Welke nieuwe planten?


B

Biologist

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben aan het denken over de inrichting van mijn rio 180, zie foto

Over de rechterkant ben ik tevreden. Ik hou wel een beetje van de natuurlijke look waarbij planten door elkaar heen groeien. Ben niet zo van de strak beplante bakken :D
20181107_204024.jpg


Maar aan de linkerkant mis ik nog iets. Ik ben opzoek naar een plant voor linksvoor en een plant voor in het midden achter het hout. Vooral die voor achter is moeilijk. Het aquarium is namelijk 50cm hoog en hij moet boven het hout uitkomen. Ik ben dus op zoek naar een hoge plant, die qua bladvorm en kleur naast de javavaren passen. Liefst een wat snellere groeier (nu staan er alleen hele langzaam groeiende planten in) die in de toppen wat kleur heeft. Echinodorus soorten zijn geen optie ivm mijn Ancistrus. Ik was aan het denken aan belgisch groen? Maar weet niet of die hoog genoeg wordt. Ideeën voor vooraan (voor de Anubias) zijn ook welkom!

Over het aquarium:
Filter is een jbl e901, lichten worden overgezet naar 2x epistar led balken van jmb (beide 30W elk, 1 rood/wit en 1 blauw/wit). Plantenvoeding bestaat uit zelf aangemaakte poeders: kaliumnitraat, kaliumfosfaat en csm+b en kleibolletjes bij de planten die het nodig hebben. CO2 staat er nu nog niet op, maar is in de toekomst wel een optie. Ik zoek dus iets wat het ook prima doet zonder CO2.

Brand maar los :D
 
Belgisch groen kan heel hoog worden, linksvoor zou je een crypto kunnen neerzetten.

Zelf heb ik sinds kort de Bacopa australis in mijn bak, dat is een redelijk makkelijk frisgroen voorgrond plantje, die ook niet zo strak groeit maar een beetje rommelig, precies waar je van houd.

Verder denk ik dat 2 x 30 watt wel erg veel licht gaat geven in jou bak, tenzij je ze kunt dimmen.

https://tropica.com/en/plants/plantdetails/Bacopaaustralis(043A)/4466
 
Lotussen heb ik geprobeerd, maar doen het om de een of andere reden niet hier in al mijn bakken. Vind ze wel geweldig mooi.

Bacopa ga ik eens naar kijken. De leds zijn inderdaad dimbaar, maar ga liever voor iets te veel en dan moeten dimmen als dat er te weinig boven hangt. Zo houd ik mijn opties open.
 
Nymphoides sp taiwan is zeker mooi ja, kan mooi achter dat hout, ook omdat het behoorlijk lange stengels zijn voordat het blad begint.
 

Terug
Bovenaan