Wat is er nieuw

welke planten 45 l bak met neocaridina en helena slakken

Nanoaqua

Active member
Lid geworden
28 juli 2021
Leeftijd
29
Onze bak draait al een tijd, maar wil nu graag echt serieus garnalen gaan kweken. Maar ik denk dat er dan nog wel wat aan de planten gedaan moet worden.
Wie kan mij 5-10 planten/mossen noemen die ik moet nemen en volledig veilig zijn?
Ik vind het zo lastig, al helemaal met al die latijnse namen
En zou het fijn vinden als je me er dan ook bij verteld of die plant op de voorgrond/midden/achter moet
IK heb er echt weinig verstand van en zie door de planten het bos niet meer.

en dan het liefst ook nog makkelijk verkrijgbaar via bijv aquacompleet oid en het moeten wel makkelijke planten zijn

Anubias soorten

Javamos en andere soorten.

Eigenlijk zijn alle aquarium planten wel veilig voor garnalen hoor
En in een 45 liter bakje, zou ik me niet zo druk maken om voor of achtergrond planten.

Wat laagblijvende soorten zou ik nemen denk ik

het prijsverschil tussen web en fysieke winkel is zodanig groot dat je over het algemeen na 3-4 plantjes de verzendkosten al ruim terug verdient hebt. Ik zou dus lekker online shoppen veel meer keus en ze zijn netjes voor je onderverdeeld in voor-midden-achter bij de meeste zaken.

Gemakkelijke planten zijn Echinodorussen, cryptocorynes, javavarens (epifyt) anubias (epifyt) ,bucephalandra (epifyt) en mossen. sterke planten die eigenlijk altijd wel overleven. Epifyt betekend dat je ze op een steen of stuk hout kunt binden maar niet met de wortels in de grond kunt zetten.

gemakkelijke stengelplanten voor een kleinere bak zijn hygrophila polysperma (belgisch groen) Rotala rotundifolia en limnophila sessiliflora.

voorgrond plantjes zou je lileaopsis en marsilea kunnen proberen, groeien ws heel traag maar die hebben kans dat ze het doen, de rest vraagt meer licht en co2 toevoeging.

Ik heb 2 mossoorten, Java varen, hoornblad, waterpest naaldgras en een stuk hout in m'n mandje.
Kan ik het op het hout binden met vislijn of lijm?
Is dit een mooie selectie zo?

Als je de planten binnen hebt, zet ze dan eerst apart in een emmer water en spoel de planten veelvuldig gedurende 3 dagen met iedere spoeling vers water nemen
Uitleg: veel plantenkwekers gebruiken landbouwgif waar garnalen aan dood gaan)

Ik heb 2 mossoorten, Java varen, hoornblad, waterpest naaldgras en een stuk hout in m'n mandje.
Kan ik het op het hout binden met vislijn of lijm?
Is dit een mooie selectie zo?
opzichzelf gemakkelijke planten maar hoornblad en waterpest groeien gemakkelijk meerdere cm's per dag, je blijft snoeien.
Op hout heb ik zelf een voorkeur voor opbinden met draad. katoendraad heeft als voordeel dat in het in paar weken afgebroken wordt, de planten zullen als het goed is dan zichzelf wel gehecht hebben. nylondraad en lijmresten blijf je altijd weer tegenkomen. maar kunnen geen kwaad. Speciale plantenlijm bestaat niet, het is gewoon secondenlijm (cyanoacrylaat lijm) met een etiketje dat het 4 keer zo duur maakt.

Hier in de afgelopen jaren vaker een anubias gesnoeid maar nog nooit gezien dat de garnalen er last van hebben.
is ook een spookverhaal imo, ooit kwam er iemand achter dat anubias uit de aronskelk familie komt en dat die dus wel heel erg giftig zou moeten zijn. nou zijn vrijwel alle leden van die familie ook giftig in meer of mindere mate. Maar de meest giftige stof is calciumoxalaat en dat is onoplosbaar in water. Het is dus imo onmogelijk een aquarium te vergiftigen door een blaadje af te knippen. bovendien komen ook cryptocorynes en bucephalandras uit die familie en daar hoor je nooit iemand over. Zolang je er geen salade van maakt zou ik me er niet druk om maken.

Laatst bewerkt:
Kunnen jullie mij misschien vertellen welke planten dir zijn? Dat lichtgroene bosje schijnt een mossoort te zijn?

Bijlagen

• 20220125_235056.jpg
    20220125_235056.jpg
    457.9 KB · Weergaven: 117
  • 20220125_235101.jpg
    20220125_235101.jpg
    232.2 KB · Weergaven: 121
het bruine is een cryptocoryne, je doet er goed aan de pluk wat uit elkaar te trekken dan krijg je een veldje ipv zo'n kluitje.
het groenige "mos" lijkt me lomariopsis lineata wat voor zover ik weet eigenlijk een voorkiem is van een varen. die zich niet door ontwikkeld. gedraagt zich als een mosje maar hecht zich niet dus moet je met regelmaat opnieuw opbinden, al kan het er ook prima tegen als het los rond drijft.

de stengels zijn twee verschillende soorten, het voorste is waterpest. De achterste is lastiger te zeggen op basis van deze foto, mijn beste gok is bacopa carolinea maar kan ook iets anders zijn.

Ik lees net dat waterpest gif los laat bij snoeien? Is dit echt zo?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan