Wat is er nieuw

welke planten bij bodemfilter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Garnalenmama
  • Startdatum Startdatum
G

Garnalenmama

Guest
hoi hoi.
Binnenkort krijg ik er een bakkie bij.
waarin een bodemfilter komt te zitten, met ph verlagende bodem voor mijn garnaaltjes.
Nu las ik echter dat als je planten die snel groeien gaat toevoegen je bodemfilter verstopt kan gaan raken.
toch zou ik dan een wat meer natuurlijker bakkie willen hebben met echte plantjes, waar ik nu veel nepperds erin heb zitten omdat mijn guppen toendertijd alles aanvraten en het een zeer armoedig zicht was.
die guppen heb ik overigens niet meer, het is nu een gezelschapsbakkie met veel garnaaltjes, mini rasbora'tjes , algeneters en slak etende slakjes.

iemand tips om er toch een mooi groen bakkie van te kunnen maken?

Een bodemfilter en een pH verlagende bodem combineren gaat niet werken.

Waarom niet? Tom?
Aquarium Bodemfilter - De ideale biologische filteroplossing ...

www.borneowild.nl/nl/aquarium-bodemfilter-12-p.html

� 11,95
Aquarium Bodemfilter - De ideale biologische filteroplossing voor Garnalen Aquariums - De hele bodem van het aquarium wordt een biologisch filter.

Voor garnalen dan,he. voor vissen???

dat werd mij juist aangeraden die combi van de bodemfilter en die bodem.
er moet inderdaad nog wel wat tussen zodat de bodem de filter niet verstopt, dat is ook in huis.
de visjes gaan er denk ik alleen even tijdelijk totdat mijn andere aqua ook weer is omgebouwd die een nieuwe bodem nodig heeft.
maar daarover ben ik ook nog niet helemaal uit wat wie hoe of waar precies.

iemand nog een tip voor plantjes toevallig??

Het probleem is dat z'n filter uiteindelijk de voedingsstoffen uit de soil trekt.
De voedingstoffen zorgen vervolgens weer voor allerlei algenproblemen.

Thanks voor de tip Tom, dan weet ik dat ik dat weer extra goed in de gaten moet gaan houden!

@Tom zei:
Het probleem is dat z'n filter uiteindelijk de voedingsstoffen uit de soil trekt.
De voedingstoffen zorgen vervolgens weer voor allerlei algenproblemen.

Dus met Akadama zou dit prima kunnen?

Wat bedoel je met snel groeiende planten verstoppen het filter? Gaat het niet juist om planten die veel wortels vormen die het filter verstoppen? Of begrijp ik het verkeerd?

Bedoel ik haha sorry verkeerd verwoord 😛

Corydorasfan zei:
Dus met Akadama zou dit prima kunnen?

Nee, ook niet ..

Waarom niet? Akadama heeft toch geen voeding in zich? Ik zie juist vaak dat het wordt aangeraden bij garnalenhouders. Denk bijvoorbeeld aan GarnelenTom op youtube.

In combinatie met een bodemfilter Corydorasfan?
Volgens mij is het geen goed idee om gebakken kleikorrels in combinatie met een bodemfilter te gebruiken want door het constante water dat door de bodem gezogen wordt lost het klei in principe veel sneller op.

er zit ook een soort matje bij wat tussen de bodemfilter en de ph verlagende bodem in komt te zitten, zodat de bodemfilter inderdaad niet verstopt raakt.
wat ik zover over planten en bodem filters heb kunnen vinden, is dat je ook een stukje bodemfilter er ergens uit kan laten en daar een plantje neer kan zetten.
uiteraard ook de tips meegekregen veel mos en hout. en ook stukken hout waar je mos op kan binden.
zo krijg je toch een groen bakje.
en eventueel nog wat nep planten erbij.

Seabait zei:
In combinatie met een bodemfilter Corydorasfan?
Volgens mij is het geen goed idee om gebakken kleikorrels in combinatie met een bodemfilter te gebruiken want door het constante water dat door de bodem gezogen wordt lost het klei in principe veel sneller op.

Yup

Het vrijkomen van kleideeltjes is inderdaad een grote afwijking..

Een kweker in duitsland, op youtube te vinden als Garnelentom raad juist een bodemfilter aan bij akadama, hij maakt ze zelf. Het is een pijp met gaatjes erin en daarovereen een grove kiezel zodat niet alle troep van de Akadama erin komt.

Door de stroming zouden schadelijke gassen weggevoerd worden en zou de bodem beter zijn werk doen doordat de hele bodem gebruikt zou worden om de ph te verlagen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan