De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Beste Aquarianen,

Ik wil binnenkort een nano aquarium aanschaffen voor op mijn bureau. De bedoeling is dat hier amano garnalen en op den duur misschien nano-visjes in komen.

Nu ben ik op zoek naar een kale bak hiervoor, ik hoef dus geen complete set met verlichting, verwarming of filter.

Het nano-aquarium komt op mijn bureau te staan, en kan dus niet te groot zijn.
Ik ben daarom op zoek naar bakken van ongeveer 30L, een bak van 40cm is ook de max in verband met de ruimte.

De prijzen en bakken die ik op het internet vond variëren heel erg, en ook in de recensies zitten grote verschillen. Ik hoef geen luxe of dure bak, het enige wat ik liever niet wil zijn zwarte kitnaden. Gewoon een glazen 30L bak met niet opvallende kitnaden voor een prijs tot €50,-.

Hebben mensen ervaring en/of tips voor mij?

Alvast hartelijk bedankt!
 
Kijk eens bij onlineaquariumspullen.nl want die heeft leuke en voordelige kale bakjes te koop.
 
Bedankt voor de snelle antwoorden!
De Dennerle nano cube en de Cocoon aquaria vind ik erg mooi, maar ook wel prijzig om eerlijk te zijn.
Het wordt gewoon een simpel garnalenbakje dus wil niet te veel geld aan de bak uitgeven.

Ik zie op verschillende sites ook erg goedkope volglasbakken van Hagen en van Gebr. de Boon, en de ervaringen van mensen hiermee lopen erg uiteen.
De prijzen zijn in ieder geval erg gebruikersvriendelijk, en ook hoor ik toch mensen die al jaren met zo'n goekope bak doen. Deze zullen waarschijnlijk kwalitatief wat minder zijn, maar voor een 30L garnalenbakje zou ik het denk ik wel aandurven.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, of nog andere suggesties voor een goekope kleine bak?
 
Voor iets dat je op je bureau zet; wellicht in de buurt van laptop/pc, zou ik toch iets nemen met een bewezen reputatie ipv merken waarbij je groter risico loopt dat de bak het na x maanden begeeft. :) Die van Dennerle staan overigens ook met regelmaat op marktplaats.
 
Tweedehands op Marktplaats kan je vaak mooie Dennerle cube's of 35L scaper's tankjes scoren. Ik had de mijne voor 75 euro, inclusief filter, verwarming en licht. Het filter moest ik wel vervangen na een paar maanden, maar de rest is prima.
 
wil je goedkoop neem de standaard volglas dingen die in elke dierenzaak, tuincentrum etc te koop zijn. niet de mooiste maar meestal wel waterdicht.

wil je wat mooier dan zijn de cocoon en dennerle scapersbakjes prima, De scaper45 van superfish is ook heel netjes, maar komt alleen als set geloof ik.

wil je echt iets moois waar je lang plezier van hebt, kijken eens naar ILA bakjes of eventueel DOOA.

Juist bij een kleiner aquarium valt afwerking extra op. dus iets meer uitgeven voor een betere afwerking is dus misschien geen slechte keuze
 

Heel erg bedankt voor alle antwoorden en tips. Ik denk dat ik deze week een goedkoop volglas bakje ga halen bij de dierenwinkel om mee te beginnen en te oefenen met nano scapen. Ondertussen blijf ik op marktplaats zoeken naar een mooie Dennerle of Cocoon.
 
Onlineaquariumspullen verkoopt de Cocoon niet meer dacht ik maar heeft ze nu onder een andere naam maar het zijn dezelfde bakjes.
 
Om het toch nog even geroepen te hebben.. Je vond de Dennerle/Cocoons te prijzig ookal had je een budget van €50 - maar 2 bakken is duurder dan 1 bak kopen. Die goedkope bakjes brengen overigens ook geen stuiver op op marktplaats als je die ooit wil verkopen.
 
Haha oke ja daar heb je een goed punt. Misschien toch maar gewoon even wachten tot ik een mooi afgewerkt bakje tegenkom. Bedankt!
 
Wij gebruiken nu deze, bevalt goed.
Rechte hoeken achterzijde, afgeronde hoeken voorzijde, en ze hebben er zelfs 1 die de afgeronde hoeken op de korte zijde heeft, zodat je de korte zijde als zichtkant hebt. Zijn er ook in cube. Lijkt qua aanbod beetje op cocoon dacht ik.

Wij hebben de 21,5ltr. We gebruiken hem met een aquael turbo 500, zonder mediahuis, alleen de spons. Hebben wat makkelijke plantjes in de bak, wat neocaridina garnaaltjes en wat slakken.
Het glas is dacht ik 5mm, de dekruit 3mm, en verder zit er een onderlegmat bij.

Ik zou in een bak van 20-30ltr zelf geen vissen doen, hooguit een betta met lange staart in de 30.


IMG_20210603_111349.jpg





IMG_20210603_111302.jpg
 
Bedankt voor de tips! Ik wil zeker geen overhaaste beslissingen maken dus ik ga me maar eens even goed inlezen en kijken wat ik precies wil.
 
Ik draaide gister een rustige nachtdienst dus heb mooi de tijd gehad om even alle verschillende soorten aquaria te vergelijken en te kijken wat ik nou echt wil.
Mijn oog is gevallen op de Dennerle Nano Cube 30L, waarbij ik nog een Dennerle Nano hoekfilter wil gaan aanschaffen. Klopt het dat dit een goede keus is wat betreft geluidsoverlast? De bak komt namelijk in mijn slaapkamer op mijn bureau te staan, op zo'n 1m van mijn bed.

Daarnaast vroeg ik me af wat jullie aanraden qua belichting; ik hoor veel positieve verhalen over de Hygger lampen op Amazon.

Als men tips of aanvullingen heeft hoor ik het graag!
 
Ik draaide gister een rustige nachtdienst dus heb mooi de tijd gehad om even alle verschillende soorten aquaria te vergelijken en te kijken wat ik nou echt wil.
Mijn oog is gevallen op de Dennerle Nano Cube 30L, waarbij ik nog een Dennerle Nano hoekfilter wil gaan aanschaffen. Klopt het dat dit een goede keus is wat betreft geluidsoverlast? De bak komt namelijk in mijn slaapkamer op mijn bureau te staan, op zo'n 1m van mijn bed.

Daarnaast vroeg ik me af wat jullie aanraden qua belichting; ik hoor veel positieve verhalen over de Hygger lampen op Amazon.

Als men tips of aanvullingen heeft hoor ik het graag!
Goede keuze :) Dat hoekfiltertje is 1 van de meest stille filters die ik ken.
Hygger lampen ken ik verder niet; je kunt ook altijd kijken naar een Twinstar 30B, kost 3 tientjes ex eventuele dimmer.
 
Mooi zo, dan ga ik in ieder geval voor het Dennerle filter!
De Twinstar ziet er goed uit, inderdaad een beetje waar ik naar op zoek was. Werkt deze verlichting ook naar behoren?
 
Wat een mooie bak! Maar dan heb ik er inderdaad wel vertrouwen in dat het met de Twinstar helemaal goed moet komen.
Bedankt voor alle reacties, ik ga binnenkort maar eens naar de LFS en beginnen met mijn nano bak!
 
Een Aquaell mini pat is ook een filtertje dat je niet hoort en verder prima op een 30 liter bakje met niet teveel belasting.
 
Bedankt voor de link!
Ik woon echter in Den Haag en heb als enige vervoersmiddel een fiets, dus dat wordt wel lastig in Utrecht.
Het heeft ook niet superveel haast, dus ik ben nu gewoon elke dag aan het kijken tot ik iets moois vind wat voor mij wat dichterbij is.
Daarnaast zag ik dat de Hornbach de Dennerle Nano 30 voor slechts €37.95, dus wellicht dat ik direct een nieuwe aanschaf.
 
Geen dank :)
Den Haag - Utrecht is idd wel een stukje, dan haal je de 'winst' wat de bak goedkoper is er niet uit met de NS nee ;).
 

Terug
Bovenaan