Wat is er nieuw

Welke mossoort?

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Leeftijd
53
Bij het waterwisselen hing mijn hoornblad aan de takken in mijn bak, en ik bedacht dat dat wel een erg leuk effect was. Ik wil dat effect met mos bereiken, maar mijn ervaring met mos is zeer beperkt en ik vraag me af welke mossoort daar geschikt voor is. (Ik heb naar het prachtige overzicht van @Cornelius gekeken, maar wordt daar in deze context niet echt veel wijzer van....)

Even heel concreet wat ik het mos kan bieden en wat ik ervan wens:
* Lichthoeveelheid weinig tot matig (door dimmen en drijfplanten schat ik iets van max 20 lumen/l. Tijgerlotus doet het goed, N. taiwan ook als indicatie.)
* Voeding uitgebalanceerd in het water (N,P,K en micro's)
* Hechting via secondelijm op hout
* 'Hangend' effect (denk maar aan die bemoste bomen Louisiana/ Missipigebied)
* Geen co2 toevoeging, anders dan uit de lucht en van bewoners.
* pH water ongeveer 7-7,5
* KH ongeveer 12
* medebewoners: vuurgarnalen, diverse slakkensoorten, sturisoma's, regenboogvissen, cichliden.

Kijk in mijn ondertekening voor foto's van de bak zoals ie nu is.

Weeping mos is een soort die mij te binnen schiet maar zelf geen ervaring mee. Dus nog even wachten op de ervaringsdeskundigen.

Christmas mos gaat hangen bij voldoende licht maar weet niet of het zo ver wil doorhangen als je wilt.
Is meer als een dennentak zeg maar.

Neem aan dat je zoiets wilt bereiken?

timomelo.jpg

Heb hier Crepidomanes sp Vietnam 3. Weet niet goed of hij echt mooi gaat hangen. Misschien ook een idee. Groeit wel langzaaaaaaam.

Zou voor christmasmos (Vescularia montagnei) gaan, groeit aardig goed.
Crepidomanes zijn ook mooi maar dan ben je wel 10 jaar verder denk ik wil je dat effect bereiken al zal het wel mooier zijn. Zijn ook niet de goedkoopste plantjes.

iets hangend en eenvoudig is de Taxiphyllum Taiwan, de Vesicularia Creeping, Nabei en de makkelijkste Montagnei (christmas mos)
En die groeien goed onder de omstandigheden die ik ze bieden kan?

Dat is inderdaad wat ik voor ogen heb.

(en iets dat 10 jaar moet groeien voordat het wordt, duurt me eerlijk gezegd te lang....)

en iets dat 10 jaar moet groeien voordat het wordt, duurt me eerlijk gezegd te lang....)
Geduld is belangrijk als je een aquarium hebt :deal::DD
Maar mocht je interesse hebben in wat crepidomanes laat maar even weten.

Geduld heb ik ook wel, maar 10 jaar is wel héél erg véél geduld.....

Ik heb het gisteren opgehaald en heb vandaag een begin gemaakt het p diverse plaatsen aan te brengen.
Er kwam even een 'spoedgeval' tussendoor: de garnalen kropen in het binnenfiltertje en dat ging niet helemaal goed, dus moest dat eerst fixen. Morgen dus weer verder met het mos-project.

Welke mos is het geworden? We wachten de foto's af:foto:
Garnalenspoedgeval heeft wel voorrang natuurlijk🦐🦐🦐

Christmasmos is het geworden, maar ik vrees dat het er voorlopig nog niet erg fraai uit ziet. Ik heb 2 'rollen' gemaakt van overmat, met wat stukjes luchtslang erin en tussen de bovenste laag en de laag mat daaronder het mos gedaan. Dus voorlopig zie je vooral oevermat, al ligt het tussen de cryptocorynes dus valt het wat minder op. De 'bomen' ga ik morgen doen, maar het is één bakje voor alle takken, dus daar moet ook nog wat groei bij komen.
Aan de andere kant geldt dat ook voor het restant van de garnalenfamilie, die moeten ook aan het werk om weer terug in de Juwel gezet te kunnen worden. Ik heb nog 10 garnalen over :((

Gelukkig schijnt christmasmos deze tijd van het jaar extra goed te groeien;)k:Dk
Succes met de bomen morgen. Ga je lijmen of met wat draad?

die moeten ook aan het werk om weer terug in de Juwel gezet te kunnen worden. Ik heb nog 10 garnalen over :((
Lekker eten, sfeerverlichting, dan komt het vast wel goed:DD

Het wordt lijmen, waterwissel vandaag. Ik laat het waterpeil tot onder de takken zakken, beetje droogdeppen, lijm erop, mos erop, water weer aanvullen. Ik heb de secondelijm van de gamma, die is erg krachtig en snel droog.

Gebruik zelf ook Vesicularia montagnei
2 roostertjes geprint, wat mos er tussen gedaan en de roostertjes met tiewraps aan elkaar gemaakt.
Met een paar zuignapjes tegen de achterkant hangen. Ziet er zeer mooi uit!

Dus een variant op mijn achterwand van oevermat (wat ik overigens wel weer afgeschaft had.).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan