Welke plant is dit?


Tom1983

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2012
Berichten
75
Locatie
Wichmond
Hallo allemaal,

kan 1 van jullie mij zeggen welke plant dit is? In de winkel wist de verkoper het even niet maar wist me wel te vertellen dat het wel een makkelijk plantje is.
 

Bijlagen

  • 9FC6C32C-0AD3-4173-AD75-03F577BAE2A6.jpeg
    9FC6C32C-0AD3-4173-AD75-03F577BAE2A6.jpeg
    215.6 KB · Weergaven: 106
Hij is makkelijk mits je 'm onder een erg sterke lamp zet en afdoende voeding geeft. Ik heb de indruk obv je foto dat ie teveel in de schaduw staat.
Goedemorgen, misschien domme vraag maar hoe creëer ik meer licht in mijn bak? Moet ik andere tl balk halen? Met sterker licht? Heb een deksel met 2 tl balken erin.
 
Kun je eerst misschien zeggen hoeveel licht je hebt en in welke bak? Heb je een foto van je bak want wellicht staat de plant op een beschutte plek nu.
 
Kun je eerst misschien zeggen hoeveel licht je hebt en in welke bak? Heb je een foto van je bak want wellicht staat de plant op een beschutte plek nu.

licht moet ik vanavond thuis naar kijken maar gewoon 2 tl balkjes. Heb een juwel 110L.
 

Bijlagen

  • B9986199-EF6C-4D8E-AA5D-AD72903A5A9E.jpeg
    B9986199-EF6C-4D8E-AA5D-AD72903A5A9E.jpeg
    397.8 KB · Weergaven: 91
Over het algemeen vindt ik je planten best mooi zo maar die Zwaardplant zal veel licht tegenhouden en daarbij staat de rode linksvoor ook erg dicht bijeen geplant.
Of deze daar voldoende licht krijgt met die reus achterin betwijfel ik dan ook.
 
Over het algemeen vindt ik je planten best mooi zo maar die Zwaardplant zal veel licht tegenhouden en daarbij staat de rode linksvoor ook erg dicht bijeen geplant.
Of deze daar voldoende licht krijgt met die reus achterin betwijfel ik dan ook.

misschien die rode verplaatsen naar midden bak en dan vooraan. Daar lijkt veel licht te komen. Optie?
 
Ik zou zelf de grote reus linksachter in de hoek zetten en dat kunstwerk eruit maar ja dat is persoonlijk. Zo heb je denk ik in de rest van de bak meer licht en meer mogelijkheden voor de plant die je bedoeld.
 
Denk er even aan dat meer licht gevolgen heeft. Je planten zullen, door een snellere groei gaan vragen om meer bemesting waaronder o.m. CO2. Misschien wil je dat laatste helemaal niet. Dan is het beter om je licht niet al te intensief te maken. De lichtduur zou ik wel op 8 uur houden excl. eventuele dimtijden. Bepaal dus wel je plantenkeuze aan de hand van je licht intensiteit die je wilt gaan bieden. Je Alternanthera bijvoorbeeld vraagt intensief licht. Besluit je om daar niet voor te kiezen dan zal je het plantenbestand aan moeten passen en daar past die Alternanthera weer niet tussen.
 
misschien die rode verplaatsen naar midden bak en dan vooraan. Daar lijkt veel licht te komen. Optie?
Ik zou 'm zeker onder die paraplu vandaan halen en in de spotlight zetten; of je huidige TL-balkjes afdoende zijn zal moeten blijken als je niet weet hoeveel watt/lumen die zijn.
 
Ik zou 'm zeker onder die paraplu vandaan halen en in de spotlight zetten; of je huidige TL-balkjes afdoende zijn zal moeten blijken als je niet weet hoeveel watt/lumen die zijn.
Hoeveel watt lumen heeft deze plant nodig? Of is daar niet iets over te zeggen.
 
Hoeveel watt lumen heeft deze plant nodig? Of is daar niet iets over te zeggen.
0,5 watt per liter omgerekend wordt aangeraden, maar das vooral voor led - als je nog ouderwetse TL balken hebt weet ik zo gauw geen omrekenmethode
 
@ Benvo: Je hebt gelijk, ik was te snel..Ludwigia maakt nooit stengelwortels,.....!
@TS: voor TL buizen geldt de lumen stroom ( google maar even) je bak heeft ongeveer 35 lumen /liter nodig om alle planten optimaal licht te geven. Dit gedurende 10 uur per dag, ervoor en erna kun je ook 1 lamp laten branden ( als je apart kunt schakelen). In totaal heb je dan 110 x 35 = 3850 lumenstroom nodig.
TL buizen leveren gemiddeld als ze nieuw zijn tussen 83 en 85 Lumen per Watt. Je lampen zijn waarschijnlijk 2 x 60 cm = 30 watt in totaal. Lumenstroom is dan 30 x 85 =2550 lumen. is dus behoorlijk aan de weinige kant. Is niet zo erg, maar neem dan planten die met minder licht genoegen nemen. de meeste varensoorten en ook Vallesneria en Anubias vinden minder licht niet erg.
 

Terug
Bovenaan