Wat is er nieuw

Welke plant is dit?

Remco787

Well-known member
Lid geworden
29 juli 2012
Leeftijd
30
Hallo allemaal,

Een paar weken geleden heb ik wat drijfplanten gekocht en er zaten verschillende plantjes bij.
Onder andere de volgende:

797841remco787_0_82_p1050690.jpg

891622remco787_0_82_p1050693.jpg

Mijn vraag is welke plant dit is en hoe ik deze moet behandelen.
Hij drijf nu rond en maakt mooie nieuwe blaadjes, maar de wortels lijken op een plant die op de bodem wilt staan.

Dit lijkt mij Ceratopteris siliquosa of thalictroides.
Je kunt ze als drijver gebruiker maar ook in de bodem zetten. Als drijver heb ik er een betere ervaring mee.

Wauw! Ik had niet gedacht dat het zo'n grote plant kan worden.
Bedankt voor deze snelle reactie, nu ik de naam weet kan ik verder zoeken.

ja dat kunnen grote jongens worden hoor. In vond ze voor mijn meterbak zelfs te groot, maar nu heb ik wel erg veel drijvers er al in hoor.
Als je dat niet hebt dan is het een leuke drijver voor de bak.

Ik heb nu twee kleintjes, dus ik ga er ��ntje in de bodem zetten en dan merk ik wel.

De drijver en de staande zouden 2 verschillende soorten zijn. Dit is de drijver.

Leek me ook Botia. Ik weet niet hoe die het in de bodem zou doen overigens.
Ik had ze gewoon drijven hier. Kregen een omvang van zeker een dikke 20cm.

Daar heb ik ze in eerste instantie ook voor gekocht, dus dat komt mooi uit!

Ja dat gaat dan vast wel goed komen hoor.

Aangezien ik over waarsch. deze plant onlangs ook een topic tegenkwam en mijn boek nog openligt op de betreffende pagina hier nog wat extra info.

Ik ga ervanuit dat dit de Ceratopteris Thalictroides is, want bij de Cornuta (wordt vaak verward met Pteridoides) en de Pteridoides ontstaan de veerspletige bladeren pas in een latere ontwikkelings fase. Bij jouw foto is duidelijk te zien dat dit al aanwezig is... en van de Ceratopteris is de Thalictroides dus de enige soort (momenteel in de handel) die al zeer vroeg die herkenbare bladervorm ontwikkeld.

Deze plant is inderdaad eigenlijk een bodemplant... of beter gezegd, dan groeit hij beter. In de bodem geplant ontwikkeld deze plant zich dusdanig snel dat hij vaak onderhoud nodig heeft in vorm van snoeien. Overigens is dit wat waterwaarden een eenvoudige plant met een gemiddelde lichtbehoefte en een temperatuur van 22 tot 29 graden Celcius.

Ik hoop dat je er wat aan hebt 🙂

groetjes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan