Wat is er nieuw

Welke planten, en bodemvoeding of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kakafonie
  • Startdatum Startdatum
K

Kakafonie

Guest
Hallo,

Graag had ik wat meer info gekregen over planten en dergelijke.

Eerst misschien een woordje uitleg van mijn setup:
De bak is een Juwel Vision 450L en staat momenteel nog droog.
afmetingen:
Lengte: 151 cm
Breedte: 61 cm
Hoogte: 64 cm
- 2x buitenfilters: JBL Cristalprofi e901 Greenline en Serafil Bioactive 400 + UV-C
- 1x bodemverwarming
- 2x JBL Protemp s200W
- 2x JUWEL T5 High-light Colour 6400K
- 2x JUWEL T5 High-Light Nature 4100K
- CO2 met 2 atomizers voor elke filter
- zwart grind korreldikte 1 - 3 mm

Qua bewoners wil ik een klein scholenvisje zoals de neon tetra en garnaaltjes. Hoeveelheid is me nog onduidelijk.

Ik wil ook vooral zwaar gaan beplanten met kleinere plantjes. Waaronder mos, varen, en bodembedekker die de bodem voor 70 a 80% bedekt.
Welke soorten planten raden jullie me aan?

En neem ik best een bodemvoeding voor planten in aard van aquasoil of niet. Heb me laten vertellen dat deze nogal snel gaan dichtslibben en rotten en dat de werking ook maar goed is voor een jaar. Dus ben er beetje bang van? Wat is jullie raad?

Alvast bedankt

Ik zou zelf voor een gewone bodem gaan en dan eventueel kleibollen gaan gebruiken. Zelf volg ik de EI en zo kun je voedingstekorten voorkomen. Ik heb de zwarte gravelbodem van Pets Place en deels de wat duurdere Aquasand van de Hornbach.

Wat makkelijke planten zijn de Crypto s en de Javavaren alsmede de Echinodorussen.
Planten hangen natuurlijk mede af van wat jij mooi vind 😉

Gebruik je ook co2 of ga je dat gebruiken want dat is vaak met veel planten wel een pre (lees: vaak) 😉.

Ja ik ga co2 toevoegen via een atomizer aan elke pomp.

Worden crypto's en echinodorussen niet redelijk groot? Zoe liever meer van kleinere plantjes hebben. Is javamos ook geen gemakkelijk plantje?

Aangezien ik een zwaar beplante bodem wil met bodembedekker (bv Riccia fluitans maar mag ook iets anders zijn), voldoen de kleibolletjes dan en indien ja is dit dan nog gemakkelijk toe te passen als de bodem volledig beplant wordt? Dacht ook dat de meeste bodembedekkers hun voeding langs de wortels opnemen ipv langs de bladeren.

Kwa vloeibare bemesting dacht ik ook de EI methode te volgen en mijn producten te bestellen via aquariumbemesting.nl en me te baseren op hun calculator voor de hoeveelheid. Maar ik neem aan dat dit niet genoeg gaat zijn voor alle planten, vooral de bodembedekkers. Of ben ik hier fout?

Maar indien het kan voor zware bodembedekking liever geen aquasoil bv, maar dan liever in de plaats kleibolletjes. Ben bang dat die voedingsbodems te snel dichtslibben en de werking ook maar beperkt is in tijd. En het lijkt me een hele troep om dat elk jaar te gaan vervangen.

Graag verwijs ik je naar mijn verdere reactie's in het bovenstaand vermelde topic. 😉

Ik heb de hele topic gelezen Botia en bedankt voor het delen daarvan. Maar om eerlijk te zijn ben ik er nog altijd niet uit of ik een voedingsbodem ga gebruiken of niet. In mijn opzicht heeft het zijn voor en zijn nadelen. Grootste voordeel is dat het zeker de groei van de plantjes zal bevorderen. Grootste nadeel is dat je hem ooit gaat moeten vervangen en zie niet in hoe je dat aanpakt zonder heel je bak om te gooien, ook al gebruik je boterbakjes. Als dat na 15 jaar is, is dat misschien niet erg. Maar heb ook al vaak gelezen dat het soms veel vlugger gaat. Ik heb nog zeker minimum een week de tijd om er over na te denken.
De eerste keer dat ik mijn aquarium had ingericht had ik ook een voedingsbodem, en gaf ik ook niets bij van andere bemesting. Over het algemeen deden de meeste van mijn planten het goed. Een bodembedekker is me echter nooit gelukt (weet ook niet meer precies welke ik toen heb geprobeerd) Het plantje stagneerde, en iets later begon het weg te kwijnen. Het zal dan wel niet aan die voedingsbodem gelegen hebben. Kon ook aan de stroming, de verlichting, co2 en noem maar op liggen. Factoren waar ik nu wel probeer rekening mee te houden.

Maar mijn vraag blijft dus wel. Voor het mos en de varens ben ik redelijk zeker dat het moet lukken, want die had ik ook vroeger en deden het goed. Toen had ik ook geen garnalen wat ik nu wel plan te nemen. Die zullen het mos ook voor een stuk onderhouden.
Maar de schrik is er dus voor die bodembedekker, dat die weer niet zal pakken. Zit dus ook nog met de vraag of die bodembedekker al dan niet kan groeien met het toedienen van kleibolletjes, zonder voedingsbodem te gebruiken op voorwaarde dat ook aan de andere voorwaarden wordt voldaan natuurlijk (temp, co2, verlichting, enz...)

Naar wat ik al gelezen heb, moet het kunnen, maar aangezien het mij nog niet gelukt is zelfs niet met een voedingsbodem, blijf ik toch onzeker. En een voedingsbodem of niet lijkt me toch een vrij belangrijke keuze die je best goed vanaf het begin maakt.

Een andere optie is om de kleibolletjes mix van aquariumbemesting.nl te nemen en deze met een grote injectiespuit o.i.d. in de boden te spuiten, dan wordt het gelijkmatiger verdeeld.

Ga zeker eens uitkijken naar die kleibolletjes mix. Zou me super lijken moest dat werken.

TonHageraats, heb jij die methode met injectiespuit al geprobeerd? Vrees dat als het nog in enigsinds vloeibare (of niet droge toestand) ook gewoon in het water gaat oplossen ook al spuit je het in in de grond. Is het dan niet beter vooraleer ik er de laatste laag grind overdoe, van eerst om de 5cm een kleibolletje te plaatsen en daar voorzichtig het grind over leggen. Die kleibolletjes zouden tot een jaar hun werking behouden en stilletjes verpulveren zodat je er niets van terugvind. Dan op dat moment gewoon om de 5cm nieuwe bolletjes steken. Zijn dan wel gaatjes om de 5cm in je bodembedekker, maar dat groeit toch weer dicht. En ook die bodembedekker moet onderhouden en gesnoeid worden, dus lijkt mij wel haalbaar. De vraag is dan wel of die kleibolletjes alleen voldoende bemesting zijn (naast de klassieke vloeibare bemesting van aquariumbemesting.nl) voor de bodem?
Wat denken jullie?

Nou als je kleibolletjes gebruikt en je gaat ooit een plant verplaatsen dan zul je denk ik een stofwolk uit de bodem zien komen.
vandaar dat ik nu voedingskegels gebruik. Alle planten nemen met de bladeren vloeibare bemesting op.
Dus of het echt nodig is dat is de vraag. Ik weet dat er leden zijn die ze niet gebruiken en toch doen de planten het goed.

Dat zou wel eens goed kunnen van die stofwolk. Dat was met voedingsbodem ook zo. Maar is toch niet schadelijk denk ik voor m'n vissen en die wolk verdwijnt ook weer na een kort tijdje. Maar misschien ook een goede tip van die voedingskegels. Waar haal of bestel jij ze? En idd de meeste planten nemen hun voeding met de bladeren op. De wortels dienen meestal om zich te verankeren, maar is bij bodembedekkers niet altijd het geval dacht ik.

Je kan ze soms kopen bij de Action en via Google kun je kijken op Substral voedingskegels. De meeste goede tuincentra hebben die denk ik wel. Even opletten of er geen ammonia door zit.

Zover ik weet nemen alle planten met bladeren en de wortels de voeding op en verschilt het per plant hoe die verhouding is.
Backplay ( onze plantenexpert) weet over dit soort zaken vaak wel goede info te geven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan