Welke planten niet bij garnalen


T

Tamara1988

Guest
Hallo,

Ik meen ergens gelezen te hebben dat sommige planten niet bij garnalen kunnen, omdat deze gifstoffen afgeven. Nu weet ik alleen niet welke planten dat zijn.

Ik heb bij aquaplantsonline.nl de volgende planten gekocht. Kan ik deze (na een nacht in een quarantainebak) plaatsen in mijn aquarium bij mijn garnalen (ik heb vuurgarnalen)?

Rotala sp. Vietnam

Alternanthera rosanervig plant

Saururus cernuus (Leidse plantje) plant

Staurogyne sp. apo-83

Echinodorus Indian red plant

Echinodorus argentinensis plant

Shinnersia rivularis "Weis Grun

Ik hoor het graag.

Groetjes

Tamara
 
Er zijn twee typen planten waar die verhalen over gaan: Cryptocoryne en Anubias en wel specifiek over na het snoeien/delen van de rizoom of wortelstok.
Er zijn genoeg garnalenbakken waar deze planten zonder problemen in staan, maar bij het snoeien wat mij betreft aanleiding voor wat extra voorzichtigheid (buiten water en dan nog even afspoelen). Hoe noodzakelijk het is zullen we wel nooit achter komen, want er spelen veel meer factoren mee waardoor het lastig is met zekerheid de ellende aan het snoeien te linken, maar 'better safe than sorry', niet?

Voor alle andere planten: goed spoelen om slakkengif en dat soort narigheid eraf te krijgen.

~ Ivo
 
Nooit van gehoord..
Wel kunnen planten resten slakkengif bevatten die 'killing' zijn voor garnalen..
Dus.. planten in emmer water.. paar dagen laten dobberen en af en toe het water in de emmer verversen met kraanwater.
Na een dag of 2/3 zullen eventueel aanwezige resten slakkengif wel voldoende uitgedund zijn.
Bij aquaplantsonline.nl zijn de planten trouwens niet behandeld met slakkengif.
Maar in geval van twijfel kun je er toch nog voor kiezen om de planten dus een paar dagen te laten weken.
 
Ah tot nu toe is er gelukkig nog niets gebeurd. Heb Anubias in de bak. Deze heb ik tot nu toe nog niet hoeven snoeien (groeit ook niet erg goed, dus wellicht vliegt deze de bak uit, er groeit alleen maar alg op :()

Inderdaad maar beter safe spelen. geen idee op ik Crypto's erin heb, zal van het weekend eens gaan kijken, ander weet ik het bij deze ook.

Merci voor jullie antwoorden :)

Planten in een emmer heeft voor mij enkel opgeleverd dat de plant kaduuk ging, dus sindsdien zet ik de planten tijdelijk in het aquarium van mijn algeneter (gewoon in de potjes).

Groetjes,

Tamara
 
Mascha&Ivo zei:
Er zijn twee typen planten waar die verhalen over gaan: Cryptocoryne en Anubias en wel specifiek over na het snoeien/delen van de rizoom of wortelstok.
Er zijn genoeg garnalenbakken waar deze planten zonder problemen in staan, maar bij het snoeien wat mij betreft aanleiding voor wat extra voorzichtigheid (buiten water en dan nog even afspoelen). Hoe noodzakelijk het is zullen we wel nooit achter komen, want er spelen veel meer factoren mee waardoor het lastig is met zekerheid de ellende aan het snoeien te linken, maar 'better safe than sorry', niet?

Voor alle andere planten: goed spoelen om slakkengif en dat soort narigheid eraf te krijgen.

~ Ivo

Ik heb met deze soorten ook nog geen problemen gehad.
 
Van die crypto en Anubia wist ik ook niet. Ook ik heb beide planten in de bak (gehad) en ook nooit problemen.

Wel heb ik de verhalen gehoord/gelezen over Cabomba die inderdaad insecticiden zou loslaten in de bak. Maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.
 
Waterpest en andere snelgroeiers hebben soms slakkengif op de bladeren. Soms ook andere planten maar Hoornblad en Waterpest in de regel meestal.
 
Er moet - nogmaals - bij de Crypto en Anubias wel heel goed worden gelezen dat het probleem werd beschreven bij de delen van de rizoom of wortelstok aan de orde zou komen. Dat is heel iets anders als "ik heb deze in mijn bak" (want dat zegt namelijk niet dat je ook rizomen en wortelstokken hebt gedeeld, in die bak). Het delen van rizomen en wortelstokken bij dit soort plantjes is sowieso al iets dat ik niet in de bak doe, want dat is buiten de bak veel gemakkelijker.

Ik zal kijken of ik het artikel waarin stond wat er dan precies werd afgescheiden kan terugvinden, iets met een X erin en het zouden hele fijne, slechts met een microscoop te detecteren 'haartjes' zijn.

~ Ivo
 
Hoe zit het dan met Hottonia inflata, als je die topt/inkort schijnen ze giftig te zijn voor vissen.
Zou dit ook voor garnalen gelden?

John.
 
John. zei:
Hoe zit het dan met Hottonia inflata, als je die topt/inkort schijnen ze giftig te zijn voor vissen.
Zou dit ook voor garnalen gelden?

John.


Uit eigen ervaring kan ik je zeggen, dat die (en dan met name voor de Caridina soorten) zeer gevaarlijk is voor de garnaaltjes.
Ik heb 2 groepen (ongeveer 50 per groep) verloren, voor ik daar achter kwam.
 

Terug
Bovenaan