Wat is er nieuw

Welke planten groeien makkelijk boven mijn aqua uit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leroy013
  • Startdatum Startdatum
L

Leroy013

Guest
Hoi,

Ik ben opzoek naar bepaalde planten die makkelijk boven mijn aqua uit groeien, ik heb namelijk een open bak en vind het mooi dat de planten er boven uit groeien.

Mijn dank is groot,

Gr Leroy

Is niet zo moeilijk, alle aquariumplanten die zichzelf rechtop kunnen houden BUITEN het water, groeien in potentie allemaal graag het water uit, dat komt omdat het van nature moerasplanten zijn!

Echinodorus dwz zwaardplanten.

Braziliaans Klimop. Enigszins naar buiten geleiden. Komen dan ook leuke bloemetjes aan! Lobelias groeien ook makkelijk boven het water, verkleuren dan ook weer wat roder.

Dank je wel, ik ga er naar kijken.

echte waterplanten niet, en verder kan bijna alles het water uit groeien.

Maar niet alles zal het goed doen, omdat ze bijv een meer kruipende groeivorm boven water hebben. Of de slappe onderwater stengels het gewicht van groei boven het water niet kunnen dragen. of omdat ze moeite hebben met droge lucht in veel woonkamers. Maar vooral ook omdat de plant niet in staat is om de top boven water van water te voorzien.

Hygrophila soorten groeien van de stengelplanten vrij gemakkelijk en goed door het oppervlakte heen, Bedenk wel dat ze onderwater meestal aanzienlijk minder mooi worden (kale stengels) zodra ze bovenwater doorgroeien. Polygonum en zoals gezegd lobelia zijn ook plantjes die het leuk doen.

een andere plantje dat je vanuit de bodem door het water heen kunt laten groeien is het bekende paraply plantje, papyrus soorten. zeker aan het begin van het vijverseizoen maar ook kamerplant wel in tuincentra te vinden. deze kan wel heel hoog worden.

epyfitisch doen de grotere anubias soorten het goed, vooral de soorten met lancetvormige bladeren zijn erg fraai. kwa kamerplanten kun je stekjes hedra (klimmop) en Philodendron gemakkelijk in water laten wortelen en groeien. op stukken uitstekend hout doen ze het erg goed en het zijn sterke planten die zich weinig aantrekken van droge lucht of weinig licht.

varens willen ook wel, bolbitis vanuit het water, maar is gevoelig voor uitdroging van de bladeren. of kamervarentjes mits de wortelkluit niet volledig is ondergedompelt.
Varens zijn veel gevoeliger voor lage luchtvochtigheid dan andere planten, als ze het doen groeien ze goed, maar kunnen in een paar dagen ook voor de helft bruin worden en verschrompelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan