Welke pH-controller


E

EmileK

Guest
Ter voorbereiding op de opstart van mijn Trigon350 ben ik aan het kijken om mijn CO2 set te gaan automatiseren. Ik heb al een 2kg CO2 fles, planning is om deze te combineren met een in-line CO2 diffusor van JBL (Flora-direct). Nu kom ik erachter dat er veel verschillened pH-controllers zijn, ik heb op dit forum rondgezocht maar niet echt tot een sluitend antwoord kunnen komen.

Welke pH-controller zouden jullie aanraden, welke zouden jullie afraden?

Tot nu toe kom ik de volgende 3 vooral tegen:

Milwaukee MC122 - 149 euro bij Aquaplantsonline
- Voordeel: goedkoopste die ik heb gevonden
- Nadeel: ik ken dit merk niet, en vindt deze eigenlijk bij geen enkele andere winkel....

Dennerle Profi-line Evolution Deluxe - 245 euro bij Hornbach
- Voordeel: bekend merk
- Nadeel: toch een slordige 100 euro meer dan de Milwaukee, zijn veel plantjes/visjes

JBL Proflora touch - 292 euro bij aquastorexl
- Voordeel: bekend merk
- Nadelen: erg duur in verhouding

Verder lees ik bij JBL dat de pH-electrode jaarlijks vervangen moet worden. Is dat bij de andere ook? Wat zijn jullie ervaringen daar mee?

Alvast bedankt allemaal!! :)

Ps. mocht dit elders al uitgelegd zijn dan mijn excuses voor de forum vervuiling :mad:
 
De ph electrode moet je er (meestal) nog los bij kopen.
Dit kun je ook van een ander merk doen.
Ik heb een navulbare Gelelectrode gekocht via een webshop.
 
Ja maar dan blijft er nog een prijsverschil. Ik ben benieuwd naar de ervaringen, is de meerprijs het waard?
 
Ik heb er een van dennerle, vind deze pH controller wel erg makkelijk in gebruik.
 
Lid Benvo raadde laatst er een aan via Aliexpres maar ik weet zo niet welke dit is. Wellicht kan hij je deze tip nog geven hier als hij dit meekrijgt.
 
Bij alle merken moet de pH-electrode om de zoveel tijd vervangen worden en zoals reeds opgemerkt los er bij aangekocht worden heeft met de houdbaarheid te maken
Dennerle is een prima setje Al doet de behuizing je vermoeden dat je in de jaren 70/80 beland bent :D
Bij Jbl lees je nog wel eens dat de temperatuur sensor het begeeft.
Het merk Milwaukee MC122 wordt ook gevoerd de de visvoer winkel
Nadeel van deze is dat de Ph maar ingesteld kan worden in vaste waardes bepaald door het merk in hoe verre dit een nadeel is is aan de gebruiker te bepalen uit gaande van de water waardes en doel.
 
He
Ter voorbereiding op de opstart van mijn Trigon350 ben ik aan het kijken om mijn CO2 set te gaan automatiseren. Ik heb al een 2kg CO2 fles, planning is om deze te combineren met een in-line CO2 diffusor van JBL (Flora-direct). Nu kom ik erachter dat er veel verschillened pH-controllers zijn, ik heb op dit forum rondgezocht maar niet echt tot een sluitend antwoord kunnen komen.

Welke pH-controller zouden jullie aanraden, welke zouden jullie afraden?

Tot nu toe kom ik de volgende 3 vooral tegen:

Milwaukee MC122 - 149 euro bij Aquaplantsonline
- Voordeel: goedkoopste die ik heb gevonden
- Nadeel: ik ken dit merk niet, en vindt deze eigenlijk bij geen enkele andere winkel....

Dennerle Profi-line Evolution Deluxe - 245 euro bij Hornbach
- Voordeel: bekend merk
- Nadeel: toch een slordige 100 euro meer dan de Milwaukee, zijn veel plantjes/visjes

JBL Proflora touch - 292 euro bij aquastorexl
- Voordeel: bekend merk
- Nadelen: erg duur in verhouding

Verder lees ik bij JBL dat de pH-electrode jaarlijks vervangen moet worden. Is dat bij de andere ook? Wat zijn jullie ervaringen daar mee?

Alvast bedankt allemaal!! :)

Ps. mocht dit elders al uitgelegd zijn dan mijn excuses voor de forum vervuiling :mad:

Heb zelf de Dennerle PH controller en hiervoor een Milwaukee, ze doen beide hun werk goed. Alleen merk je toch wel veel verschil in kwaliteit / functies.
De dennerle kan je veel meer apart instellen dan een Milwauke controller. Ik zou persoonlijk altijd gaan voor de Dennerle.

Misschien ook iets om rekening mee te houden, volgens mij worden bij de JBL controllers niet standaard een elektrode meegeleverd en bij de Dennerle en Milwauke wel. Dus er komt nog extra geld op de 292,-
 
He

Misschien ook iets om rekening mee te houden, volgens mij worden bij de JBL controllers niet standaard een elektrode meegeleverd en bij de Dennerle en Milwauke wel. Dus er komt nog extra geld op de 292,-
Zowel Dennerle en Milwauke standaard zonder elektrode geleverd .
 
Als ik alles zo lees en daarbij de link en ervaring van Ben betrek dan zou ik die van Aliexpres gewoon aanschaffen want dat scheelt enorm.
 
Als ik alles zo lees en daarbij de link en ervaring van Ben betrek dan zou ik die van Aliexpres gewoon aanschaffen want dat scheelt enorm.
Daar heb je absoluut gelijk in John :D
Vandaar dat ik via de link van Ben:thumbs::D gelijk maar een nieuwe PH elektrode besteld heb
Makkelijk kiezen tussen 14€ of 67€:D
Ben benieuwd :D
 
Daar heb je absoluut gelijk in John :D
Vandaar dat ik via de link van Ben:thumbs::D gelijk maar een nieuwe PH elektrode besteld heb
Makkelijk kiezen tussen 14€ of 67€:D
Ben benieuwd :D

Je snapt natuurlijk wel dat je met eventuele klachten naar Ben moet gaan he:D;).
 
Je snapt natuurlijk wel dat je met eventuele klachten naar Ben moet gaan he:D;).
Tuurlijk John:D maar al zou deze het maar een half jaar uithouden dan zit je nog op winst
Ben der niet zo bang voor want als je zegt hier thuis alle Chinese makelij nu weg dan hebben jaap en moeders en de baken een groot probleem :D:D
 
Ik heb zelf ook het nodige via Ali hier hoor en dat valt allemaal best wel mee. Natuurlijk loop je weleens tegen mindere kwaliteit aan maar ja dat heb je met alles wat je koopt wel denk ik.
 
Daar heb je absoluut gelijk in John :D
Vandaar dat ik via de link van Ben:thumbs::D gelijk maar een nieuwe PH elektrode besteld heb
Makkelijk kiezen tussen 14€ of 67€:D
Ben benieuwd :D
Nou, de electrode die je op deze site ziet heb ik inmiddels toch al een jaar of drie, vier in gebruik. Ik heb er, destijds, ook een op reserve gekocht die in de bewaarvloeistof zit. Van tijd tot tijd wissel ik ze wel eens om. Uiteraard moet je wel met een zekere regelmaat, als altijd, ijken!
 
Milwaukee jaren gebruikt, doet het gewoon goed. 1 cijfer achter de komma nauwkeurig. Draaiknop op ph in te stellen. Niet echt makkelijk. Ik gebruik nu een sera van 10 jaar oud en die is 2 cijfers nauwkeurig en alles digitaal. Ik zou kijken voor een 2dehands sera. Succes
Oja elektrodes zijn in Duitsland veel goedkoper.
 
Goedemiddag,

Hebben jullie de aliexpress controller nog steeds in gebruik? En bevalt het nog steeds. Ik overweeg ook een PH Controller aan te schaffen maar hik inderdaad ook een beetje tegen de hoge prijzen aan. Hebben jullie de calibratievloeistoffen ook via Ali gekocht? Alvast dank voor jullie reactie.

Groeten,

Rick
 
Tuurlijk John:D maar al zou deze het maar een half jaar uithouden dan zit je nog op winst
Ben der niet zo bang voor want als je zegt hier thuis alle Chinese makelij nu weg dan hebben jaap en moeders en de baken een groot probleem :D:D
Mijn controllers, ik heb er twee heb ik al jaren en ze werken beide nog goed. Wel bewaren met bewaar vloeistof in de dop.
 
Goedemiddag,

Hebben jullie de aliexpress controller nog steeds in gebruik? En bevalt het nog steeds. Ik overweeg ook een PH Controller aan te schaffen maar hik inderdaad ook een beetje tegen de hoge prijzen aan. Hebben jullie de calibratievloeistoffen ook via Ali gekocht? Alvast dank voor jullie reactie.

Groeten,

Rick
Aliexpress doet de callibratie vloeistof erbij! Zie mijn vorige post voor de link.
 
Deze controller is al jaren gebruikt en werkt perfect! Bovendien zit er een prima electrode bij.

https://nl.aliexpress.com/item/Aqua...af-4ac9-8fb9-2cad0e28f260&transAbTest=ae803_5
Ik heb vandaag ook een PH controller via AliExpress binnen gekregen, maar snap niet hoe ik hem precies moet instellen.
Kalibratie is gelukt, maar dan loop ik vast in het gebrekkig Engels van de manual.
D1D01D10-6E2F-4A95-9178-DF7BCC313BB0.jpeg
55C27BE1-5620-45FF-80ED-A351ADC230D0.jpeg
 
Nou, dat Engels is zo gebrekkig nog niet. ;) Om de pH controller in de stellen schuif je de PH/Set knop naar set. En daar draai je de set knop op de gewenste pH waarde die je in de bak wil. Dan moet je beslissen wanneer de controller het magneetventiel moet openen. Dat die je met de Hi/Lo knop. Deze schuif je op Hi-A. Zodra de waarde een boven de pH waarde komt die je hebt ingesteld met de setknop wordt het magneetventiel geopend. (Wanneer je de schuif op Lo-A zet werk hij eigenlijk omgekeerd.) Hou dus de stand Hi-A aan.
 
Nou, dat Engels is zo gebrekkig nog niet. ;) Om de pH controller in de stellen schuif je de PH/Set knop naar set. En daar draai je de set knop op de gewenste pH waarde die je in de bak wil. Dan moet je beslissen wanneer de controller het magneetventiel moet openen. Dat die je met de Hi/Lo knop. Deze schuif je op Hi-A. Zodra de waarde een boven de pH waarde komt die je hebt ingesteld met de setknop wordt het magneetventiel geopend. (Wanneer je de schuif op Lo-A zet werk hij eigenlijk omgekeerd.) Hou dus de stand Hi-A aan.
Thanks, zo moeilijk is het dus niet.
Het was meer mijn onwetendheid hoe de Hi-A en Lo-A stand te gebruiken.
 
Ik heb vandaag ook een PH controller via AliExpress binnen gekregen, maar snap niet hoe ik hem precies moet instellen.
Kalibratie is gelukt, maar dan loop ik vast in het gebrekkig Engels van de manual.
Bekijk bijlage 312013Bekijk bijlage 312014
Ik heb vandaag ook deze controller gekocht bij AliExpress.
Volgens de beschrijving zit er geen kalibratie vloeistof bij.
Was dat bij jou wel het geval?
 
Ik heb vandaag ook deze controller gekocht bij AliExpress.
Volgens de beschrijving zit er geen kalibratie vloeistof bij.
Was dat bij jou wel het geval?
Klopt, zit er inderdaad niet bij.
Ik heb die vloeistof gewoon via een online aquarium winkel besteld waar ik op dat moment nog meer ging bestellen.
 
De controller werkt bij mij ook prima!
Zondagavond heb ik de electrode geijkt en vervolgens geïnstalleerd.
Vooraf had ik KH6 gemeten dus heb ik de controller op PH 6,85 ingesteld.
De CO2 waarde wordt dan ongeveer 27 mg/liter, en dat is prima voor mijn plantjes!
Ik schrok wel van de PH waarde die de controller aangaf voordat deze zijn werk ging doen: de PH waarde was 6.5
PH 6,5 met een KH waarde van 6 betekent 60mg CO2 per liter, en dat is veeeeel te hoog!!!
Ik heb de CO2 waarde altijd zo ingesteld totdat de dropchecker licht groen kleurde (met een indicatorvloeistof van 30mg).
Een tip voor iedereen: meten is weten!
Door het gebruik van de controller verbruik ik minder CO2 en de PH staat altijd op de gewenste waarde.
Kortom: ik ben zeer tevreden met de PH controller die @benvo hierboven heeft geadviseerd, en voor het geld hoef je het niet te laten.
 
Misschien een gekke vraag als ik deze binnen dit topic mag stellen, maar stel je met een ph controller nog steeds het aantal bellen in per minuut ?
Ik snap dat je de aanvoer van CO2 onderbreekt als je op de juiste ph waarde zit, maar hoeveel co2 voeg je dan toe per minuut.
 

Terug
Bovenaan