Welke planten zijn geschikt te combineren?


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Beste hobbyisten,

Ik wil een nieuw aquarium op gaan starten en vroeg me af welke plantsoorten ik (praktisch) kan combineren.
Ik moet mijn aquarium nog gaan opstarten, wellicht hebben jullie tips. Qua details:
- Lamp; Twinstar E45B (ongeveer 20 lumen berekende licht opbrengst)
- 56L volglas open aquarium
- Heater aanwezig
- Externe JBL e702 filter (ik ben op zoek naar een juiste set-up voor de ideale stroming)
- Optie tot CO2 gebruik
- Optie tot toevoeging poeder-opgeloste nutrienten (KNO3, KHPO4, Tenso Sporen Cocktail) en ook waterwaardes te meten.
- Substraat is nog te bepalen. Hiervoor heb ik o.a. een zak JBL vulcano minerals liggen en een zakje lateriet van aquariumbemesting, ik ben benieuwd wat jullie ook aanraden.

Verder heb ik vulcano rocks en wat stukken hout als hardscape. Het lijkt me leuk om te werken met mos soorten. Ook met wavy greens en anubias soorten, rhizome achtige plant soorten vind ik mooi. Ik sta verder open voor alle ideeën om uit te zoeken.
De CO2 en voeding wil ik later pas toevoegen als het écht nodig gaat zijn, ik wil het vooral rustig aan doen in het begin en kijken hoe de gekozen planten gaan groeien nadat het is opgestart en er visjes in kunnen. Qua visbestand wil ik het simpel houden; wat japonica garnalen en kleine visjes. Ik vind het vooral mooi als de plantjes leuk groeien, de visjes ervan genieten en het geheel compleet maken. De focus voor mijn aquarium ligt dus niet op het houden/kweken van bepaalde vis soorten maar op een mooi plant-gedecoreerd aquarium. Het lijkt me logischerwijs het handigst als de plantsoorten dezelfde soortgelijke eisen stellen, iets waar ik in mijn vorig aquarium wat mee problemen had. Hopelijk zijn de details in deze (misschien wat lange:rolleyes:) post nuttig om de juiste plant-combinatie's te kunnen bepalen, en/of de juiste beginstappen te kiezen bij het opstarten van het aquarium.

Ik ben benieuwd wat jullie gedachtes zijn!
Groetjes,
Teun
 
Ik zou voor planten gaan met verschillende kleuren i.p.v. alles 1kleur groen.
Zo kan je denken bv. aan een bruine Cryptocoryne wendtii, donkergroene Bucephalandra, frisgroene stengelplant ertussen met een rode Tijgerlotus.
Dan heb je al een groepje planten kwa kleuren en verschillende bladtypen en deze vragen ook niet veel licht.
 
Gezien je licht opbrengst zowieso Easy Plant/lowlight plants.
Mossen, varens en veel epifyten (rhizome) zijn dus geschikt. Bucephalandra, Bolbitis, kleine Microsorum
In hoeverre is het doseren van CO2 en voeding van belang voor epiphytes want ze halen uit de waterkolom hun nutrienten?
 
In hoeverre is het doseren van CO2 en voeding van belang voor epiphytes want ze halen uit de waterkolom hun nutrienten?
Elke plant heeft CO2 nodig, onderwater en bovenwater. Maar CO2 in een flesje bestaat dus niet. Dat is glutaaraldehyde (klikkerdeklik), een alternatieve koolstofbron die wel iets kan doen voor je planten. Maar ik heb het zelf eens in een low light setting gebruikt en ik kan niet zeggen dat het bakje met hoofdzakelijk Anubiassoorten, een Windelov varen en wat Cryptocorynes er wel bij heeft gevaren. Het leed er met deze planten ook niet onder - maar nu ik weet wat gluteraldehyde voor 'vies' stofje is wil ik het niet meer in mijn bak. Zeker omdat ik geen merkbare positieve resultaten kon waarnemen. In mijn bakje he? Wellicht dat andere wel een positief verschil hebben ervaren.

Met mijn logica hebben planten die uit kunnen met weinig licht zoals de mossen, varens en bv Anubias waar Corne naar verwijst ook minder CO2 nodig dan de lichthongerige snelle groeiers onder veel licht.
Of dergelijke planten ook profiteren van CO2 in gas vorm? Ik durf het je niet te zeggen. Een en ander zal ook afhangen van de hoeveelheid CO2 in in jouw water opgelost zit. Ik heb het echter zelf nooit gedaan en had toch een mooi resultaat met de niet zo lichthongerige planten.
 
In hoeverre is het doseren van CO2 en voeding van belang voor epiphytes want ze halen uit de waterkolom hun nutrienten?
Een extra toevoeging in het doseren van CO2 en voeding is in zoverre belangrijk dat de plant daarmee simpelweg beter en gezonder groeit.
Nu hebben epifyten (zoals varens en mossen) in verhouding weinig nodig en zullen het prima doen op gewoon leidingwater.
Maar niet alle voedingsstoffen zijn van nature (qua hoeveelheid, aanwezig in ons leidingwater, daarom moeten we bijbemesten in de bodem en/of waterkolom als je betere en gezondere groeiresultaten wilt krijgen

edit: epy zoals Bucephalandra, Bolbitis, kleine Microsorum e.d. hebben wel meer voeding nodig dan mossen/varens
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt logisch inderdaad, CO2 heb ik in gasvorm. Zelf zat ik te denken om juist om die rede het minimale aan voeding te doseren, zodat het voor de epifyten beschikbaar komt maar het geen overdosis wordt. Ik twijfel nog erg of ik een voedingsbodem wil nemen, en welke 'snel' groeiers ik dan wil hebben. Na wat research wil ik graag epifyten en mossen, misschien is dit juist al genoeg om mee te beginnen aangezien varens etc ook mooi kunnen 'woekeren'
 
Zelf zat ik te denken om juist om die rede het minimale aan voeding te doseren, zodat het voor de epifyten beschikbaar komt maar het geen overdosis wordt
Zolang je geen alg in je bak hebt is overdosering niet erg, want dan doe je gewoon wekelijks een waterwisel.

Na wat research wil ik graag epifyten en mossen, misschien is dit juist al genoeg om mee te beginnen aangezien varens etc ook mooi kunnen 'woekeren'
Met epifyten en mossen kan je best wel iets mooi maken. Deze bak met mos en epy's heb ik ooit een keer gemaakt

resultaat-jpg.279202
 
@Cornelius Bij het opstarten van de dry-method voor een monte-carlo tapijtje, raad je aan water toe te voegen met erin een portie opstart bacterie cultuur om verder te ontwikkelen? Of heb je op eigen ervaring alleen water gebruikt?
 
@Cornelius Bij het opstarten van de dry-method voor een monte-carlo tapijtje, raad je aan water toe te voegen met erin een portie opstart bacterie cultuur om verder te ontwikkelen? Of heb je op eigen ervaring alleen water gebruikt?
Kan mij niet herinneren dat ik ergens heb vermeld dat ik adviseer om opstart bacterien te gebruiken bij een dry-start..?

Als ik een drystart doe (op soil) gebruik ik alleen water. Een drystart op een inherente bodem (zou ikzelf never nooit zal doen) zou je de plantjes
af en toe kunnen besproeien met een oplossing van plantenvoeding en water. (25/75)
 

Terug
Bovenaan