welke planten groeien boven water?


M

mss

Guest
Hallo,

Nu is mij bekend dat veel maar dan ook veel planten bovenwater gekweekt worden enkel heb ik wat vragen.
Op moment ben ik nog niet zeker over het nieuwe bestand in mijn nieuwe aquarium maar kans is Zuid Amerika of Azie (heel groot i know).

Heeft iemand een idee wat voor dingen je moet voldoen om de planten ook bovenwater dus enkel met wortels in het water goed te laten groeien? Het word een open aquarium. De verlichting zo'n 800 Lumen zal dan direct over de planten geplaatst worden.

Ze komen in een 20 x 15 x 15 hangbak aan de achterwand.

Lijst van planten waar ik mee wil werken hoor graag of deze het zouden kunnen overleven of niet.
Zuid Amerika:

Echinodorus magdalenensis x 2
Taxiphyllum barbieri (niet ZA) maar wil de voorkant van bakje hiermee bedekken dit komt dus volledig onderwater enkel is de vraag zou het eventueel bovenwater groeien?.
Alternanthera cardinalis - heeft deze een kans van slagen bovenwater?. x 2
Echinodorus paniculatus x 1

Azie:
Cryptocoryne walkerii x 2
Cryptocoryne wendtii x 1
Cryptocoryne undulates x 3

Hangbakje zal als volgt zijn qua bodem.
Stenen,zand,voedingsbodem,zand,Kleibollen en zand. Heb nog zo'n 40 kleibollen liggen.

Hopelijk zijn er wat mensen met groene vingers hier :)

Groet
Stijn
 
Alle moerasplanten kunnen in principe boven water groeien met de wortels in het water.
Zo worden ze ook gekweekt .
Hoe herken je een moerasplant , til in de winkel bij de wortel het plantje uit het water blijft hij overeind staan is het een moerasplant
Valt hij om is het een waterplant
 
Johnny dat is een handige tip. Inmiddels veel reacties gehad al op een andere forum.
Ik acht de kans groot dat ik ja ja eenmaal verslaafd voor altijd toch voor Zuid Amerikaanse bestand wil gaan.

Dit is wat ik qua planten in gedachten had hoor graag jullie mening

1 x Echinodorus paul kloecker - bovenwater met wortels in het water
3 x Vesicularia dubyana zowel onderwater als 'bovenwater' al zal hij meest onderwater komen
1 x Alternanthera reineckii voor de in/uit laat zodat ik hem eventueel vast kan binden mocht dit nodig zijn
3 x Echinodorus tenellus 1 plant onderwater en rest boven water met wortels in water
1 x Lilaeopsis mauritiana met wortels in het water
2 x Eleocharis acicularis met wortels in het water

Verder misschien dat jullie mij hier in kunnen verbeteren als niet goed is. Bakje wil ik als volgt qua bodem indelen 1 x kiezels (heb gaten onder in de bak) zand, voedingsbodem, zand en kleibollen en dun laagje zand.
 
John de steel of hoe het ook bij een zwaardplant heet is wel stevig , ik bedoel niet de bladeren dat die omvallen komt ook door het gewicht
 
Dat weet ik John, vandaar de knipoog erachter :D
Bij de meeste wat grotere moerasplanten vallen de bladeren om door het gewicht.
 
Submerse bladeren zijn slap omdat ze geen zwaartekracht moeten trotseren.
Maar emerse bladeren zijn best stevig net als je zou verwachten.

Eigenlijk groeien bijna alle planten boven water.
Op enkele uitzonderingen na.
Sommigen eisen wel een vochtige omgeving, anderen doen het prima op de vensterbank.
 
Iemand nog op merken op mijn vraag?

Dit is wat ik qua planten in gedachten had hoor graag jullie mening

1 x Echinodorus paul kloecker - bovenwater met wortels in het water
3 x Vesicularia dubyana zowel onderwater als 'bovenwater' al zal hij meest onderwater komen
1 x Alternanthera reineckii voor de in/uit laat zodat ik hem eventueel vast kan binden mocht dit nodig zijn
3 x Echinodorus tenellus 1 plant onderwater en rest boven water met wortels in water
1 x Lilaeopsis mauritiana met wortels in het water
2 x Eleocharis acicularis met wortels in het water

Verder misschien dat jullie mij hier in kunnen verbeteren als niet goed is. Bakje wil ik als volgt qua bodem indelen 1 x kiezels (heb gaten onder in de bak) zand, voedingsbodem, zand en kleibollen en dun laagje zand.
 
Was laatst bij de lfs en daar groeide de Hydrocotyle leucocephala vanuit een bak door heel de stelling,misschien leuk voor bij je lijstje.
 
Seabait zei:
Was laatst bij de lfs en daar groeide de Hydrocotyle leucocephala vanuit een bak door heel de stelling,misschien leuk voor bij je lijstje.

Begrijp uit je reactie dat de rest van planten allemaal zouden kunnen. Zal er eens na kijken misschien wat voor de grootte bak.
 
mss zei:
Verder misschien dat jullie mij hier in kunnen verbeteren als niet goed is. Bakje wil ik als volgt qua bodem indelen 1 x kiezels (heb gaten onder in de bak) zand, voedingsbodem, zand en kleibollen en dun laagje zand.
Je kan beter hydrokorrels gebruiken en ervoor zorgen dat er genoeg gaten zijn in het bakje zodat er een goede doorstroming is.

Voor je planten kan je ook eens naar kamerplanten kijken, deze gaan niet moeilijk doen over de luchtvochtigheid. De meeste moerasplanten zul je moeten laten wennen aan de luchtvochtigheid in je kamer door ze af te dekken, en geleidelijk aan gaten in de plastiek te maken.
 
Backplay, Hydrokorrels gewoon die je bij een tuincenter kan vinden.

Over na zitten denken maar wil het toch echt ZA houden. Al begrijp ik dat meeste al bovenwater gekweekt worden dan lijkt me dat ze zich niet veel hoeven aanpassen of zeg ik nu iets geks?.
Kamer is een beetje vochtig door de andere bakken. Heb er een kamerplant in staan die ik al 2 jaar geen water heb gegeven en die is van 40 cm naar 100 cm gegroeid
 
Bji het tuincentrum idd.

Je hebt veel kamerplanten die uit ZA komen.
Ze zijn idd bovenwater gekweekt, maar in serres met een hoge luchtvochtigheid. Niet te vergelijken met een huiskamer.
Heb al wat soorten buiten het aquarium laten groeien, en heb met de moerasplanten minder succes op lange termijn. Die zijn meestal wat gevoeliger aan veranderingen dan kamerplanten. Maar zeker proberen zou ik zeggen!
 
Maar wat voor Kamerplanten die uit ZA komen zou je me dan aanraden want daar heb ik geen kaas van gegeten.
Zou mooi zijn als 1 of 2 planten ook bloemen maakt.

Ben benieuwd met wat je komt en alvast bedankt
 
Ben niet echt op de hoogte van de oorsprong van de meeste planten moet ik zeggen.
De meeste huiskamerplanten die ik zelf uit het aquarium heb laten groeien vind je HIER wel terug. De Spathyphyllum die er bij staat als "giftig", is dat naar mijn idee niet. Heb die bij garnalen gehad, en die had een uitgebreid wortelgestel waar de garnalen op zaten te grazen.
Zulke planten, die je meestal ook bij de aquariumwinkel vind, passen zich het beste aan omdat ze ook op hydrocultuur zijn grootgebracht. Planten die in aarde zijn geteeld hebben wat tijd nodig om hun wortelgestel aan te passen, en is er meer risico dat het water vervuild word door de rottende oude wortels.
De meeste planten zullen ook bloemen vormen na verloop van tijd.
 
Duidelijk, we gaan het zien ben nog niet overtuigt haha misschien toch voor de planten die ik boven noemde. Aangezien het wel gedaan word en mijn idee is om de verlichting er boven te hangen aangezien de bak zelf (water) niet enorm verlicht hoeft te worden.

Luxe is dat ik de verlichting overal kan plaatsen.

Ga je link eens bekijken en wie weet voeg ik wel 2 kamerplanten toe en laat ik wat van bovenstaande achterwege.
 
Hallo Backplay. Ik kwam dit topic tegen toen ik zelf ook op zoek was naar kamerplanten voor in het aquarium en daarbovenuit. De link die je hebt staan "HIER" werkt niet meer of is verwijderd.
Is het mogelijk die nog een keer te plaatsen?

Bedankt alvast,
Margo
 

Terug
Bovenaan