Welke ph verlagende bodem?


GertvdB

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Berichten
131
Goedenavond,

In andere threads hebben jullie kunnen lezen dat mijn garnalen bestand op onverklaarbare manier behoorlijk geslonken is en het heeft zich uiteindelijke toch nog weer doorgezet. Dagelijks helaas gaan er garnaaltjes dood. Nu dus maar gekozen om de hele bak opnieuw op te zetten.

Ik heb inmiddels ook osmose water toch mijn beschikking.

Enkele vragen:
- Welke ph verlagende bodem raden jullie aan?
- HELP
- AKADAMA
- ADA
- JBL Proscape
- 100% osmose of verhouding?
- Rots of mopani hout (beiden tot mijn beschikking)

Ik hoor graag van jullie
 
Ik heb zelf (tot nu toe) goede ervaringen met de scapers soil van Dennerle,ook die van JBL gehad maar is slecht bevallen.
Zou volledig osmose doen en dan mineralen toevoegen zoals gh+ van Bee Shrimp bv.
 
Bodem is geworden: HELP advanced soil plants
Osmose water nu voldoende en mopanihout gaat er als decoratie in.

Alleen hebben jullie leuke tips voor planten? Laatste keer gekozen voor invitro, maar is dat echt wel nodig (ivm slakjes)?
 
Zelf heb ik weinig echte planten erin en meer wat stukjes hout met mosjes bekleed. De enige 3 planten die ik verder in de bakjes heb zijn een Javavaren op een steen opgebonden, een Bananenplat en in de ander wat Sagittaria Sabulata met Waterpest.
Ik doe dat bewust omdat ze graag in het mos zitten en je zo de garnalen goed blijft zien.
 
Mosjes zijn altijd goed en ik heb wat niet te veeleisende planten zoals javavaren en drijfplantjes daarbij. Mijn ervaring is dat in vitro niet nodig is, en ik vind slakjes ook geen probleem; nuttige beestjes.
 
Bij in vitro planten weet je iig wel zeker dat er geen gifstoffen op zitten tegen de slakken (waar garnalen zeer slecht op reageren)

maar aangezien de bak nog op moet starten zijn deze er sowieso wel uit voordat de garnalen in de bak gaan (mits je even een x aantal keer hebt ververst)

ga je nieuwe planten toevoegen als een bak al draait met garnalen en al dan is in vitro helemaal niet zo gek.
je kan uiteraard ook "gewone" planten nemen en deze eerst 5 dagen in een emmer spoelen.
 
Ik zet nieuwe plantjes altijd in een emmer voor 4-5 dagen en ververs dat water dagelijks.
 
Bedankt wederom voor de opmerkingen en suggesties. Ik heb toch gekozen voor invitro. Bakje moet eerst weer indraaien en de vorige keer groeide het redelijk snel. Eerst vanavond maar eens de garnalen zien te vangen en in hun tijdelijke onderkomen plaatsen.
 
Kleine update van de bak. Nieuwe bodem en inrichting met 100% osmose water.

20171115_172335.jpg
20171115_172349.jpg
20171115_172358.jpg
20171116_201545.jpg
 
Misschien overbodig om te zeggen? Maar je bedoelt wel 100% osmose met aanvulling van mineralen toch?

Bak ziet er goed uit! :thumbs:

Er zitten nog geen beesten in de bak, die komen nog. Iets daarvoor ga ik beginnen met het toevoegen van mineralen. Dat is toch op tijd genoeg?
 
Er zitten nog geen beesten in de bak, die komen nog. Iets daarvoor ga ik beginnen met het toevoegen van mineralen. Dat is toch op tijd genoeg?

Wellicht dat het indraai proces hierdoor vertraagd word.. al weet ik dat niet zeker.

Ik zou gewoon direkt beginnen met de bak op de juiste waardes te krijgen, kan je altijd nog wat fine tunen waar nodig
 
Ik ga mee met Richard, je kunt beter direct gaan toevoegen zodat je kunt sturen naar de juiste waardes.
Vind het wel heel erg mooi, prachtig hout!
 
Mooie stukken hout!
Heel fjn om mee te werken ook, zinkt meteen.
Het kan wel een paar maanden je water wat bruin kleuren, maar dat kan geen kwaad voor de garnalen.
 
Ik heb stad en land afgezocht naar de mooiste stukken mopani hout en zoals altijd kom je dus gewoon bij de dier all-in terecht in je eigen woonplaats. Nooit aan gedacht. Het zijn twee stukken en ik heb ze redelijk lang gespoeld met meerdere keren kokend water. Het water is nu nog wat troebel, maar dat komt door een water wissel (bacteriebloei gehad) en wordt nog helderder. Verkleuring van het hout zit er dus eigenlijk bijna niet meer in.

Ik zal dan direct gaan beginnen met toevoegen van mineralen. Ik wil deze gebruiken: SaltyShrimp - Bee Shrimp Mineral GH+. Is dat de juist?

Ik zit te denken aan Taiwan Bee blue bolt garnalen.
 
Ik borduur toch even verder op deze thread.

Mijn bakkie draait nu ongeveer twee weken, maar toch al snel zie ik nu alg ontstaan. Geen vervelende soorten, maar dat groene stofalg wat zich hecht op het hout en de ruiten van het aquarium. Licht zit er absoluut niet te veel in (max 6 uurtjes, maar voer ik straks langzaam op naar 8) en ik voeg dagelijks (net iets te veel) CO2 toe.

Water waarden zijn:
PH: +/- 6 - 6.5
KH: 0
GH: 0-1 (gaat ik vanaf morgen opvoeren naar +/- 4)
No2: 0 - 1 (bakkie draait nog in)
No3: 10

Iemand tips?
 
In sommige bodems zit inderdaad ammonia maar ook blaadjes die vergaan kunnen dit veroorzaken.

Ik heb eergisteren een 50% waterwissel gedaan en doe dat volgende week nogmaals. Dan moet toch neem ik aan het meeste er wel uit zijn.
 
De Amazonia bodem geeft ook af als het goed is want ik heb daar nog een zak van staan maar dus nog niet gebruikt.
 
Stond er op de verpakking van de bodem dat je tijdens het indraaien moet verversen? als dat niet zo is kan je dat beter ook niet doen.
 
Als jullie GH+ toevoegen hebben jullie dan veel onopgeloste delen erbij? Ik heb het net op willen lossen in een bakje naast het aquarium maar er bleef een redelijke hoeveelheid onopgelost materiaal over. De omschrijving geeft aan dat ook de onopgeloste delen gewoon mogen worden toegevoegd aan het aquarium.

Graag ervaringen delen.
 
Ik doe het in de emmer met toe te voegen water en zie inderdaad ook weleens wat op de bodem nog en dat gaat gewoon mee. Wat dat precies is weet ik niet.
 

Terug
Bovenaan