tot 30 mg/l en PO4 2 tot 3 mg/l per week
Met CO2 en meer dan 0,5 Watt per liter licht: NO3 30 tot 40 mg/l en PO4 3 tot 4 mg/l per week

Natuurlijk is voor een goede en snelle groei meer licht wenselijk maar het voorkomen van tekorten kan met de EI ook prima met minder licht.
Het is maar net welke doelstelling je voor ogen hebt denk ik.
 
Ik ga dan het volgende doen:
Ik krijg morgen de easy carbo binnen.
Ik blijf dit constant toevoegen, 2 ml op 50 l per dag???
Dan ga ik wanneer de co2 naar minimaal 20 ppm is gestegen beginnen met de EI-methode.

Voor nu blijf ik dan 10 ml van de al gemaakte oplossing toevoegen.

Is dit een slim idee?
 
Kun je niet voor de bio co2 een groter bakje gaan gebruiken??
Wellicht heb je al genoeg co2 maar dat hangt af van hoeveel je belicht en hoelang.
Bij weinig licht zal je minder co2 nodig hebben.
Echter met de Lido ben ik bang dat het niet genoeg zal zijn en daarom kun je wellicht het verhogen door een groter bakje te nemen.
Hoe wil je anders de co2 gaan verhogen??
 
jessicapilon zei:
Je kan toch ook de EI volgen met minder belichting??
Zie ook het topic hierover op het AF en de adviezen hiervoor.
De betreffende vertaler heeft alleen de tekst maar letterlijk vertaald.
Hij en de auteur hebben daarbij geen rekening gehouden met de complexiteit van plantengroei in het algemeen.
Ja, je kunt gebruik maken van minder licht maar dat heeft grote gevolgen voor de groei..
 
Daar heb je wel gelijk in Tom, maar ik denk dat je de EI ook prima kan gebruiken puur om tekorten te voorkomen bij minder verlichting.
Of het dan zinvol is om dat te doen dat is wat anders natuurlijk.
Bij minder licht zal de groei minimaal zijn en is de EI dus eigenlijk niet nodig.
 
Ik heb net mijn digitale pH meter binnen gekregen.
Ik heb hem gekalibreerd. Na verloop van tijd moet ik dat zeker weer doen, of niet???
De pH is 7.1 en de KH is 7.
Ook heb ik net 5 ml easycarbo toegevoegd, het gaat dus de goede kant op.
Volgens de tabellen op internet is mijn co2 gehalte net onder de 20 ppm.
Ik ga dan na mijn waterwissel (zondag) beginnen met de EI-methode.
 
Je moet af en toe wel even calibreren hoor om te kijken of hij nog goed is.
 
Oke, dat dacht ik al
 

Terug
Bovenaan