Welke planten boven+in het aquarium?


Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,463
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Ik heb mijn Lido in de hoek van de woonkamer staan. Ik zit enorm in twijfel om planten boven het aquarium te plaatsen, met de wortels in het aquarium.

Nu hoor ik via Amerikanen veel over pothos, maar vind het lastig om hier in NL nou de juiste voor te vinden.

Mijn vraag is dan ook, welke planten kan ik boven het aquarium plaatsen, waarbij ik de wortels in het aquarium kan hangen. Of is dit niet echt te doen?

Als je voor het aquarium staan dan wil ik ze rechtsachter, daar is voor de wortels ook ruimte om omlaag te gaan; lekker voor de vissen en daar doet het ook weinig/geen afbreuk aan de inrichting. Zo op de foto het rechter gat, de kap kan ik zo iets aanpassen want dit is een heel klein gaatje

Als jullie meer info/foto's of iets nodig hebben dan geef maar een gil. Bedankt alvast voor het meedenken!

20210822_141721.jpg
 
Hier zie je een foto van onze bak, met pothos. Werkt erg goed.

Ik laat wel altijd buiten het aquarium waterwortels groeien, omdat dat niet bij alle stekjes lukt.

Ik heb 1 kamerplantje gekocht en daar stekjes vanaf genomen voor in de bak.

Misschien mooi bij die bak om de planten naar links over de bak te leiden?

IMG_20200802_143838.jpg
 
Ah tnx, maar welke soort heb jij? Of maakt het niet uit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Ah tnx, maar welke soort heb jij? Of maakt het niet uit?

Wat ik gebruik is epipremnum aureum.

In onderstaande stuk zie je nog wat algemene informatie, mogelijke nadelen, plus genoemd waarom het belangrijk is buiten het aquarium te laten wortelen. Ook staan er wat mogelijke alternatieven genoemd.

Ik koos de pothos omdat die hoek erg donker was bij ons.


 
terarium planten hebben niet zo veel licht en voeding nodig
 
Had jij niet ook planten boven de bak dan Patton of heb je het daar alleen maar over gehad?
 
Tnx allen! Ga er eens verder induiken
 
Voor pothos is de gangbare naam Epipremnum aureum.
Soms zie je hem ook onder de naam Scindapsus maar volgens mij klopt die naam niet (meer)

Even een linkje naar twee bekende bouwsupers die deze plant ook verkopen.

 
Weer een tijdje verder en wil boven de 350L planten. Lepelplant ben ik ook al tegengekomen, maar vind wat fijnbladeriger ook wel vet. Iemand nog andere suggesties?
 
eigenlijk alles wat je op water kunt stekken en houden is geschikt zoals hedras, philodendrons, begonias met een opgaande steel zoals begonia maculata, allocasias, anthuriums, dat soort spul gaat sowieso.
 
Super! Tnx. Straks maar eens kijken bij het tuincentrum
 
plantjes van buiten niet iets wat je kan kopen ?
 
Al gekocht :DD Binnenkort maar ff goed vastzetten/plaatsen in de bak
 

Bijlagen

  • 20220205_184816.jpg
    20220205_184816.jpg
    160.9 KB · Weergaven: 94
  • 20220205_184820.jpg
    20220205_184820.jpg
    208.8 KB · Weergaven: 93
Ik heb de pothos ook op een stuk hout vastzitten in mijn lichtkap. Geen idee welke variant. Gewoon een stukje afgeknipt van een moederplant. Ik begon met een stekje van twee bladeren met wat worteltjes. Inmiddels zijn er vier bladeren en de vijfde is onderweg. De wortels vallen nog een beetje tegen en ik hoop dat die wat langer worden zodat je ze ook via de voorruit ziet.
 
Daar moet ik nog een goed naar kijken, hoe ze het beste te bevestigen zijn. Dit zijn 3 lepelplanten, nu nog wat klein maar groeit wel. Voor €5,- p.s kan het geen miskoop zijn.

Pothos heb ik er naast in een pot staan, maar wou hier wat staands in hebben, alsof het hout boven het aquarium doorgroeit.
 

Terug
Bovenaan